درخواست سخنگو وزارت امور خارجه امریکا از هند

دهلى نو به شيوه خود ايران را تنبيه کند!

۲۳ تیر ۱۳۸۹ | ۰۶:۳۵ کد : ۸۰۳۴ آسیا و آفریقا
ایالات متحده تلاش برای اقناع دیگر کشورها به منظور حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را آغاز کرده است. در شرایطی که پاکستان اخیرا در پاسخ به درخواست امریکایی‌ها برای متوقف کردن قرارداد خط لوله صلح گازی با ایران، دست رد بر سینه واشنگتن نشینان زد، نوبت به هندوستان و درخواست از این کشور رسیده است.
دهلى نو به شيوه خود ايران را تنبيه کند!

ديپلماسى ايرانى: ایالات متحده تلاش برای اقناع دیگر کشورها به منظور حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را آغاز کرده است. در شرایطی که پاکستان اخیرا در پاسخ به درخواست امریکایی‌ها برای متوقف کردن قرارداد خط لوله صلح گازی با ایران، دست رد بر سینه واشنگتن نشینان زد، نوبت به هندوستان و درخواست از این کشور رسیده است.

فیلیپ کرولی سخنگو وزیر امور خارجه ایالات متحده در تازه ترین اظهار نظر خود از هندوستان می‌خواهد که به تحریم‌های بین‌المللی برای انزوا ایران پایبند باشد. البته پرانتزی نیز در این میان باز می‌شود که در آن تاکید شده است که واشنگتن دست دهلی نو را برای نحوه مهار برنامه هسته‌ای ایران بازگذاشته است.

کرولی در بخشی از این سخنان می‌گوید: ایران خطر آغاز رقابت هسته‌ای در منطقه خاورمیانه را زنده کرده است. این خطر به خاورمیانه محدود نخواهد شد و در حقیقت تهدیدی فرامنطقه‌ای است. هند نیز در تیررس این تهدیدها قرار گرفته است. در اینچنین شرایطی هر کشوری برای مهار برنامه هسته‌ای ایران مسئولیتی دارد. از هند می‌خواهم که به منظور ایفای نقش خود تدابیر لازم را بیندیشد.

زمانی که یکی از خبرنگاران از کرولی پرسید که چه کسی می‌تواند هزینه از دست دادن شراکت هند با ایران را به دهلی نو پرداخت کند و دهلی نو نیز مسئولیتی در قبال تبعیت از تحریم‌های یک جانبه کنگره ایالات متحده ندارد، گفت: واشنگتن درک می‌کند که هر کشور باید منافع ملی و شهروندان خود را در اولویت قرار دهد. اما در این میان هیچ کشوری نباید وظیفه خود در قبال مسائل بین‌المللی را به دست فراموشی بسپارد. ما به دنبال تحقق کامل بندهای چهارمین قطعنامه علیه ایران هستیم.

کرولی در بخشی از سخنان خود با تکرار نگرانی غرب از برنامه هسته‌ای ایران به سخنان رئیس جمهوری روسیه استناد کرده و تاکید کرد که حتی دمیتری مدودف نیز برنامه ایران را خطرناک خوانده است.

کرولی در پایان تصریح کرد که تلاش ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای اندک اندک در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته است: ما تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا مانع از وقوع لحظه‌ای شویم که ایران هسته‌ای شدن خود را به جهانیان اعلام می‌کند.


نظر شما :