اروپا در اضطراب نجات يونان و يورو

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۴:۴۶ کد : ۷۵۱۹ اقتصاد و انرژی
کشورهای منطقه یورو در بروکسل پایتخت بلژیک خواهان جلوگیری از کاهش ارزش یورو و مقابله با دلالان پول شدند. سران ۱۶ کشور اروپایی می‌کوشند با اجرای اصلاحات در سیستم پولی اروپا، به یاری اعضایی بشتابند، که در تنگناهای مالی قرار دارند.
اروپا در اضطراب نجات يونان و يورو

دیلماسی ایرانی: کشورهای منطقه یورو در بروکسل پایتخت بلژیک خواهان جلوگیری از کاهش ارزش یورو و مقابله با دلالان پول شدند. سران ۱۶ کشور اروپایی می‌کوشند با اجرای اصلاحات در سیستم پولی اروپا، به یاری اعضایی بشتابند، که در تنگناهای مالی قرار دارند.

در پی برپایی اجلاس سران ۱۶ کشور عضو منطقه یورو و اتخاذ سیاست‌های عمومی در روز شنبه ۸ مه، وزیران مالی کشورهای عضو نیز در روز یک‌شنبه ۹ مه جزئیات دقیق این اصلاحات را مشخص خواهند کرد.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمام امکانات کشورهای عضو در این راه به کار گرفته خواهد شد. وی در این باره گفت: «ما به هر قیمتی از یورو دفاع خواهیم کرد.»

بحران یورو دقیقا از زمانی آغاز شده است که یونان در سراشیبی سقوط قرار گرفته و هر آن بیم آن می‌رود که به ورطه ورشکستگی گرفتار شود و متعاقب آن کشورهای پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا نیز دچار ورشکستگی شوند. در حال حاضر بریتانیا با 257 میلیارد دلار بدهی نسبت به سه کشور دیگر وضعیت بهتری دارد به شرطی که بیماری ورشکستگی اپیدمی نشود و دامن بریتانیا را نگیرد.

تدابیر جدید کشورهای منطقه یورو، چرخشی مهم در سیاست پولی اروپا به شمار می‌آید. این مهمترین اصلاحاتی است که از زمان اعتبار یورو در ۱۱ سال پیش تاکنون اتخاذ شده است. در کنار مذاکره پیرامون اصلاحات پولی، بسته مالی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد یورو نیز برای کمک به یونان به تصویب رسید. صندوق جهانی پول ۳۰ میلیارد یورو از مجموع کمک‌های مالی به یونان را تقبل کرده است.

کشورهای اروپایی همچنین اقداماتی پیرامون تثبیت ارزش یورو را به تصویب رساندند. به گفته هرمان وان رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا، از این پس تخلف از قواعد مشترک، پیامدهای موثری را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر کشورهای عضو منطقه یورو موظف شدند که از کسری بودجه خود بکاهند و معیارهای پایه‌ای عضویت در منطقه یورو را برآورده سازنند.

ژان کلود یونکر، نخست‌وزیر لوکزامبورگ، گفت: «از آنجایی که ما با حملات سازمان‌یافته علیه یورو مواجهیم، منطقه یورو نیز باید به صورت متحد با این حملات مقابله کند. ما بر این باوریم، که نه تنها یونان، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا مورد تهاجم قرار دارند، بلکه این تهدیدات شامل تمامی منطقه یورو است.»

۱۶ کشور اروپایی با واحد پول یورو، خواهان تصویب برنامه جدید تا یک‌شنبه ۹ مه هستند تا با گشایش بازارها در روز دوشنبه ۱۰ مه، این تصمیمات به اجرا گذاشته شوند. به گفته نخست‌وزیر لوکزامبورگ، بانک مرکزی اروپا نیز تصمیماتی برای تثبیت یورو تا پیش از روز دوشنبه اتخاذ خواهد کرد.

در بیانیه پایانی اجلاس کشورهای عضو آمده است، کمیسیون، شورا و بانک مرکزی اروپا هم‌نظراند که تمامی امکانات موجود برای ثبات یورو را به کار گیرند.

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در پایان نشست بروکسل اعلام کرد، ما تصمیمات مهمی را اتخاذ کرده‌ایم. ما برآنیم که منطقه یورو از سوی یک دولت واقعی اقتصادی اداره شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه خبر از مداخلات جدی برای قاعده‌مند کردن بازارهای مالی داد. سارکوزی در این باره گفت: « یورو، اروپاست، ما یورو را در اختیار دلالان پول نخواهیم گذاشت.»

وی با اشاره به اقدامات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای رفع بحران مالی در یونان گفت: «اروپا به معنایی دیگر "توافق" است. آنگلا مرکل با شجاعت و درایت مذاکرات را در این راستا به پیش برده است.»

بنا به ارزیابی دیپلمات‌ها، تصمیمات جدید مالی در اروپا، باید از سقوط کشورهای عضو به تنگاهای مالی جلوگیری کند زیرا پیامدهای آن دامن‌گیر تمامی منطقه یورو خواهد شد.

آنگلا مرکل، در پایان نشست بروکسل گفت: «انتظار دارم که این اجلاس پیامی روشن برای همه‌ دلالانی باشد که علیه یورو دست به عمل می‌زنند.»

صدراعظم آلمان تاکید کرد، در گفت‌وگوی سران اروپا مشخص شد که دلالان پول علیه تمامی کشورهای منطقه یورو عمل می‌کنند و بدین خاطر باید با ابزاری متحد نیز با آنان برخورد شود.


نظر شما :