نه خصمانه نه دوستانه

۰۶ مهر ۱۳۸۶ | ۰۹:۲۸ کد : ۷۵۴ اخبار اصلی
دبير کل جدید سازمان ملل درباره ايران چه کرده است؟
نه خصمانه نه دوستانه

پس ازده سال کرسی نشینی کوفی عنان درسازمان ملل متحد بان کی مون وزیرامورخارجه سابق کشور کره جنوبی نامزد ریاست این سازمان شد. اما هیچ کس تصورنمی کرد این وزیر62 ساله کره ای بتواند رضایت جهانیان برای دبیرکلی سازمان ملل راجلب کند.

 

اززمانیکه وی نامزد این پست شد،سفرهای متعددی به کشورهای دارای حق وتو درسازمان ملل انجام داد. سمت وی دردولت کره به عنوان وزیرامور خارجه به بان کی مون امکان می داد تا هرزمان که بخواهد به کشورهای مختلف سفر کند .دراین سفرهای پی در پی و متوالی بان کی مون موفق شد تا حمایت آنها را بدست آورد و به عنوان هشتمین دبیر کل سازمان ملل برگزیده شد.

 

وی درفاصله اول ژانویه سال 2004 تا نوامبرسال 2006 میلادی وزیرامور خارجه کره جنوبی بود. مردم وی را فردی آرام و جدی می شناختند. وی همیشه اولین نفری بود که وارد دفتر کارش می شد و آخرین نفری که آن را ترک می کرد.

 

بان کی مون"مرد بروکرات" لقب گرفته بود که برخی آن را مثبت و برخی منفی می دانستند. رسانه های کره جنوبی وی را یکی ازمسولان سرسخت و محافظه کارمعرفی می کردند که درمدت حضورش در دولت کره تنها یک باربرای شرکت درمراسم ازدواج دخترش ازمرخصی استفاده کرده بود.

 

 وی مهارت زیادی درطفره رفتن درپاسخ به سوالات داشت وهمین مساله مصاحبه با وی را به عرصه نبرد تبدیل می کرد. نبردی برای کشف واقعیات ازجملات حاشیه ای وزیری پرکار.

 

ازهمان زمان روحیه آمریکایی وی درعرصه جهان شناخته شده بود. وی یکی ازطرفداران فرستادن نیرو به عراق برای کمک به نیروهای آمریکایی و یکی ازحامیان طرح منزوی کردن ایران درجریان اختلافاتش با جهان درمسایل هسته ای بود.

 

بان کی مون درروز اول ژانویه سال 2007میلادی به طوررسمی دفترکارش را ازکوفی عنان تحویل گرفت و وارد عرصه پر پیچ و خم سیاست بین الملل شد. وی اهداف مهم خود درطی سالهای حضورش در سازمان ملل را این طور عنوان کرد: مساله دارفورو مشکلات و تنشهای ایجاد شده درسودان، مساله هسته ای ایران، درگیری های فلسطین واسراییل وموضوع کره شمالی.

 

درنه ماه حضوردرسازمان ملل متحد وی برای رسیدن به این اهداف تلاشهای زیادی کرد و با برگزاری جلسات متعدد و مذاکرات مختلف با سران کشورها توانست سران سودان را راضی کند تا نیروهاتی حامی صلح سازمان ملل برای پایان دادن درگیری دراین سرزمین مستقر شوند.

 

 دراین بازه زمانی بان کی مون کره شمالی را سرمیزمذاکره با کشورهای غربی بازگرداند وازفشارهای اقتصادی ناشی ازتحریم های این کشور کاست. مساله فلسطین اسراییل هم برای این دبیر کل تازه وارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی طی نه ماه اخیر بارها به این سرزمین سفرکرد یا میزبان سران این کشورها بود تا بتواند راه حلی برای درگیری های چند دهه ای دراین کشوربیابد .

 

ولی این دبیرکل تازه وارد هیچ تلاشی برای حل شدن مساله هسته ای ایران درجهان نکرد. برخی براین باورند بان کی مون به دلیل رابطه نزدیکی که با آمریکا دارد این موضوع را از فهرست کارهای خود خط زده است. برخی دیگروی را فردی می دانند که کارهای خود را در پشت پرده انجام می دهد و نظراتش را نه اززبان خودش که اززبان اطرافیانش باید شنید.

 

وی دعوت سران ایرانی برای حضوردرایران وانجام مذاکرات را نپذیرفت و طی نه ماه اخیر هیچ سفری به خبرسازترین کشور جهان یعنی ایران نداشت.

 

برخی ازتحلیل گران سیاسی معتقدند این دبیر کل جدید که با حمایتهای آمریکا توانست به این مقام دست پیدا کند وهیچ وقت رابطه نزدیک خود با آمریکا را انکار نکرده است هم اکنون نیزبرای رسیدن آمریکا به اهدافش تلاش می کند و سیاستهای جهانی را درجهتی حرکت می دهد که بزرگترین حامیش به راضی باشد.

 

روزنامه نیویورک تایمزدرمقاله ای نوشت:"با توجه به کم کاری بان کی مون به مساله ایران که یک مساله جهانی است و جهت گیری روشن وی دراین مساله،سازمان ملل ازسازمانی برای رسیدگی به امورجهان به وسیله ای برای رسیدن غرب و بالاخص آمریکا به اهدافش تبدیل شده است .

 

بان کی مون درپاسخ به این نظرات درمصاحبه با خبرگزاری های آمریکا گفت: نزدیکی و دوستی من با آمریکا برای برخی ازملتها سوال برانگیز شده ومشکلاتی را برای سازمان ملل ایجاد کرده است. ولی من درسازمان ملل بدون جهت گیری و کاملا منصفانه عمل می کنم و نه منافع یک یا چند کشور که منافع جهانیان را در نظرمی گیرم.

 

بان کی مون دراجلاس اخیرسازمان ملل با دکترمحمود احمدی نژاد رییس جمهورایران مذاکراتی داشت. وی دراین مذاکرات ازایران خواست تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد تا این مرکزبتواند وظایف خودرا به خوبی انجام دهد.

 

ایران وآژانس درروز21 اوت سال جاری میلادی موافقت کردند تا برای شفاف سازی برنامه های هسته ای ایران وروشن شدن عدم انحراف این کشوردربرنامه های هسته ای با یکدیگرهمکاری بسیار نزدیکی داشته باشند.  

اما ازهمان زمان آمریکا این توافق نامه را سیاست ایران برای به تاخیرانداختن تحریم های سازمان ملل دانست و هنوزهم براین مساله تاکید دارد.

 

پیش ازاین بان کی مون درسخنرانی های خود بارها ازایران خواسته بود تا درخواستهای سازمان ملل را جدی بگیرد ومانع ازایجاد تنش درجهان شود.

 

وی درسخنرانی انجام شده دراواخر ماه فوریه سال جاری-دو ماه بعد ازتحویل گرفتن دفتر کارازکوفی عنان – ازایران خواست برای حل شدن مشکل هسته ای خود تنها به آژانس اکتفا نکند و قطعنامه و در خواستهای سازمان ملل را نیزمد نظرقراردهد.

 

درملاقات روز24 سپتامبردکتراحمدی نژاد و دبیرکل سازمان ملل که درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درنیویورک انجام شد،رییس جمهوری کشورمان برای چندمین بارازدبیرکل سازمان ملل دعوت کرد تا سفری به ایران داشته باشند.

 

دراین ملاقات بان کی مون ازاشتیاق ایران برای برقراری صلح و امنیت درکشورافغانستان استقبال و اعلام کرد:"من تمایل دارم دراولین فرصت سفری به تهران داشته باشم تا مذاکرات بیشتری را با مقامات ایرانی انجام دهم."

 

کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد درطی سالهای حضورش درسازمان ملل متحد چندین سفربه ایران داشت و درمورد مساله هسته ای ایران بسیار فعال بود. وی حل شدن این مساله ازطریق دیپلماتیک را بسیار ضروری می دانست وهمین مساله سبب شد تا بارها با سران کشورهای مختلف و ازجمله ایران دراین مورد صحبت کند.

 

ازطرف دیگرحضورپررنگ کوفی عنان درعرصه های مختلف جهانی نمادی برای نشان دادن اقتدار و حضورسازمان ملل درجهان بود. سازمانی که برای رسیدگی به امورجهان وبرقراری صلح ایجاد شده است.

 

بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل را سمبل این سازمان می داند ولی قصد ندارد خود نیزبه سمبل این سازمان تبدیل شود. وی عمل گرایی را شعار خود کرده است و برای تحقق آن تلاش می کند.


نظر شما :