پشت درهای بسته شورای امنیت چه خبر است؟

۱۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۵:۳۲ کد : ۷۷۵۹ پرونده هسته ای
امروز برای اعضای شورای امنیت روز تصمیم‌گیری است. از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نمایندگان کشورهای غربی و ایالات متحده به دنبال فرصتی بودند که دور هم بنشینند و تحریم ایران را یکسره کنند.
پشت درهای بسته شورای امنیت چه خبر است؟

دیپلماسی ایرانی: مروز برای اعضای شورای امنیت روز تصمیم‌گیری است. از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نمایندگان کشورهای غربی و ایالات متحده به دنبال فرصتی بودند که دور هم بنشینند و تحریم ایران را یکسره کنند. اکنون این فرصت درست در روزهایی که محمود احمدی نژاد راهی چین شده است، دمیتری مدودف به تازگی از آلمان بازگشته و هیلاری کلینتون هم به امریکا لاتین سفر کرده، به دست آمده است. از ضرب‌الاجل زمانی که اوباما برای ایران تعیین کرده بود قریب به شش ماه می‌گذرد. تهران کمتر از دو هفته پیش توافقنامه‌ای را که غرب از ماه آوریل به دنبال آن بود، امضا کرده است اما گویا غربی‌ها این تعلل زمانی را نمی‌پذیرند.

نمایندگان کشورهای پنج به اضافه یک پشت درهای بسته در خصوص ایران و پرونده هسته‌ای این کشور مذاکره خواهند کرد. پشت این درها اما برزیل و ترکیه‌ای قرار دارند که با تلاش‌های خود توافقنامه تهران را به امضا رساندند اما عملا برای ممانعت از تحریم ایران کاری از دستشان بر نمی‌آید.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که شورای امنیت تا اواخر هفته جاری تحریم ایران را قطعی می‌کند. بیست و چهار ساعت پیش پانزده عضو شورای امنیت برای زمان تقریبی یک ساعت دور هم نشستند و در خصوص فراهم کردن بستر لازم برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بحث و گفتگو کردند. دیپلمات‌های نزدیک به این نشست‌ها ادعا می‌کنند که پانزده عضو شورای امنیت نتوانسته‌اند در نشست دیروز به نتیجه قابل‌ توجهی برسند. با این همه مذاکرات امروز هم ادامه پیدا خواهد کرد. بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و ایالات متحده ادعا می‌کنند که آرای لازم برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در چنته دارند.

در این میان عملا مخالفت برزیل و ترکیه نیز ره به جایی نخواهد برد. این دو کشور سرسختانه اصرار دارند که تحریم‌های ایران ره به جایی نمی‌برد و باید به دیپلماسی متوسل شد. لبنان نیز عملا اعلام کرده است که نمی‌تواند به دلیل مسائل داخلی از تحریم ایران حمایت کند. ترکیه و برزیل به شدت از واکنش ایالات متحده نسبت به امضا توافقنامه هسته‌ای تهران دلخور هستند. یکی از مقام‌های نزدیک به کاخ سفید در این خصوص می‌گوید: ما هیچ‌گاه انتظار نداشتیم که تحریم‌های ایران بدون دردسر به نتیجه برسد.

ایالات متحده به دنبال تصویب تحریم‌های جدی علیه سیستم بانکداری بین‌المللی ایران است. پیشرفت ایران در حوزه موشک‌های دور و نزدیک برد نیز از دغدغه‌های اصلی ایالات متحده است.


نظر شما :