آزادی یعنی اینکه ما بر سرنوشت خود حاکم باشیم

۲۶ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۲ کد : ۸۰۷۵ اخبار اصلی
خاتمی: اگر متفکران و اصلاح‌طلبان واقعی که به دین و آزادی و پیشرفت پایبندند، به جای نشستن در مسند قدرت، به تقویت فرهنگ مردم سالاری و تبیین دینی که انقلاب ما در عمق وجدان جامعه ما وجود داشت می‌پرداختند، امروز وضع بهتری داشتیم.
آزادی یعنی اینکه ما بر سرنوشت خود حاکم باشیم

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با انتقاد از برخی که خود را مدعیان میراث‌داری انقلاب می‌دانند و دست به تحریف نظریات و روش و منش امام راحل زدند، گفت: اگر متفکران و اصلاح‌طلبان واقعی که به دین و آزادی و پیشرفت پایبندند، به جای نشستن در مسند قدرت، به تقویت فرهنگ مردم سالاری و تبیین دینی که انقلاب ما در عمق وجدان جامعه ما وجود داشت می‌پرداختند، امروز وضع بهتری داشتیم.

به گزارش ايلنا، سیدمحمد خاتمی در دیدار با جمعی از دانشجویان ضمن تبریک اعیاد ماه‌های رجب و شعبان گفت: انشالله این اعیاد برای ملت و کشور منشا خیر باشد و به برکت این اعیاد شاهد گشایش فضا به نفع مملکت،کشور و رفع و دفع توطئه‌ها باشیم.
وی افزود: شما به عنوان نسلی که به کشور و سرنوشت خود علاقه‌مند است، احساس مسئولیت می‌کند و فراتر از خواست‌های طبیعی فردی که هر انسان و جوانی دارد به اهداف بزرگ‌تر و به دیگران هم می‌اندیشد، لااقل باید تاریخ یکصد ساله ایران و نیز اوضاع و احوالی که امروز در دنیا حاکم است و نیز ظرفیت‌هایی که در ایران برای پیشرفت و رسیدن به آن اهداف وجود دارد را خوب مورد مطالعه قرار دهید و با واقع بینی با مسائل روبرو شوید.

رئیس‌ دولت اصلاحات تصریح کرد: در ایران، قبل از تولد بسیاری از شما، انقلاب بزرگی به نام انقلاب اسلامی رخ داده است، این انقلاب چیزی نیست که دفعتا و بی‌مقدمه در عرصه ظاهر شده باشد، بلکه حرکتی از متن مردم و با قدمتی بیش از یکصد سال است. این انقلاب جایگاه دین، نگاه به دین، آزادی و عزت بخشی در ایران و خواست‌ها و مطالبات مردم ما را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: این انقلاب در ایران رخ داد، کشوری بزرگ با ملتی شریف و پر‌ظرفیت و گشاینده راهی به سوی آینده بهتر که در خور این کشور و ملت است.
خاتمی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ موقعیت سیاسی-راهبردی و ظرفیت‌های طبیعی و انسانی، سرمایه‌های عظیم معنوی و تاریخی در موقعیتی ممتاز قرار دارد، یادآور شد: باید بتوانیم به تناسب این سرمایه‌های عظیم جایگاه واقعی ایران را در همه عرصه‌ها در جهان بالا ببریم.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان همچنین اظهار داشت: به لحاظ جغرافیای سیاسی و راهبردی، ایران بی‌نظیر است. به یک معنی قلب جهان و نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب است و همین موقعیت سبب برخورداری این کشور و ملت از فرهنگ و تاریخ درخشان شده است.
وی با اشاره به سفر چند سال قبل خود به مالزی گفت: در آن سفرجناب آقای دکتر مهاتیر محمد درباره برنامه‌های اطلاعات و ارتباطات الکترونیک به من توضیح می داد که مثلا درسال 2015 یا 2020 می خواهد مالزی را به چه جایگاهی برساند، ایشان به حال ایران غبطه می‌خورد و می‌گفت ما کشوری دورافتاده‌ایم ، اگر جایگاه ایران را داشتیم این برنامه 15-20 ساله را در مدتی بسیار کمتر به سر انجام می‌رساندیم.

رئیس بنیاد باران افزود: من به یاد گذشته افتادم که ایران قلب جاده ابریشم بود و به خود گفتم می‌تواند قلب جاده الکترونیک باشد به همین سبب، در دوران ما برنامه‌های IT و ICT  از جمله زیر ساخت‌های آن که ارتباطات فیبر نوری بود مورد توجه قرار گرفت و در آغاز دوره مسئولیت من که کمتر از 2 هزار کیلومتر بود به 53 هزار کیلومتر افزایش یافت. تشکیل شورای ارتباطات و بعد تحول در اساسنامه وزارتخانه ذی‌ربط و ایجاد تشکیلات تکفا و آغاز کار برای ایجاد تجارت اکترونیک؛ بانک الکترونیک و حتی دولت الکترونیک مورد توجه قرار گرفت، اما امروز باید پرسید که در این 5-6 سال در ادامه کار چه پیشرفتی داشته‌ایم؟
رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح کرد: از نظر تاریخی نيز ایران کشور بزرگی است؛ ما دارای تمدن بزرگی قبل از اسلام بوده‌ایم و بعد از اسلام نيز ايران نقش عمده و اساسی در ایجاد و بسط تمدن اسلامی داشته است.
وى تاکید کرد: در صد ‌ساله اخیر، ملت ایران با این ظرفیت مادی و طبیعی و تاریخی، پیشتاز حرکت مدنی به سوی استقرار حکومت مردم بر مردم و دفع و نفی استبداد و استعمار بوده است.

رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران واقعا پیروزی گل بر گلوله بود.
وی با بیان اینکه مردم ما چه می‌خواستند و امروز چه می خواهند؟، گفت: حرف افرادی چون ما که علاقه‌مند به اسلام و انقلاب و حقوق و شان مردم هستیم با حکومت و دنیا چیست؟، مردم ما با همه انگیزه‌های متفاوتی که داشته‌اند خواست مشترکی در این صد-صدو پنجاه سال داشته‌اند و آن آزادی و استقلال و پیشرفت است؛ البته مراد ما از آزادی ولنگاری نیست،ابدا این طور نیست.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد: آزادی یعنی اینکه ما بر سرنوشت خود حاکم باشیم، حکومت از آن ما و برآمده از اراده مردم باشد و بتوانیم حرف بزنیم، فکربکنیم و آنرا بیان کنیم. مردم می‌خواهند هویت داشته باشند،فکرکنند، بیانشان و اجتماعاتشان آزاد باشد.

خاتمی با بيان اينکه ملت ما ضد استعمار بوده ‌است، تاکید کرد: ملت ایران از اینکه سرنوشتش در دست بیگانگان باشد رنج می‌برده، از اینکه تعیین کننده سرنوشتش سفارت‌خانه‌ها باشند و حاکمانش به جای اینکه منافع کشور را درنظربگیرند، منافع دیگران را در نظر داشته باشند را نمی‌خواسته‌اند و از اینکه منابع کشور به تاراج بیگانه برود رنج می برده‌اند.
رئیس بنیاد باران افزود: ایرانی با آن سابقه درخشانی که داشت پیشرفت می‌خواست، چرا که معتقد بود با این موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلوتیک و این منابع سرشارمادی و انسانی و معنوی، نباید دچار عقب ماندگی باشد.
خاتمی تصریح کرد: مردم ما آزادی، استقلال و پیشرفت را می خواستند -البته توام با معیارهای دینی و فرهنگی خودشان- و نیز با استبداد، با استعمار وعقب ماندگی مخالف بودند؛ امروز هم خواست مشترک همه اینهاست.

به گفته رئیس دولت اصلاحات، در انقلاب اسلامی دین نقش ممتاز داشت؛ دین در این انقلاب نه در برابر آزادی و استقلال و پیشرفت، بلکه مؤید آن بود.
وی ادامه داد : امام خمینی(ره) از موضع دین خواستار آزادی و استقلال و پیشرفت کشور شد و امروز یکی از رنج‌های ما نسبت به کسانی که خود را مدافع انقلاب می‌دانند اين است که اصلا چنین کار نمی‌کنند و حتی در هیاهوی تبلیغاتی یک طرفه خود چهره‌ای از امام برای توجیه کارها و روش‌ها نشان می‌دهند که هیچ سنخیتی با امام واقعی ندارد.

خاتمی خاطرنشان کرد: من واقعا تعجب می‌کنم کسانی امروز ادعای میراث داری انقلاب می‌کنند و خود را نظریه پرداز جمهوری اسلامی می‌دانند و امنیت کامل و امکانات وسیع هم در اختیار می گیرند، يا تلویحا یا تصریحا می‌گویند امام مردم را قبول نداشت، یعنی وقتی امام می گفت میزان رای مردم است- العیاذ بالله- دروغ می گفت! که در مقابل اين سخن بايد به خدا پناه برد.
رئیس بنیاد باران یادآور شد: امام از جمهوری اسلامی، همانگونه که در دنیا هست، سخن گفتند. یعنی حکومت بر آمده از مردم و تحت نظارت مردم و حکومتی که مردم می‌توانند بدون توسل به زور آن را جا به جا کنند، این دموکراسی است؛ البته جمهوری مورد نظر امام با محتوای اسلامی است؛ اما کدام اسلام؟ همان اسلامی که علی ابن ابیطالب نماینده‌اش بود و درسیاست و اخلاق و مردم داری عمل می کرد.

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح کرد: ما کشور و جامعه‌ای آزاد، مستقل، پیشرفته و پایبند به موازین اصلی دینی، اخلاقی و معنوی می‌خواهیم.
وی یادآور شد:عظمت انقلاب اسلامی این بود که خواست تاریخی مردم را با هویت تاریخی مردم منطبق کرد، آزادی، استقلال و پیشرفت خواست تاریخی یکصد ساله ملت ایران است و در انقلاب این خواست عمیق و مشترک از موضع دین بیان شد؛البته خواست تنها کافی نیست اول باید به سطح خود آگاه وجود انسان بیاید و بعد فرهنگ متناسب با آن مستقر شود.
رئیس بنیاد باران افزود: خواستن مردم سالاری کافی نیست. به نظر من اگر شرايط به گونه‌ای می شد که متفکران و اصلاح‌طلبان واقعی که به دین و هم به آزادی و پیشرفت پایبند هستند، به جای نشستن در مسند قدرت به تقویت فرهنگ مردم سالاری و نیاز بیان و تبیین دینی که انقلاب ما در عمق وجدان جامعه ما وجود داشت می‌پرداختند امروز وضع بهتری داشتیم؛الان هم کار فرهنگی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه فرهنگ دموکراسی و با هم کار کردن در کشور ما جا نیفتاده است، اظهار داشت: ما از دموکراسی سازگار با دین حرف می‌زنیم، ولی در کشور ما به لحاظ فرهنگی خلاء‌های بزرگ داریم.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد: ما خواستار پیوند هر‌چه بیشتر مردم و حاکمیت هستیم و اگر نقدی هم به حکومت و حاکمیت داریم از این جهت است که باید به سوی تقویت و بسط این پیوند حرکت کند و دوری مردم از حکومت را یک خطر می‌دانیم.

خاتمی در پايان خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم از روش‌هایی که متناسب با دین و معیارهای انقلاب ما نیست پرهیز کنیم، جمهوری اسلامی موفق خواهد شد و آینده خوبی خواهد داشت، وگرنه آنکه زیان می‌کند جمهوری اسلامی است، ولی مطمئنم مردم از جمهوری خواهی، آزادی خواهی واستقلال طلبی دست بر نمی‌دارند و این همه را سازگار با دین و فرهنگ خود می‌خواهند.


( ۱ )

نظر شما :