ايران از تحريم‌ها جان سالم به در مى‌برد

۱۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۷ کد : ۷۶۹۹ اخبار اصلی
\"تحريم‌هاى شوراى امنيت نمى‌تواند مانع از برنامه هسته‌اى ايران شود.\" اين جمله‌اى‌ست که ...
ايران از تحريم‌ها جان سالم به در مى‌برد

"تحريم‌هاى شوراى امنيت نمى‌تواند مانع از برنامه هسته‌اى ايران شود." اين جمله‌اى‌ست که کالين پاول وزير امور خارجه سابق ايالات متحده در تازه‌ترين اظهار نظر خود در خصوص ايران بر زبان آورد. کالين پوال در گفتگو با برنامه اى بى سى، در اين خصوص گفت: گمان نمى‌کنم که تحريم‌ها بتواند فشار لازم بر ايران براى کنار نهادن برنامه هسته‌اى اين کشور را اعمال کند.

پيش از اين سخنان خانم هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده ادعا کرده بود که کشورهاى 1+ 5 شمال فرانسه، بريتانيا، آلمان، امريکا، روسيه و چين پيش‌نويش قطعنامه اى عليه ايران را براى تصويب در شوراى امنيت مهيا کرده‌اند.

بيست و چهار ساعت پس از اين اظهارنظرها، پاول که در قامت وزير امور خارجه دولت جورج بوش فعاليت داشته است در اين خصوص گفت: ايرانى‌ها از هزار سال پيش چه با کشورهاى همسايه و چه با ديگر کشورهاى دور در ارتباط تجارى نزديک بوده‌اند. علاوه بر اين آنها بسياز زيرک هستند. به خوبى بر تبعات تحريم‌ها واقف هستند. مطمئن هستم که آنها از هم‌اکنون براى مقابله با اين تهديد‌ها آماده شده‌اند. آنها استراتژى ضد تحريم خود را دارند.

پيش از اظهارات پاول، محسن کديور روحانى ايرانى ساکن غرب نيز ادعا کرده بود که تحريم‌ها نمى‌تواند منتهى به انزوا و تنها ماندن ايران در سطح جهانى شود.

ايران تا‌کنون بارها در برابر هشدارها و تهديد‌هاى بين‌المللى بر صلح اميز بودن برنامه هسته‌اى خود تاکيد کرده و اصرار دارد که به دنبال استفاده از انرژى هسته‌اى براى توليد برق است. همزمان ايرانى‌ها با ذکاوت تمام بحث برخورد دو گانه با مقوله انرژى هسته‌اى در منطقه خاورميانه را علم کرده‌اند و اصرار دارند که تا زمان برخوردارى اسرائيل از تسليحات هسته‌اى و سکوت ايالات متحده، واشنگتن از مقبوليت کافى براى سخن گفتن در خصوص خاورميانه عارى از تسليحات هسته اى برخوردار نيست. 

ايران تا‌کنون از سه تحريم اعمال شده توسط شوراى امنيت جان سالم به در برده است. در تمامى اين موارد، توقف غنى سازى اورانيوم خواست جامعه جهانى از تهران بوده است. بر اساس تحريم‌هاى مد نظر ايالات متحده و همراهان غربى‌اش، خريد و فروش تسليحات به ايران ممنوع مى شود و البته فعاليت هاى اقتصادى اين کشور در خارج نيز به شدت محدود خواهد شد. بسيارى از کارشناسان مسائل ايران اعتقاد دارند که تهران درست مانند کذشته مى‌تواند از تمامى اين تحريم‌ها جان سالم به در ببرد. در جريان جنگ تحميلى در سال‌هاى دهه هشتاد نيز ايران از زير بار تحريم‌هاى مشابه موفق بيرون آمد. کالين پاول که در دوران رياست جمهورى جورج بوش سمت‌هاى اجرايى بسيارى را عهده دار بود در انتخابات 2008 ميلادى با اعلام حمايت از باراک اوباما بسيارى را شگفت زده کرد.


نظر شما :