ایران، نقل محفل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل

۱۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۲۱ کد : ۷۷۵۳ پرونده هسته ای
نشست دیده‌بان اتمی سازمان ملل از امروز آغاز به کار کرده است. هنوز چند روزی از اتمام کنفرانس بازنگری معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای نگذشته است که باز هم سازمان ملل میزبان نشستی دیگر از جنسی متفاوت با مطالبه‌هایی یکسان می‌شود.
ایران، نقل محفل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل
ديپلماسى ايرانى: نشست دیده‌بان اتمی سازمان ملل از امروز آغاز به کار کرده است. هنوز چند روزی از اتمام کنفرانس بازنگری معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای نگذشته است که باز هم سازمان ملل میزبان نشستی دیگر از جنسی متفاوت با مطالبه‌هایی یکسان می‌شود. این بار هم پرونده هسته‌ای ایران در راس قرار دارد.
 
این نشست در روزهایی آغاز به کار می‌کند که غرب دوشادوش ایالات متحده خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران مهیا می‌کند. 35 عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در حالی از ساعت دو و نیم صبح امروز گرد هم آمده‌اند که بحث پرونده‌های هسته‌ای ایران، سوریه و خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای در راس کار آنها قرار دارد.
در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز دو طیف موافق و مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران به چشم می‌خورند.
 
طیفی که توافقنامه تهران را برای پایان دادن به حاشیه‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور کافی می‌دانند و طیف دومی که توقف غنی سازی اورانیوم در ایران را خواهان هستند و این حرکت را تنها راه برای فرار ایران از تحریم‌ها می‌دانند.
نشست دیده‌بان اتمی سازمان ملل درست یک هفته پس از گزارش آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران برگزار می‌شود. در این نشست تاکید شده بود که تهران همچنان و بدون توجه به فشارهای بین‌المللی به فعالیت‌های خود در غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

احتمال غنی سازی اورانیوم توسط ایران با درصد بالا، غربی‌ها را به واهمه انداخته است. بر اساس این گزارش تهران اقدام به تولید حداقل 5 کیلو اورانیوم غنی شده کرده است و ادعا می‌کند که این اورانیوم را برای استفاده در راکتورهای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی نیاز دارد. غربی‌ها اما با رد این ادعا تاکید دارند که این مواد در تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

غربی‌ها ادعا می‌کنند که ایران تجهیزات لازم برای قابل استفاده کردن اورانیوم در راکتورهای تحقیقاتی و تولید ایزوتوپ‌های پزشکی را در اختیار ندارد و در حقیقت از این حربه برای مخفی نگاه داشتن برنامه هسته‌ای خود استفاده می‌کند.  
گفته می‌شود که دیده‌بان اتمی سازمان ملل با توجه به اصرار اعراب در کنفرانس بازنگری ان پی تی، برای نظارت بر برنامه هسته‌ای اسرائیل، احتمالا پرونده این رزیم را نیز در دستور کار خود قرار خواهد داد.

نظر شما :