حمله‌هاى سايبرى تهديد‌هاى جديد مورد توجه ناتو

۰۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۳ کد : ۷۶۱۵ اخبار اصلی
ناتو در پی آن است تا با داشتن سیستم دفاع ضد موشکی مختص به خود، در برابر چالش‌های قرن ۲۱ مجهز شود...
حمله‌هاى سايبرى تهديد‌هاى جديد مورد توجه ناتو

دیپلماسی ایرانی: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، سند چشم‌‌انداز استراتژی‌های جدیدش را روز دوشنبه (۱۷ مه) در بروکسل معرفی کرد. این سند ۵۵ صفحه‌ای توسط گروهی از متخصصان و تحت نظارت مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه‌ پیشین امریکا تنظیم شده است. موضوع محوری این سند تجهیز ناتو به سیستم دفاع ضد موشکی مستقلی است که قرار است جوابگوی تهدیداتی باشد که کشورهای عضو این سازمان با آن روبه‌رو هستند.

با این سند جدید ناتو خواهان آن است که در برابر موقعیت‌های تهدیدآمیز و رو به افزایش، واکنش‌های هدفمندانه‌‌تری از خود نشان دهد. مادلین آلبرایت به هنگام ارائه این سند اظهار داشت، پیمان آتلانتیک شمالی باید در این دوران غیرقابل پیش‌بینی قرن ۲۱ انعطاف‌پذیر و دارای قدرت مانور باشد.

حملات تروریستی و موشکی و همچنین حملات سایبری از جمله مواردی هستند که در این سند از آنها به عنوان تهدیدات جدیدی که ناتو با آنها روبروست، نام برده شده است.

از آنجا که تیم تنظیم‌کننده سند استراتژی جدید ناتو، احتمال تهدیدهای بالیستیکی از سوی برخی کشورها به ویژه ایران و کره‌ شمالی را نامحتمل ندانسته، بر اتخاد راه‌هایی دیگر نیز تاکید داشته است. یکی از این راه‌ها تقویت همکاری‌ها با روسیه و ساخت سیستم دفاع ضد موشکی با همکاری دولت‌های دیگر از جمله مسکو بوده است. این گروه در سند خود آورده‌اند، تا زمانی که سلاح‌های اتمی وجود دارند، باید ناتو دارای تجهیزات اتمی مطمئن‌تر و ایمن‌تر باشد.

علی‌رغم حضور نیروهای ناتو در مناطقی خارج از محدوده کشورهای عضو، ناتو تأکید می‌کند که نمی‌خواهد پلیس جهان باشد هر چند نیروهای ناتو همچنان در مناطقی خارج از محدوده‌ کشورهای عضو این پیمان نظیر افغانستان مستقر هستند. با این حال آندره فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو بر این امر تاکید داشته است که ناتو خواهان آن نیست که تبدیل به پلیس جهان شود. کارشناسان بر این باورند که ناتو باید معیارهایی را برای ماموریت‌های خارج از محدوده‌ خود در نظر بگیرد.

نخستین طرح پیشنهادی استراتژی جدید ناتو در ماه سپتامبر سال جاری میلادی توسط دبیرکل این سازمان ارائه خواهد شد و قرار است در ماه نوامبر در نشست سران کشورهای عضو این پیمان در شهر لیسبون به تصویب برسد.

در همین حال در حاشیه نشست اخیر ناتو، فرانسه بار دیگر تردیدهای خود را در زمینه‌ تامین هزینه‌های سیستم دفاع ضد موشکی ابراز کرد. همکاری‌های نزدیکتر با روسیه نیز یکی دیگر از موارد مورد بحث در میان کشورهای عضو ناتو است. در حالی که کشورهای غربی از نزدیکی با مسکو استقبال کرده و آن را به عنوان راهی برای رویارویی با تهدیدات پیش‌رو می‌دانند، کشورهای اروپای شرقی این نزدیکی را تهدیدی بالقوه برای ناتو می‌دانند.


نظر شما :