چرا لبنان در شورای امنیت عقب ایستاد؟

۲۵ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۲:۲۹ کد : ۷۸۰۵ اخبار اصلی
ایران هفته گذشته با چهارمین دور از تحریم‌ها در شورای امنیت روبرو شد. بازی به ظاهر با دوازده رای مثبت، دو رای مخالف و یک رای ممتنع به پایان رسید. پس از آنکه بسته تحریمی‌ایران از تیررس خبرنگاران دور شد، نگاه‌ها به نوع آرای ریخته شده در صندوق شورای امنیت و چرایی آنها معطوف شد.
چرا لبنان در شورای امنیت عقب ایستاد؟

دیپلماسی اسرانی: ایران هفته گذشته با چهارمین دور از تحریم‌ها در شورای امنیت روبرو شد. بازی به ظاهر با دوازده رای مثبت، دو رای مخالف و یک رای ممتنع به پایان رسید. پس از آنکه بسته تحریمی‌ایران از تیررس خبرنگاران دور شد، نگاه‌ها به نوع آرای ریخته شده در صندوق شورای امنیت و چرایی آنها معطوف شد. داستان ترکیه و برزیل روایتی تکراری است. ترکیه و برزیل به دلیل امضا توافقنامه هسته‌ای با تهران در حقیقت از همان ابتدا بر همگان عیان کردند که مخالف هرگونه تشدید تحریم‌ها علیه تهران در شورای امنیت هستند.

لبنان اما علامت سوال بزرگ این رای‌گیری بود. رای لبنانی‌ها در این دور از نشست شورای امنیت ممتنع بود. بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که رای لبنان بیش از آنکه نشان دهنده استراتژی‌های دستگاه دیپلماسی این کشور باشد بیانگر ناآرامی‌های داخلی در این کشور با سیاستمدارانی از تمامی‌طیف‌ها است. دولت حاکم در لبنان در حال حاضر ائتلافی از حزب الله لبنان با سابقه دوستی با ایران و سعد حریری با پیشینه اخوت با ایالات متحده است.

ناگفته پیدا است که لبنان همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری با ایران دارد. هر بار که نام حزب الله لبنان به گوش می‌خورد، شنونده ناخودآگاه یاد ایران و پرونده هسته‌ای این کشور می‌افتد. در سال 2006 میلادی بود که اسرائیل با بهانه همکاری نظامی‌ میان تهران و حزب الله به جنوب لبنان حمله کرد. تسلیحات در اختیار حزب الله لبنان سالهاست که بحث روز محافل سیاسی داخلی و دستگاه وزارت امور خارجه لبنان است. حزب الله استناد می‌کند که این تسلیحات به منظور دفاع از لبنان در برابر حملات اسرائیل است اما جامعه جهانی و در راس آنها رژیم اسرائیل خواهان حذف این تسلیحات و در اختیار ارتش قرار گرفتن آنها هستند. بسیاری از تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه اعتقاد دارند که اسرائیل با توجه به افزایش تنش میان ایران و ایالات متحده به دنبال خلع سلاح حزب الله است تا در شرایطی که تهران و واشنگتن وارد نبرد تن به تن شدند، حزب الله نتواند اسرائیل را هدف قرار دهد.

لبنان عضو غیردائم شورای امنیت است. رای این کشور به تحریم ایران در قالب چهارمین قطعنامه به خوبی اختلاف‌های داخلی در این کشور را به نمایش گذاشت. دولت لبنان به دلیل عدم توانایی در تصمیم‌گیری در قبال این پرونده ترجیح داد رای ممتنع خود را که بی دردسرترین آرا است به صندوق بیندازد.

پس از اعلام آرای اعضای شورای امنیت، بسیاری از رسانه‌ها سفیر لبنان در این سازمان را به برخورد خودسرانه متهم کرده و ادعا کردند که وی بدون اطلاع بیروت اقدام به انداختن رای ممتنع در صندوق کرده است. وزیر امور خارجه لبنان ضمن رد این ادعا و هماهنگی میان بیروت و نماینده این کشور در سازمان ملل می‌گوید: ما مخلف تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستیم چرا که پرونده هسته‌ای اسرائیل نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در ماه مارس میلادی بود که نعیم قاسم از رهبران حزب الله هشدار داد که جنگ با ایران منطقه را در ناآرامی‌ و آشوبی دائمی ‌گرفتار خواهد کرد. تل‌آویو تاکنون بارها اعلام کرده که دیپلماسی در پرونده هسته‌ای ایران جواب نمی‌دهد و باید به دنبال توسل به گزینه نظامی ‌بود. نعیم قاسم در این خصوص گفت: اسرائیل و ایالات متحده بدانند که نمی‌توانند به تهران حمله کنند و انتظار برخورد عادی و معمولی از همسایگان داشته باشند.

این اظهارات از جانب حزب الله کافی بود تا غربی‌ها این حزب سیاسی را به تلاش برای برافروختن اسرائیل متهم کنند. حزب الله لبنان در واکنش به رای ممتنع نماینده این کشور به تشدید تحریم‌ها علیه ایران به شدت از آن انتقاد کرده و تصریح کرد که بیروت باید مخالفت خود را با رای منفی به نمایش می‌گذاشت.


نظر شما :