ایران دیگر نمی‌تواند روى روسیه حساب کند

۰۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۲۸ کد : ۷۵۸۸ اخبار اصلی
جمهوری اسلامی ایران تا کنون می‌توانست در رابطه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران بر روی "نه" روسیه ...
ایران دیگر نمی‌تواند روى روسیه حساب کند

 

   دیپلماسی ایرانی: هم‌زمان با انتشار سند استراتژی جدید سیاست خارجی روسیه، نخستین دور گفت‌گو‌های مالی امریکا و روسیه برگزار شد. روسیه قصد دارد به هر قیمتی که شده، اقتصاد خود را مدرنیزه کند. بحران اتمی ایران نمی‌تواند مانعی در این راه باشد.

صبح جمعه 14 می ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد که روسیه باید تا سال ۲۰۱۵ قادر باشد، کمبود بودجه‌ خود را جبران کند. وی در این راستا از هیئت دولت خواست، به برنامه‌ دولت برای صرفه‌جویی‌های اساسی توجه بیشتری به خرج دهند.

دولت روسیه در آغاز سال گذشته‌ میلادی اعلام کرده بود که به دلیل بحران اقتصادی جهانی با کمبود بودجه مواجه است. مقامات روسی از آن پس بارها به این موضوع اشاره کردند که روسیه باید برای بالا بردن قدرت اقتصادی خود و مواجهه با بحران‌ به اقدامات جدیدی دست بزند.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه نیز در نوامبر سال گذشته تاکید کرد که روسیه برای حفظ قدرت اقتصادی خود در صحنه‌ جهانی ناچار است به فن‌آوری‌های جدید دست یابد. او سپس از وزارت امور خارجه خواست، در این رابطه برنامه‌ راهبردی جدیدی تنظیم کند. او گفت که در این راستا باید روسیه در روابط خارجی خود تجدید نظر کند.

روز سه‌شنبه‌ ۱۱ ماه مه سند محرمانه‌ای در سایت اینترنتی مجله‌ روسکی نیوزویک منتشر شد که حاوی استراتژی جدید روسیه در زمینه‌ سیاست خارجی بود. بر مبنای این سند، دولت روسیه قصد دارد از راه‌های گوناگون روابط خود را با غرب گسترش دهد. گفته می‌شود که امضای قرارداد کاهش جنگ‌افزارهای اتمی با امریکا نخستین گام مهم در این راستا بوده است. علاوه بر آن، روسیه مایل است که با اتحادیه اروپا نیز روابط خود را گسترش دهد و به سازمان تجارت جهانی راه یابد.

از سند استراتژی جدید چنین برمی‌آید که روسیه مصمم است، در وهله‌ نخست با امریکا و سپس با آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا روابط تنگتری برقرار کند. از جمله اقداماتی که باید در این مسیر صورت گیرند، حذف موانع قانونی برای جلب سرمایه‌گذاران غربی و واردات فن‌آوری‌های نوین به روسیه است.

یک روز پس از انتشار سند استراتژی جدید، نخستین دور گفت‌وگوی جدید مالی روسیه و امریکا در محل خزانه‌داری امریکا در واشنگتن برگزار شد. در این نشست زمینه‌های لازم برای حل بحران مالی و سیاست‌های مالی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. ریاست هیئت روسی را آلکسی ساواتیوگین، معاون وزیر دارایی این کشور به عهده داشت.

هم‌زمان با نشست واشنگتن، دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه ۲۰ قرارداد امضا کردند. در یکی از این قراردادها روسیه خود را متعهد کرده است تا سال ۲۰۱۷ نخستین نیروگاه اتمی ترکیه را آماده‌ی بهره‌برداری کند.

هزینه‌ این نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. به گفته‌ مدودف، بدین ترتیب فصل جدیدی از روابط دو کشور آغاز شده است.

روسیه همچنین اعلام کرده است که در حال بررسی شرایط برای ایجاد تاسیسات اتمی در سوریه است.

به گفته کارشناسان، تمامی اقدامات اخیر روسیه برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور با موافقت ایالات متحده صورت گرفته است.

در این میان به نظر می‌رسد که روابط روسیه و ایران نیز دچار تغییراتی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران تا کنون می‌توانست در رابطه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران بر روی "نه" روسیه که عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل است، حساب کند. اما اکنون با تعییر استراتژی جدید روسیه و نزدیک‌تر شدن آن به غرب، روابط این کشور با ایران تغییر خواهد کرد. با وجود اینکه ایران هنوز یکی از طرفداران پر و پاقرص جنگ‌افزارها و تجهیزات اتمی روسیه است، به نظر می‌رسد که دولت روسیه دیگر به موضع پیشین خود در رابطه با برنامه اتمی ایران پایبند نیست.

رئیس جمهوری این کشور در ماه‌های گذشته بارها به ایران هشدار داده است که باید موضع خود را در زمینه‌ انرژی اتمی تغییر دهد.

مدودف روز ۱۵ آوریل ۲۶ فروردین در بوئنس آیرس تاکید کرد که امکان به‌وجود آمدن تحریم‌ها بنا به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد را غیرممکن نمی داند.

او ضمن اشاره به این که تحریم‌ها معمولا به خودی خود منجر به نتایجی مثبت نمی شوند، گفت: «متاسفانه در مدت اخیر ایران هیچ کاری نکرده است که گواه تغییر مواضع آن باشد.»


نظر شما :