ترک زبانان در مجمع عمومی سازمان ملل چه می کنند؟

۰۴ مهر ۱۳۸۶ | ۰۸:۵۵ کد : ۷۴۷ اخبار اصلی
نماینده آذربایجان در سازمان ملل با اشاره به اینکه موضوع درگیری های قره باغ در درستور کار شصت و یکمین مجمع عمومى نیز قرار داشت اظهار داشت: ادامه بحث به نشست شصت و دوم موکول شده است.
ترک زبانان در مجمع عمومی سازمان ملل چه می کنند؟

مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل  و تنها رکنی است که تمام کشورهای عضو سازمان ملل در این مجمع شرکت دارند. مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار در سال 1945 بر اساس منشور سازمان ملل تشکیل شد. امسال شصت و دومین سال برگزاری این مجمع است.

 

سرگیان کریم در ماه می سال جاری به عنوان رییس مجمع عمومی انتخاب شد. وی وزیر امور خارجه پیشین جمهوری مقدونیه است و تجربه طولانی با نظام سازمان ملل و مسایل اقتصادی و سیاسی بین الملل دارد.

این مجمع در حال حاضر 192 عضو دارد و سالانه بین ماه های سپتامبر تا دسامبر برگزار می شود.

شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در کنار سایر مسایل مجمع عمومی به تغییرات آب و هوا، مسایل مالی توسعه، اجرای راهبردی ضد تروریسم، مدیریت طرح اصلاح و تدابیر اجرای اهداف توسعه هزاره می پردازد.

 

جمهوری آذربایجان به دنبال شرح ماجرای قره باغ:

 

این مجمع امسال در حالی تشکیل می شود که افشین مهدی اف، نماینده آذربایجان در سازمان ملل اعلام کرده است که تلاش می کند تا موضوعات بین المللی را که آذربایجان را تحت الشعاع قرار می دهد را در این مجمع مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع درگیری های قره باغ در درستور کار شصت و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز قرار داشت اظهار داشت که ادامه بحث حول این موضوع به نشست شصت و دوم موکول شد.

 

این در حالی است که ایروان بر این باور است که تلاش باکو برای طرح بحث مناقشه قره باغ در سازمان ملل فقط تاثیر منفی برروند مذاکرات جاری خواهد داشت.

 

وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه ای که اوایل ماه جاری صادر کرده بود اعلام کرد که جمهوری آذربایجان از اداره سیاسی برای حل مسئله قره باغ برخوردار نیست.

 

در این بیانیه که در خصوص تصمیم آذربایجان برای ارائه بحث مناقشه قره باغ در دستور کار شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل صادر شده است آمده است که تلاش آذربایجان برای ارئه بررسی حل مناقشه قره باغ خارج از چارچوب مذاکرات کنونی فقط تاثیر منفی بر این روند داشته و از عدم وجود اراده سیاسی برای دستیابی به حل این مسئله سخن می گوید.

 

همچنین در این بیانیه آمده است که گنجاندن این مسئله در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل متحد به هیچ عنوان به معنای آن نخواهد بود که حل مسئله قره باغ از موضوعات تحت بررسی این سازمان است.

 

مذاکرات صلح در مناقشه قره باغ از سال 1992 تا به امرو در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام می شود که در آن آمریکا، روسیه و فرانسه شرکت دارند.

 

قره باغ منطقه ای است که اکنون توسط دولت ارمنستان اداره می شود اما آذربایجان آن را بخشی از تمامیت ارضی خود می داند که به زور و طی یک  جنگ از این سرزمین جدا شده است.

 

مقامات ارمنستان اعلام کرده اند که باکو با مطرح کردن مسئله قره باغ سعی دارد تا این موضوع را به موضوعی بین المللی تبدیل کند.

 

هیئتی به نمایندگی المر محمدیارف، وزیر امور امور خارجه آذربایجان در این مجمع شرکت خواهند کرد. همتای ارمنی وی، وارتان اوسکانیان از ارمنستان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

 

ترکیه به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا:

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در راس هیاتی به همراهی علی باباجان، وزیر امور خارجه این کشور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شدند.

 

این در حالی است که برنامه های حاشیه ای این نشست برای نخست وزیر ترکیه از اهمیت بالاتری برخوردار است. رجب طیب اردوغان در حالی به نیویورک سفر می کند که بیش از یک ماه است که در انتظار سفر به نیویورک است چرا که در انتظار دیدن نوه تازه متولد شده خود در شهر نیویورک است.

 

در اولین روز این نشست طیب اردوغان به سخنرانی با موضوع کاهش آلاینده ها، متعادل سازی آب و هوا و پاسداری از آینده مشترک پرداخت.

 

اردوغان همچنین با نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که به شدت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالف است دیدار و گفت و گو خواهد کرد. این در حالی است که وی با آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان و رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا نیز در حاشیه این نشست دیدار خواهد داشت.

 

همچنین علی باباجان که در این سفر رجب طیب اردوغان را همراهی می کند پیش از سفر خود به نیویورک اعلام کرده بود که از کنفرانس بازسازی عراق که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی تشکیل می شود حمایت خواهد کرد.

 

ترکیه در حالی از گسترش نیروهای سازمان ملل در عراق حمایت می کند که هنوز نتوانسته است راه حلی منطقی برای مشکلات خود از جمله مسئله ارامنه و قبرس پیدا کند.


نظر شما :