بزرگنمایی عمدی بریتانیا درباره تسلیحات کشتار جمعی در عراق

۲۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۳ کد : ۸۰۳۷ اخبار اصلی
تبلیغات رسانه‌های غربی مبنی بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، قبل از حمله امریکا به این کشور به قدری زیاد و تاثیرگذار بود که کمتر کسی می‌تواند آن را فراموش کرده باشد. این تبلیغات به حدی گسترده و مداوم بود که توانست افکار عمومی دنیا را برای حمله نظامی امریکا به عراق آماده کند.
بزرگنمایی عمدی بریتانیا درباره تسلیحات کشتار جمعی در عراق
دیپلماسی ایرانی: تبلیغات رسانه‌های غربی مبنی بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، قبل از حمله امریکا به این کشور به قدری زیاد و تاثیرگذار بود که کمتر کسی می‌تواند آن را فراموش کرده باشد. این تبلیغات به حدی گسترده و مداوم بود که توانست افکار عمومی دنیا را برای حمله نظامی امریکا به عراق آماده کند.  اما اینکه آیا واقعا در عراق آن میزان سلاح‌های کشتار جمعی وجود داشت که امریکا برای حفظ صلح جهان در آینده به این کشور حمله نظامی کند، مسئله دیگری است که باید صحت آن سنجیده شود.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که ادعای وجود این تسلیحات در عراق تنها بهانه‌ای بود برای اینکه امریکا بتواند در منطقه خاورمیانه که گلوگاه انرژی جهان است، حضور نظامی داشته باشد و حکومتی را در این کشور سر کار بیاورد که حافظ منافع امریکا باشد. در این مورد نظر یکی از دیپلمات‌های سابق انگلستان قابل توجه است. کارن راس که از سال 1997 تا 2002 مسئول بخش خاورمیانه نمایندگی انگلستان در سازمان ملل متحد بوده در این مورد گفته است که دولت انگلستان عمدا در برآورد خود از تسلیحات کشتار جمعی عراق بعد ازحملات 11 سپتامبر اغراق کرده است.

به گزارش آسوشیتد پرس او می گوید نه انگلستان و نه امریکا قبل از شروع حمله در سال 2003 معتقد نبودند که برنامه تسلیحاتی عراق خطر قابل توجهی برای جهان است.

راس می‌گوید دولت بریتانیا در صدد بود اختلافات جزئی اطلاعاتی درباره توانایی صدام حسین را به اطلاعات دقیق تر تبدیل کند. این اظهارنظر او نشان از عدم وجود توافق نظر درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق در این انگلستان دارد و نشان می دهد که در زمان حمله به عراق هنوز درحال جمع آوری و تکمیل اطلاعات بوده است و هنوز به نتیجه گیری درباره این موضوع نرسیده بوده است. اظهارات راس قدری این نظر را که وجود حجم زیاد تسلیحات کشتار جمعی در عراق تنها بهانه‌ای برای حمله به این کشور بود را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که وجود تسلیحات تنها بهانه‌ای برای حمله به عراق بوده است.  

نظر شما :