ترور و اختلافاتی که شیرینی دموکراسی را تلخ می‌کنند

۱۷ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۵ کد : ۷۷۳۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بحران حکومت در عراق رفته رفته به سویی می‌رود که تبدیل به یک معضل سیاسی شود. همه داعیه ریاست دارند و هیچ کس غیر خود را لایق نشستن بر کرسی ریاست نمی‌دانند.
ترور و اختلافاتی که شیرینی دموکراسی را تلخ می‌کنند

بحران حکومت در عراق رفته رفته به سویی می‌رود که تبدیل به یک معضل سیاسی شود. همه داعیه ریاست دارند و هیچ کس غیر خود را لایق نشستن بر کرسی ریاست نمی‌دانند. در این میان پافشاری نوری مالکی نخست‌وزیر فعلی بر حفظ کرسی ریاست دولت آینده عراق بیش از همه است. پافشاری‌ای که تا کنون ادامه دارد و به رغم مخالفت‌های صریح قاطبه احزاب سیاسی عراق همچنان پابرجا است.

در این میان در عراق اتفاقاتی به وقوع پیوسته و خبرهایی به گوش می‌رسد که آینده چندان روشنی را پیش روی تحلیلگران و کارشناسان سیاسی مسائل عراق پیش رو نمی‌گذارد.

جدیدترین و بارزترین این تحولات ترور چهره‌های مهم ائتلاف العراقیه به ریاست ایاد علاوی است که همه‌شان هم سنی مذهب هستند. روز جمعه فارس جاسم الجبوری، نفر پنجم فهرست العراقیه در موصل توسط افراد ناشناس به خارج از خانه‌اش هدایت و به رگبار بسته شد تا جمع کشته شدگان از این لیست به سه نفر برسد. پیش از این خانم سهى عبدالله در حين رانندگى ترور شد و دو هفته پس از آن نیز بشار العگيدى، یکی از چهره‌های مهم العراقیه توسط افراد ناشناس به قتل رسید. فعلا فهرست العراقیه دولت عراق را به دلیل کوتاهی در حفظ امنیت مقصر این ترورها می‌داند و القاعده را متهم به ترور این افراد می‌کند. ولی اگر این روند تبدیل به رویه شود و قرار باشد باز هم افرادی از این فهرست ترور شوند، دیگر معلوم نیست که العراقیه القاعده را متهم به ترور کند. در آن صورت می‌تواند اتفاقاتی رخ دهد که کار را به عملیات تلافی‌جویانه بکشاند و مسیر سیاسی عراق را به سوی دیگری منحرف کند.

البته در این شکی نیست که عدم تشکیل دولت جدید در عراق آن هم در سایه وضعیت بی‌ثبات و متزلزل این کشور تاثیر به سزایی در مسائل امنیتی عراق و حرکت‌های ایذایی تروریستی در این کشور دارد. اما هنگامی که مسیر منحرف شود، دیگر مجاب کردن قربانیان به عوامل منطقی کار آسانی نخواهد بود و می‌تواند وضعیت بغرنجی را برای کشور ایجاد کند.

از سوی دیگر، این درست است که بازی‌های دموکراتیک عراق بسیار دیدنی و ستودنی است. اما هنگامی که از حد و مرز خود خارج شود و خدمات‌رسانی به ملت تشنه خدمت را نادیده بگیرد و صرفا به درگیری‌ و جدال‌های سیاسی منتهی شود، شیرینی دموکراسی را نیز تلخ می‌کند. دولتمردان عراقی باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند که البته ظاهرا در حال حاضر ندارند و سرگرم دعواهای سیاسی خودشان هستند.

در همین حوزه خبرهای تازه‌ای به گوش می‌رسد. گویا مجلس اعلای اسلامی عراق زمزمه جدایی از ائتلاف ملی را سر داده و قصد دارد به جمع ائتلاف العراقیه بپیوندد. اتفاقی که می‌تواند خوش‌نامی بسیاری را در داخل عراق برای این جریان سیاسی به ارمغان آورد. اما در این میان اقدامی خطرناک نیز می‌تواند باشد. چرا که به نوعی قهر با جریان‌های مهم سیاسی عراق از جمله جریان صدر و ائتلاف دولت قانون خواهد بود. خبرهای رسیده حاکی از آن است که جریان صدر، کنگره ملی عراق به رهبری احمد چلبی و ابراهیم جعفری با همراهی مجلس اعلا با ایاد علاوی مخالفت کرده و تلویحا پذیرفته‌اند که جانب دولت مالکی را بگیرند و ریاست مجدد وی بر کابینه آینده عراق را بپذیرند. هم‌زمان خبر می‌رسد که اختلاف میان جریان صدر و مجلس اعلا نیز بالا گرفته است. در همین رابطه فهرست العراقیه از صالح المطلک گرفته تا چهره‌های سنی عراق پذیرفته‌اند که عادل عبدالمهدی، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود و گفته‌اند که از او حمایت خواهند کرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد که چندان بعید نیست و در عین حال چندان هم محتمل نیست، اتفاقی بزرگ در عرصه سیاسی عراق محسوب می‌شود.

پارلمان عراق تا پایان هفته تشکیل خواهد شد. این پارلمان قرار است نخست‌وزیر و رئیس جمهوری آینده را انتخاب کند. تا روز تشکیل جلسه هنوز زمان زیادی باقی مانده است. آنچه عراق تا کنون از خود نشان داده، این است که هر لحظه ممکن است معادلات سیاسی در این کشور تغییر کند. آنگاه بازی سیاسی نیز تغییر خواهد کرد.     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :