ولادیمیر پوتین در دیدار با نیکولا سارکوزی

مطمئن باشید به ایران موشک نمی فروشیم

۲۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۴ کد : ۷۷۸۰ آسیا و آفریقا
پرونده هسته‌ای ایران وارد مرحله جدیدی شده است. سرانجام پس از چندین ماه چانه‌نی روسیه و چین موافقت خود را با تحریم ایران اعلام کردند. موافقتی که در نهای منجر به تصویب چهارمین قطعنامه علیه تهران در شورای امنیت شد.
مطمئن باشید به ایران موشک نمی فروشیم

دیپلماسی ایرانی: پرونده هسته‌ای ایران وارد مرحله جدیدی شده است. سرانجام پس از چندین ماه چانه‌نی روسیه و چین موافقت خود را با تحریم ایران اعلام کردند. موافقتی که در نهایت منجر به تصویب چهارمین قطعنامه علیه تهران در شورای امنیت شد. ایران هنوز وارد مرحله عملی پاسخ به این تصمیم غرب نشده است با این همه روسیه که به آغوش غرب پناه برده است همچنان به فعالیت‌ای ضد ایرانی خود ادامه می‌هد. ولادیمیر پوتین نخست وزیری این کشور که تا کنون به اتخاذ سیاست دوگانه در برابر ایران شهرت داشت گویا این بار شمشیر را از رو بسته است. رای مثبت مسکو به تحریم ایران در شورای امنیت از وتویی که امریکا و غرب از آن می‌رسیدند بسیار فاصله داشت.

اکنون پس از گذشت قریب به سه روز از این اجماع علیه ایران در شورای امنیت پوتین همچنان به ساز غربی‌ها که ظاهرا اوباما آن را کوک کرده است می‌رقصد. دیدار میان نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و ولادیمر پوتین مرد آهنین روس‌ها منجر به وعده‌ای دیگری بر خلاف منافع ایران شد. در این دیدار دوستانه بود که پوتین با در دست داشتن دستان ساکوزی متعهد شد که روند فروش موشک‌های زمین به هوا به ایران را متوقف کند.

این وعده در حالی داده می‌شود که بر اساس قرارداد میان طرفین روسیه باید موشک‌های اس سیصد را در اختیار ایران قرار دهد. البته با توجه به نوع تحریم‌هایی که از چهارشنبه شب علیه ایران اعمال شده است، وفای به عهد روس‌ها در این زمینه از هم اکنون زیر سوال رفته است. با این همه سخنگوی سارکوزی در دیدار با خبرنگاران تاکید کرد که پوتین وعده متوقف کردن تحویل این موشک‌ها به ایران را به رئیس جمهوری فرانسه داده است. گفته می‌شود که پوتین در این خصوص گفته است: ایران بسیار ناراحت است و به دنبال جریمه کردن روسیه من باب بر هم زدن این قرارداد نظامی است.

از زمان تصویب قطعنامه چهارم علیه ایران تا کنون، روسیه در خصوص قراردادهای نظامی خود با ایرانیان موضع‌گیری‌های متفاوتی داشته است. روز پنجشنبه یعنی درست بیست و چهار ساعت پس از تصویب این قطعنامه روسیه اعلام کرد که مذاکره با ایران برای ساخت نیروگاه‌های جدید در این کشور را آغاز خواهد کرد. پیش از این اظهارنظر نیز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده بود که آنچه در شورای امنیت علیه ایران به عنوان جریمه عملکرد این کشور در پرونده هسته‌ای اعمال شد اندک ارتباطی به لغو قرارداد نظامی میان تهران و مسکو برای فروش موشک‌های زمین به هوا ندارد. اسرائیل و ایالات متحده، روسیه را برای عدم تحویل این موشک‌ها به ایران تحت فشار قرار داده اند. دیپلمات‌های غربی اعتقاد دارند که روسیه به دنبال به دست آوردن دل ایران با فروش موشک‌های زمین به هوا به این کشور است.

ایالات متحده پس از جلب موافقت روسیه با تحریم ایران این حرکت را به گامی دیگر در مسیر بازسازی رابطه با ایالات متحده تعبیر کرد.


نظر شما :