ايالات متحده خاورميانه را حياط خلوت خود مى‌کند

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۴۰ کد : ۷۶۷۸ اخبار اصلی
خاورميانه تبديل به جولانگاه پايگاه‌هاى نظامى، نيروگاه‌هاى هسته اى و سوپرمارکت ماموران اطلاعاتى ايالات متحده شده است. يک روز فرمانده ارشد نيروهاى امريکايى در منطقه از گسترش فعاليت‌هاى جاسوسى امريکا در خاورميانه و کشورهاى حاشيه خليج فارس سخن مى‌گويد.
ايالات متحده خاورميانه را حياط خلوت خود مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: خاورميانه تبديل به جولانگاه پايگاه‌هاى نظامى، نيروگاه‌هاى هسته اى و سوپرمارکت ماموران اطلاعاتى ايالات متحده شده است. يک روز فرمانده ارشد نيروهاى امريکايى در منطقه از گسترش فعاليت‌هاى جاسوسى امريکا در خاورميانه و کشورهاى حاشيه خليج فارس سخن مى‌گويد. روز ديگر مقام‌هاى امريکايى ديگرى از چتر امنيتى سخن مى‌گويند که قرار است سرتاسر خاورميانه را زير بال و پر خود بگيرد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، برخى مقام‌هاى امريکايى از تبيين جزييات طرح چتر امنيتى خاورميانه از سوى دولت باراک اوباما خبر مى‌دهند. ناگفته پيداست که هدف از اين چتر حمايتى، ايجاد اتحاد ميان اعراب، اسرائيل و ايالات متحده عليه ايران است. مقام‌هاى اگاه که ترجيح مى‌دهند در اين برهه زمانى نام خود را افشا نکنند، ادعا مى‌کنند که تثبيت سيستم دفاع موشکى در منطقه هدف اصلى از استقرار اين چتر حمايتى است.

از نشانه‌هاى اين سيستم نصب رادار پيشرفته در يک کشور حوزه خليج فارس است که همراه با رادار موجود در اسراييل براى مقابله با آن چه هرگونه حمله ايران خوانده شده است فعاليت مى‌کند؛ هرچند هنوز هيچ کشور حوزه خليج فارس با ميزبانى اين رادار موافقت نکرده است.

دولت اوباما مدتى است در آرامش به يارى کشورهاى عربى در تقويت دفاع موشکى آن‌ها با هدف ايجاد ارتباط‌شان در سيستمى يکپارچه اقدام کرده است و اين عمليات دو يا سه سال ديگر به طول مى انجامد. طرح خاورميانه که اوباما آن را مطرح کرد در ميان هياهوى گسترده در سپتامبر گذشته، ‌ايجاد ارتباط سيستم‌ها دفاعى موشکى در دريا و خشکى در کشورهاى اروپايى هم پيمان آمريکا در ناتو و اطراف آن تشبيه شد.

مقام‌هاى  آمريکايى به دنبال نصب رادار جديدى در  منطقه‌اى در خليج فارس  هستند که اجازه فعاليت آن همراه با رادارى که در جنوب اسرائيل  قرار دارد و کارشناسان آمريکايى آن را مديريت مى‌کنند،‌ بدهد. اين سيستم که توليد شرکت رايسون است اهداف در مراحل پرتاب نيمه مسير و نهايت آن تعقيب مى‌کند. آژانس همکارى امنيتى در زمينه دفاعى در پنتاگون سپتامبر سال 2008 از فروش احتمالى واحدهاى سيستم "تى اچ اى ايى دى" به ارزش هفت ميليارد دلار به امارات به کنگره خبر داد و ممکن است اين رادار نيز جزء آن‌ها باشد.

مجموعه رادارهاى اصلى به سيستم‌هاى ديگر هم‌چون سيستم ضد موشکى مرتبط مى‌شوند و اين امر به هر کشورى اجازه مى‌دهد موشک‌هاى ايرانى را تعقيب و سيستم تعقيب آن‌ها را انتخاب کنند. ادغام سيستم هشدار زود هنگام مشترک با کشتى‌ها و ناوهاى آمريکا که مجهز به سيستم دفاع موشکى دور برد هستند نيز ممکن است. بسيارى از کارشناسان اعتقاد دارند که باراک اوباما براى توجيه تعلل در استقرار سامانه دفاع موشکى در کشورهاى اروپاى شرقى، اقدام به استقرار اين جتر حمايتى در خاورميانه کرده است تا بدين ترتيب هم دل روس‌ها را به دست اورده باشد و هم در برابر انتقاد تندروهايى که دولتش را به کوچک انگاشتن تهديد ايران هسته‌اى متهم مى‌کنند حرفى براى گفتن داشته باشد.


نظر شما :