یکی از سران اصلاحات ترور می‌شود!

۰۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۳ کد : ۷۴۳۰ سرخط اخبار
 یکی از سران اصلاحات ترور می‌شود!

روزنامه جوان در شماره امروز یکشنبه خود نوشت: اخبار به دست آمده از جلسات مشترک برخی از تشکل های منحله دوم خرداد با ملی- مذهبی ها جهت به راه انداختن موج دوم فقنه حکایت دارد.

به گزارش عصر ایران، این روزنامه می افزاید: در این جلسات برای احیای دوباره جریان فتنه بحث های فراوانی صورت گرفته و به دو محور اصلی منتهی شده است؛ دو محوری که هنوز انتخاب نهایی برای فازبندی نهایی از میان آنها اتخاذ نشده است.

در محور اول که به "فاز به فاز تا انفجار" و طرح "قرقیزستانیزه کردن" تعبیر شده است، حاضرین در جلسه بر بهره گیری از مناسبت ها برای حضور در خیابان ها تاکید کرده و گفته اند، باید از روز جهانی کارگر و معلم شروع کرده و با ادامه دادن حضور خود در خیابان ها تا 22 و 25 خرداد پیش رفته و بتوانیم شیب اعتراضات را تا 18 تیر افزایش دهیم.

همچنین در این جلسه تصریح شده است اوج این اعتراضات را باید از 18 تیر تا آغاز هدفمند کردن یارانه و شوک تورم حاصل از این طرح رقم زده و انفجار اجتماعی را مثل قرقیزستان ادامه داده و آن مقطع برنامه خود را نهایی کنیم. محور دوم نیز که در جلسات این طیف به "شوک درمانی" معروف شده، به این ترتیب است که باید به سمت یک چاشنی انفجار اجتماعی رجوع کرد. در گفت و گوهای انجام شده این شوک، "ترور نمایشی یک اصلاح طلب" تعریف شده است.

همچنین گفتنی است اخیرا، عبدالله مهتدی دبیرکل زحتمکشان کردستان نیز در جلسه ای با حضور اعضای سیاسی دفتر سیاسی کومله از تصمیم سرویس های اطلاعاتی اشغالگران (سیا و موساد) در عراق مبنی بر ترور نمایشی یکی از سران فتنه پرده برداشته است.

این گزارش حاکی است که این طیف معتقدند حداقل فایده این روش با تاسی از روش های قتل های زنجیره ای خارج کردن جریان خود از چتر امنیتی بوده و اندکی فضا برای ما فراهم خواهد شد.

دیدار وزرای اقتصاد ایران و چین در آمریکا

در دیدار مشترک وزرای اقتصاد ایران و چین در آمریکا بر ارتقای روابط اقتصادی دو کشور به 20 میلیارد دلار تاکید شد.

به گزارش مهر، سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که در اجلاس بانک جهانی به سر می برد، روز یکشنبه با " شیه شورن" همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد.

وی با اشاره به سیاستهای کلی اصل 44 و روند پرشتاب خصوصی سازی  در ایران  اظهار داشت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی، شرکت های خارجی می توانند در پروژه های سرمایه گذاری کشورمان مشارکت داشته باشند ،که این موضوع فرصت بسیار مناسبی است که شرکتهای چینی می توانند از آن  استفاده کنند.

وزیر اقتصاد در عین حال خاطر نشان کرد: زمینه های  گسترده ای برای حجم سرمایه گذاری دو جانبه وجود دارد و چینی ها می توانند در پروژه های مختلف سرمایه گذاری از جمله  پتروشیمی و پالایشگاه در ایران سرمایه گذاری نمایند.

حسینی با اشاره به حجم مبادلات تجاری 10 میلیارد دلاری ایران و چین اظهار امیدواری کرد ضمن ارتقای روابط اقتصادی دو کشور هم سطح روابط سیاسی، با توجه به ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور حجم مبادلات فی ما بین به 20 میلیارد دلار افرایش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از همتای چینی خود دعوت کرد ضمن سفر  به ایران  از نزدیک با تحولات مهم  اقتصادی و پروژه های سرمایه گذاری خارجی ایران آشنا شوند.

" شیه شورن" وزیر دارایی چین نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور، ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را خواستار شد.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از پیشنهادات وزیر اقتصاد کشورمان اظهار داشت: در حال حاضر دو کشور در حال نوسازی جامعه اقتصادی خود هستند که عموم مردم کشور از آن سود خواهند برد.

وزیر دارایی چین در پایان با اشاره به پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی و  بهبود سطح زندگی در ایران و استقبال از دعوت وزیر  اقتصاد کشورمان وعده داد در آینده  نزدیک به ایران سفر کند.

سفر داسیلوا به ایران تائید شد

دفتر رييس‌جمهور برزيل تاييد کرد که لوييس ايناسيو لولا داسيلو در ماه جارى به ايران سفر مى‌کند.
به گزارش ايسنا، گلف‌تايمز نوشت: دفتر لوييس ايناسيو لولا داسيلوا ـ رييس‌جمهور برزيل ـ تاييد کرد که وى 16 و 17 ماه مه (26 و 27 ارديبهشت‌ماه) به ايران سفر مى‌کند.
برزيل از جمله مخالفان قطعنامه‌ تحريم عليه ايران در شوراى امنيت است که آمريکا آن را به گردش درآورده است و احتمال دارد سفر لولا داسيلو به ايران پس از راى‌گيرى درباره قطعنامه در شوراى امنيت و يا هم‌زمان با آن صورت گيرد.
لولا بارها از فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران دفاع کرد و گفته است که تهران حق دارد از انرژى اتمى بهره‌مند باشد.
او هرگونه تحريمى را غيرسازنده و ناکارآمد مى‌داند.
رييس‌جمهور برزيل سال گذشته ميزبان رييس‌جمهور ايران و اولين رهبرى بود که انتخاب مجدد محمود احمدى‌نژاد به عنوان رييس‌جمهور ايران را در سال 2009 به وى تبريک گفت.

ایران، محور گفتگوهای برلوسکونی و پوتین

نخست وزیران ایتالیا و روسیه امروز در دیدار با یکدیگر درباره مسائل مهم بین المللی از جمله همکاریهای دوجانبه در زمینه مسائل اقتصادی، موضوع بحران مالی جهانی و موضوع هسته ای ایران گفتگو می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، "سیلویو برلوسکونی" امروز یکشنبه در اقامتگاه شخصی خود خارج از میلان با "ولادیمیر پوتین" دیدار خواهد کرد.
برلوسکونی و پوتین در این دیدار درباره همکاریهای دوجانبه در زمینه مسائل اقتصادی ، انرژی هسته ای، علمی، موضوع بحران مالی جهانی، رابطه مسکو با اتحادیه اروپا و ناتو، مسائل مربوط به عدم گسترش سلاح های هسته ای و موضوع هسته ای ایران با یکدیگر گفتگو می کنند.
نخست وزیران روسیه و ایتالیا امروز یکشنبه بعداز ظهر یک نشست غیر رسمی را در آکواییلا با یکدیگر خواهند داشت و پس از آن به شهر لسمو نقل مکان می کنند و در آنچا چندین سند دولتی را به امضا می رسانند.

پذيرفتن مبادله سوخت نشانگر اراده سياسى ايران است

خبرگزارى فارس: وزير امور خارجه ايران با تاکيد بر اينکه پيشنهاد مبادله سوخت هسته‌اى همچنان روى ميز است، پذيرفتن فرمول مبادله سوخت توسط تهران را نشانگر حسن نيت و اراده سياسى ايران دانست.
به گزارش فارس ، "منوچهر متکى "، وزير امور خارجه ايران و "يوکيو آمانو "، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى امروز صبح آخرين تحولات مربوط به پيشنهاد مبادله سوخت هسته‌اى براى رآکتور هسته‌اى تهران را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
در اين ديدار که در محل نمايندگى دائم جمهورى اسلامى ايران نزد دفتر اروپايى سازمان ملل متحد در وين برگزار شد، متکى در تشريح مواضع ايران پيرامون برنامه هسته‌اى صلح‌آميز اين کشور با اشاره به اينکه پيشنهاد مبادله سوخت همچنان روى ميز است گفت: اين ابتکار مى‌تواند ظرفيت خوبى براى ايجاد اعتماد متقابل براى کليه طرف‌ها از جمله اعتماد ايران نسبت به ساير طرف‌ها محسوب شود.
وى با اشاره به اينکه اين مسئوليت آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و ساير طرف‌ها است که سوخت راکتور را به منظور توليد دارو براى بيش از 850 هزار بيمار تامين کنند، تصريح کرد: جمهورى اسلامى ايران همچون گذشته آماده همکارى با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بوده و قبول فرمول مبادله سوخت از سوى ايران، نشانه حسن نيت با اراده سياسى ما است.
متکى وجود اراده سياسى و تفاهم متقابل را پايه مهمى براى ايجاد فضاى بهتر جهت همکارى بيشتر و اعتمادسازى خواند و افزود: ايران همواره در چارچوب قوانين و مقررات مربوط در فضايى شفاف، جدى و صميمى و با روحيه همکارى به تعهدات خود عمل نموده است. اما برخى طرف‌هاى غربى با توسل به معيارهاى دوگانه به تعهدات خود عمل نمى‌کنند.
وزير امور خارجه ايران تاکيد کرد: در اين ميان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به عنوان تنها نهاد صلاحيت‌دار در زمينه هسته‌اى مى‌تواند نقش مهم و حساس خود را در جهت عملى شدن قوانين و مقررات ان‌پى‌تى ايفا کند.
متکى همچنين برگزارى موفق کنفرانس بين‌المللى خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران و نتايج حاصله را تشريح کرد.
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز ضمن سازنده خواندن مذاکرات خود با وزير امور خارجه کشورمان و همکارى‌هاى ميان ايران و آژانس بر ضرورت ادامه رايزنى‌ها تاکيد کرد.

همکاری برزیل و ترکیه در مورد ایران

وزير امور خارجه‌ى ترکيه گفت که ترکيه و برزيل اخيرا همکارى نزديکى در زمينه‌ى مسائل مربوط به برنامه‌ى هسته‌يى ايران داشته‌اند.
به گزارش ايسنا، احمد داووداوغلو ـ وزير امور خارجه‌ى ترکيه ـ روز شنبه پس از ديدار با سلسيو لوييز آموريم ـ وزير امور خارجه‌ى برزيل ـ در استانبول در يک کنفرانس خبرى مشترک گفت که همکارى استراتژيک بين ترکيه و برزيل به نحو چشم‌گيرى بهبود يافته است.
به گزارش پايگاه خبرى ورلد بولتين، داووداوغلو گفت که هر دو کشور از اعضاى شوراى امنيت سازمان ملل هستند و علاوه بر آن ديدگاهى يکسان در بسيارى مسائل داشته و همين موضع را در داخل گروه 20 نيز به نمايش مى‌گذارند.
وزير امور خارجه‌ى ترکيه گفت: ما بر همه‌ى سکوهاى جهانى با برزيل همکارى مى‌کنيم. اخيرا يک مکانيزم ملموس و نزديک همکارى بين دو کشور در زمينه‌ى تحولاتى که درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌يى ايران رخ مى‌دهد به وجود آمده است. اين مکانيزم علاوه بر آن تاثيرات مهمى بر روى راه‌حل اين‌گونه مسائل از طريق ابزار صلح‌آميز دارد.
داووداوغلو تاکيد کرد که ترکيه و برزيل هر دو کمک به صلح و محافظت از ثبات منطقه را خواستار هستند.
آموريم نيز در اين کنفرانس به همکارى قوى بين دو کشور اشاره کرد.
وزير امور خارجه‌ى برزيل گفت که دو کشور ديدگاه‌هاى خود را درباره‌ى راه‌حل‌هاى صلح‌آميز براى موضوع هسته‌يى ايران رد و بدل کرده‌اند.

ابومازن به امریکا می‌رود

 مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین از دعوت ابومازن برای سفر به واشنگتن توسط رئیس جمهور آمریکا خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  خبرگزاری فرانسه، صائب عریقات اظهار داشت: جرج میچل فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه به نیابت از باراک اوباما از ابومازن برای سفر به واشنگتن دعوت کرد.
وی افزود: ابومازن با سفر به آمریکا موافقت کرده است و قرار است در ماه می راهی واشنگتن شود.
زمان دقیق این سفر هنوز تعیین نشده است.

سفير جديد ايران در رياض استوارنامه خود را تقديم کرد

سفير جديد جمهورى اسلامى ايران در رياض پايتخت عربستان استوارنامه خود را تقديم وزير خارجه اين کشور کرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اى "الشرق الأوسط "، سيد "محمد جواد رسولى " ديروز در ديدار با "سعود الفيصل " وزير خارجه عربستان نسخه‌اى از استوارنامه خود را براى ارائه به پادشاه عربستان، به وى تقديم کرد.
در اين ديدار دکتر "خالد الجندان " قائم‌مقام وزير خارجه عربستان در روابط دوجانبه و "علاء‌الدين العسکر " مسئول امور مراسم و تشريفات وزارت خارجه عربستان نيز حضور داشتند.

معاون صدام دستگیر شد

یک روزنامه عراقی از دستگیری عزت ابراهیم الدوری معاون صدام خبر داد.
 
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آلمان از بغداد، الدوری که یکی از بانفوذترین شخصیت ها در رژیم سابق عراق بود، یکی از سرکردگان تحت تعقیب شبه نظامیان است که جایزه ای ده میلیون دلاری برای دستگیری وی تعیین شده است.

روزنامه مستقل الصباح الجدید گزارش داد : نیروهای آمریکایی و عراقی با پشتیبانی نیروی هوایی در حمله به یکی از مخفیگاه های القاعده در تپه های جبل حمرین واقع در حدود هفتاد و پنج کیلومتری شمال شرقی مرکز استان دیاله ؛ الدوری را در حالیکه در یک غار نزدیک مقر فرماندهی "القاعده در بین النهرین" مخفی شده بود، دستگیر کردند.

صباح الجدید به نقل از یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد این عملیات در هدف قرار دادن مرکز فرماندهی "القاعده در بین النهرین" که مسئول حملات در چهار استان دیاله، کرکوک، صلاح الدین و بغداد بوده، به موفقیت دست یافته است.

منبع این روزنامه عراقی، این منطقه را در جبل حمرین، دشوار و غیرممکن برای عملیات با استفاده از خودروهای نظامی دانست.

براساس این گزارش، مخفیگاه های گروه شبه نظامی نقشبندی نیز نزدیک مقر القاعده کشف شد که این مسئله ارتباط بین این دو گروه شبه نظامی را ثابت می کند.

نیروها در این عملیات، اسناد و نقشه های مهمی را کشف کردند که مکان دیگر مخفیگاه های القاعده را نشان می دهد و جزئیاتی در خصوص حمایت کشورهای عربی همسایه از انتقال بمبگذاران انتحاری و تسلیحات به داخل عراق، ارائه می دهد.

مهمانپرست فردا عازم قزاقستان می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نهمین نشست اجلاس اوراسیا مدیافروم فردا عازم قزاقستان خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست برای حضور در این همایش مطبوعاتی و رسانه ای در روزهای 27 و 28 آوریل 7 و 8 اردیبهشت ماه عازم آلماتی پایتخت قزاقستان خواهد شد.
در این اجلاس رسانه ای هیئت هایی از کشورهای مختلف شرکت می کنند و این اجلاس به صورت سالانه برگزار می شود.
 
در 2 سال گذشته سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کرده بود.
 
اجلاس فعلی پنل های مختلفی دارد که یکی از مهمترین مسائل آن موضوع فرهنگ سیاسی ایران است.
 
مدیریت اجلاس اوراسیا مدیافروم با دختر رئیس جمهور قزاقستان که از فعالان رسانه ای است خواهد بود و این اجلاس با سخنرانی رئیس جمهور قزاقستان افتتاح می شود.
 
یک هیئت رسانه ای نیز مهمانپرست را در این سفر همراهی می کنند.
 
بررسی مسائل کلیدی پیش روی آسیا و رسانه های منطقه، چالش های جهانی و منطقه ای، آینده خاورمیانه، شبکه های اجتماعی، روزنامه نگاری، اخلاق و رسانه، قوانین و رسانه و ... از جمله محورهای در دستور کار اجلاس اوراسیا مدیافروم است.
 
شخصیت های سیاسی، دانشگاهیان و کارشناسان و نیز بازیگران رسانه ای از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس خواهند بود.


مقامات ایران برای اقناع روسیه به مسکو می‌روند

منابع آگاه از برنامه سفر هیئت عالی رتبه ایرانی به مسکو برای اقناع مقامات روسی به مخالفت با تحریم ها علیه تهران خبر دادند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه کویتی الوطن هیئتی از ایران در چند روز آینده به روسیه سفر می کند تا مقامات این کشور را به حمایت نکردن از طرح های آمریکا برای تحریم ایران قانع کند.

بر همین اساس، پیش از این نیز علی جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران قصد سفر به روسیه را داشت اما به دلیل نبود برنامه ملاقات و گفت وگو با دیمتری مدودف رئیس جمهور روسیه، وی از سفر به روسیه منصرف شد.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از این با هشدار به تهران گفته بود در صورتی که وضعیت مسئله هسته ای ایران به بن بست بخورد، شورای امنیت در برابر این موضوع ساکت و بی طرف نخواهد بود.

روزنامه روسی"نیزایسمیا گازیتا" نیز در جدیدترین شماره خود نوشت که روابط روسیه و ایران در حال حاضر با سردی روبه روست و تهران نیز از تمایل مسکو به سمت غرب ناراضی است.

روسیه از جمله اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است که مدتی است در مقابل تشدید تحریم ها علیه ایران مواضع مثبتی را اتخاذ می کند.

آمریکا هم اکنون در شورای امنیت تلاش می کند با کسب نظر موافق اعضای این شورا، زمینه تصویب قطعنامه تشدید تحریم ها علیه ایران را فراهم کند.


در صورت تهدید، از بازدارنده هسته‌ای استفاده می‌کنیم

کره شمالى به آمريکا و کره جنوبى هشدار داد که در صورتى که آن‌ها از کوچک‌ترين تجاوزى به قلمرو اين کشور کنند، پيونگ يانگ از همه ابزارها از جمله بازدارنده‌ى هسته‌يى استفاده خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى مرکزى کره شمالى روز شنبه به نقل از رى يونگ هو ـ يکى از مقامات عالى‌رتبه‌ى ارتش کره شمالى ـ گزارش داد: نيروهاى مسلح کره شمالى کاملا آماده‌اند تا با يک ضربه جلوى هرگونه تهاجم يا تحريکى را بگيرند.

به گزارش خبرگزارى کيودو، رى از لى ميونگ باک ـ رييس‌جمهور کره جنوبى ـ به عنوان يک خائن و دشمن اتحاد ملى دو کره انتقاد کرد.

احمدى نژاد: اوباما به ما نياز دارد

واحد مرکزی خبر-احمدی نژاد گفت: بارها گفته ایم گفتگو باید بر اساس عدالت باشدما هیچ فشاری را نمی پذیریم و از تصمیمات غیر قانونی تبعیت نمی کنیم قطعاً اوباما از صدور قطعنامه بیش از همه ضرر می کند.

رئیس جمهور که به همراه همتای اوگاندایی خود پس از امضاء اسناد همکاری ایران و اوگاندا به سئوالات خبرنگاران پاسخ می گفت افزود: فلسفه اوباما تغییر چهره خشن و ضد انسانی دولت آمریکا بود.او آمد تا رفتار تبعیض آمیز و چند گانه آمریکا را علیه ملت ها تغییر دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیگیری اوباما در اقدام غیرقانونی علیه ملت ایران در واقع پایان دوره اوباما خواهد بود و با این کار حرف کسانی اثبات خواهد شد که گفته اند اوباما جز ماسک چیزی نیست.

احمدی نژاد گفت: اوباما آمده است تا چهره واقعی آمریکا را پنهان کند و با دنبال کردن اقدامات بوش این ماسک را کنار می زند. رئیس جمهور افزود: ما تلاش کردیم در چارچوب قانون و عدالت به اوباما کمک کنیم. در گفتگوها راههایی بیابیم که اوباما می تواند تغییرات را ایجاد کند.

احمدی نژاد در ادامه گفت: در حالی که طبق مقررات آژانس باید سوخت 20 درصد بدون هیچ شرطی به ایران تحویل داده شود اما با این حال ما برای کمک به اوباما معاوضه را پذیرفتیم.

رئیس جمهور افزود: پیشنهاد ایران هنوز روی میز است البته شرایط عوض شده و باید به روز شود اما اصول آن همچنان پابرجاست .

احمدی نژاد گفت: آرزو می کنیم اوباما مدت طولانی ریاست سازنده داشته باشد اما شرطش پایبندی به عدالت و احترام است و خارج از این قاعده فاقد ارزش حقوقی است.

رئیس جمهور افزود: آنچه دنیا را نگران کرده زرادخانه اتمی آمریکا و استقرار سلاح های آمریکایی در کشورهای مختلف است.

احمدی نژاد گفت: 118 کشور جنبش غیرمتعهدها بر درستی راه ایران صحه گذاشته اند و همین طور گروه های دیگر. ما فکر می کنیم مشکل دنیا زورگویی کشورهایی مثل آمریکاست که می خواهند سلاح اتمی و انرژی اتمی در اختیار داشته باشند.

رئیس جمهور افزود: آنها می خواهند مانع استفاده ملت ها از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شوند برای آنکه اراده خود را بر ملت ها تحمیل کنند.

وی تاکید کرد: دراین راستا قطعنامه ای که بر اساس بی عدالتی و تبعیض باشد فاقد ارزش است. احمدی نژاد گفت: ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است و بیش از نیاز ما به اوباما، او به ما نیاز دارد، ما نگران اقدامات او نیستیم، آنها کاری نمی توانند بکنند.


ديدار "المالکى " و "علاوى " نزديک است

سخنگوى ائتلاف دولت قانون گفت که جلسات بين دو ائتلاف هم اکنون در سطوح پايين‌ترى در حال پيگيرى است تا زمينه‌ ساز تشکيل جلسه‌ سران ارشد دو ائتلاف در آينده‌اى نزديک شود.

"حاجم الحسنى " سخنگوى ائتلاف دولت قانون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى فارس در بغداد اظهارداشت: ديدار "نورى المالکى " رئيس ائتلاف دولت قانون و "اياد علاوى " رئيس فهرست العراقيه‌ در آينده‌اى نزديک انجام خواهد شد.
وى افزود: جلسات بين دو ائتلاف هم اکنون در سطوح پايين ترى در حال پيگيرى است تا زمينه‌ ساز تشکيل جلسه‌ سران ارشد دو ائتلاف باشد.
"
الحسنى " وجود دشمنى ميان العراقيه‌ و دولت قانون را رد کرد و گفت: ما با هم دشمنى نداريم و در ديدارهاى خود درباره‌ چگونگى تشکيل حکومت آينده‌ با هم گفت‌وگو مى‌کنيم.
روز گذشته‌ نيز "نورى المالکى " نخست وزير عراق و رئيس ائتلاف دولت قانون از "صالح مطلک " عضو فهرست العراقيه‌ استقبال کرد.
در اين ديدار ضمن بررسى تحولات عرصه سياسى عراق در مرحله بعد از انتخابات اخير پارلمانى، بر گسترش روابط فراکسيون‌هاى پيروز پارلمان نيز تاکيد شد.
بر اساس گزارش‌هاى دريافتى رئيس فراکسيون دولت قانون در گفت‌وگوهاى خود با "المطلک "، ائتلاف مشترک العراقيه‌ و دولت قانون را بررسى کرده‌ است.
دو طرف در پايان بر لزوم ادامه‌ رايزنى‌هاى دو فهرست پيروز انتخابات عراق تاکيد کردند.
دو روز پيش يک عضو ائتلاف کردستان در گفت‌وگوى اختصاصى با خبرنگار خبرگزارى فارس در اربيل از پيشنهادات مداخله‌ جويانه‌ مقامات آمريکايى پرده‌ برداشت بود.
"
محمود عثمان " در اين باره‌ گفت: مقامات آمريکايى تقسيم دو پست اساسى ميان دولت قانون و العراقيه‌ را به‌ هريک از مسئولان دو طرف پيشنهاد کرده‌اند.

ايران براى عضويت در کميسيون مقام زن نامزد شد

رامين مهمان‌پرست گفت: در چارچوب توافق با کشورهاى آسيايى، ايران براى دريافت کرسى در نهاد معتبر و تاثيرگذارى چون کميسيون مقام زن، و با هدف تقويت و تعميق همکارى و تعامل در بين گروه، در تصميم خود براى نامزدى حضور در شوراى حقوق بشر تجديدنظر کرد.

به گزارش ايسنا، سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تغيير نامزدى جمهورى اسلامى ايران براى عضويت در شوراى حقوق بشر، گفت: گروه کشورهاى آسيايى عضو سازمان ملل موضوع عضويت اعضاى گروه در ارگان‌هاى بين‌المللى را مورد بحث و مشورت قرار دادند. در نتيجه اين مشورت‌ها گروه آسيايى توافق کرد با اتخاذ راهکارهايى به منظور تقويت همکارى و هماهنگى کشورهاى آسيايى، فضاى تعاملى ميان اعضاى گروه براى عضويت در نهادهاى بين‌المللى ايجاد کند.

مهمان‌پرست افزود: بر اين اساس جمهورى اسلامى ايران در چارچوب توافق براى دريافت کرسى در نهاد معتبر و تاثيرگذارى چون کميسيون مقام زن، و با هدف تقويت و تعميق همکارى و تعامل در بين گروه، در تصميم خود براى نامزدى حضور در شوراى حقوق بشر تجديدنظر کرد. هم‌چنين برخى کشورهاى ديگر نيز جابه‌جايى‌هايى در کانديداتورى خود در نهادهاى بين‌المللى ايجاد کردند.

وى با اشاره به نقش فعال و تعيين‌کننده‌ى جمهورى اسلامى ايران در روند تحولات شوراى حقوق بشر، اظهار کرد: عضويت و يا عضو نبودن در اين شورا تاثيرى بر فعاليت‌هاى جمهورى اسلامى ايران نداشته و ما هم‌چون گذشته در راه هم‌بستگى و وحدت کشورهاى اسلامى و کشورهاى در حال توسعه ايفاى نقش کرده و به تلاش تاثيرگذار در اين زمينه ادامه خواهيم داد.

مهمان‌پرست هم‌چنين در پاسخ به سوالى درباره جمع‌بندى نهايى منتشر شده در پايان کنفرانس خلع سلاح و منع اشاعه در تهران، تصريح کرد: اين جمع‌بندى توسط رييس کنفرانس و بر اساس نقطه‌نظرات شرکت‌کنندگان در جريان سخنرانى‌هاى انجام شده در طول کنفرانس تهيه شده است.

او افزود: محتواى اين جمع‌بندى عمدتا بيانگر ديدگاه‌هاى کشورهاى مستقل و غيرمتعهد بوده و متضمن توصيه‌هاى کاربردى و نشانگر نگرش‌هاى شرکت‌کنندگان در قبال چالش‌ها و مخاطرات ناشى از روند فزاينده انباشت و گسترش سلاح اتمى است.

سفير جديد ايران وارد عشق آباد شد

سفير جديد جمهورى اسلامى ايران روز شنبه وارد عشق آباد شد و مورد استقبال نمايندگان وزارت امور خارجه ترکمنستان و کارکنان نهادهاى ايرانى مقيم اين کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزارى فارس از عشق آباد، "محمدموسى هاشمى گلپايگانى " سفير جديد جمهورى اسلامى ايران در ترکمنستان پس از ورود به عشق آباد، خطاب به نمايندگان وزارت امور خارجه ترکمنستان و کارکنان سفارت و نهادهاى ايرانى در عشق آباد اعلام کرد که در ملاقات آتى با رئيس جمهور ترکمنستان استوارنامه خود را تسليم وى کرده و با آغاز ماموريت ديپلماتيک خود، تمام توانايى و تلاش خود را براى توسعه و گسترش هر چه بيشتر مناسبات همه جانبه بين دو کشور دوست و برادر ايران و ترکمنستان به کار خواهد بست.

محمدموسى هاشمى گلپايگانى پيش از اين سفير ايران در بلاروس و ازبکستان بوده است.

محمدرضا فرقانى از دى ماه 1385 عهده‌دار سفارت جمهورى اسلامى ايران در عشق‌آباد (ترکمنستان) بود که هفته گذشته در پايان مأموريت خود اين کشور را ترک کرد.



لاهه بدهی انگلیس به ایران را تائید کرد


 
یک روزنامه غربی در گزارشی از حکم دادگاه لاهه مبنی بر محکوم شدن انگلیس به پرداخت 400 میلیون پوند به ایران به دلیل خلف وعده لندن در عمل به تعهدات خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: در سال 1970 میلادی دولت ایران مبلغی را برای خرید هزاران تانک چیفتن به دولت انگلیس پرداخت کرد اما پس از سقوط شاه دولت بریتانیا این تانکها را به دولت عراق فروخت و تهران هم اکنون بدهی خود را از بریتانیا می خواهد.

بر اساس این گزارش بین سال های 1971 تا 1976 میلادی محمدرضا پهلوی قراردادی به ارزش 650 میلیون پوند را برای خرید هزار و 500 تانک چیفتن و 250 خودرو زرهی را با یک شرکت اسلحه سازی انگلیس منعقد کرد.

به نوشته ایندیپندنت، در سال 1979 حدود 185 تانک چیفتن به دولت ایران تحویل داده شد اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و سقوط شاه دولت انگلیس از ارسال دیگر تجهیزات به ایران امتناع ورزید و این تانک را به دولت عراق فروخت و پس از آنکه ایران بدهی خود را از دولت انگلیس خواست، بریتانیا حاضر به پرداخت بدهی به این کشور نشد .

این روزنامه انگلیسی در ادامه می نویسد: پس از شکایت های بسیار دولت ایران به دادگاه لاهه، سرانجام این دادگاه لندن را به پرداخت نزدیک به 400 میلیون پوند به ایران محکوم کرد. اما با وجود محدودیت های اقتصادی که از سوی اتحادیه اروپا بر بانک های ایران اعمال شده است، تهران از دسترسی به حساب های بانکی خود در کشورهای این اتحادیه محروم شده است.

دولت بریتانیا در عین حال از واریز این مبلغ به حساب 976 میلون پوندی ایران که در بانک های انگلیس توقیف شده خبر داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت انگلیس در سال 2002 مبلغ 486 میلیون پوند را به حساب دادگاه لاهه واریز کرده و مبلغ پرداختی تاثیری بر بودجه دفاعی این کشور نخواهد داشت.

در همین حال یک سخنگوی دولت انگلیس به روزنامه ایندیپندنت گفت که تحریم های اتحادیه اروپا علیه بانک های ایران مانع دسترسی این کشور به بدهی خود است و تنها در صورت لغو تحریم ها، ایران می تواند بدهی خود را از دولت انگلیس دریافت کند



اوباما و پوتین مقتدرترین سیاستمداران جهان شناخته شدند

تلویزیون فرانس24 طبق یک نظرسنجی، قدرتمندان جهان را دسته رده‌بندی کرده است.

طبق نظرسنجی انجام شده به سفارش رادیو تلویزیون بین‌المللی فرانسوی فرنس 24و موسسه تحقیقاتی هریس اینتراکتیو رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر روسیه مقتدرترین سیاستمداران جهان شناخته شده‌اند.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با 62 درصد، پس از پوتین در جایگاه سوم قرار گرفت. نفرات چهارم و پنجم نیز عبارتند از نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه با 57 درصد و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، در این نظرسنجی اینترنتی که با مشارکت بیش از شش هزار تن از انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و آمریکا انجام شد، 82درصد پرسش‌شوندگان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و 63 درصد نیز ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه را به‌عنوان مقتدرترین سیاستمداران اعلام کردند.

در این میان «دیمتری مدودف»، رئیس‌جمهوری روسیه با کسب 42 درصد در جایگاه دهم قرار گرفت.

اما رتبه‌بندی از نظر محبوبیت این سیاستمدران کمی متقاوت است. تنها اوباما با 77 درصد آرا از نظر محبوبیت نیز در صدر قرار گرفت. پس از وی «دالایی لاما»، رهبر معنوی بودائیان جهان با 75 درصد و هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا با 58 درصد قرار گرفتند. آنگلا مرکل از نظر محبوبیت چهارم و سارکوزی نیز در رتبه پنجم است.

مدودف نیز در مقام شانزدهم و هم‌ردیف با «هوگو چاوز»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و «محمود عباس»، رئیس حکومت خودگردان فلسطین قرار گرفت.

در آخرین رتبه‌ها نیز «هو جین تائو»، رئیس‌جمهوری چین و «معمر قذافی»، رهبر حکومت لیبی قرار دارند.


هشدار مبارک به مخالفانش

حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در نخستین سخنرانی خود از زمان بازگشت از سفر درمانی به آلمان در ماه گذشته، به مخالفانش درباره عواقب هرگونه رویارویی که بین آنان و دولت صورت گیرد هشدار داد.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز،حسنی مبارک روز شنبه در سخنرانی خود به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد خروج نظامیان اسرائیلی از آخرین بخش از سینا طبق پیمان صلحی که در سال 1979 بین دو طرف امضا شد، پویایی سیاسی فزاینده در مصر را به خود نسبت داد و گفت: پویایی کنونی نیروهای سیاسی در مصر، نتیجه تدابیری است که من در پنج سال اخیر اتخاذ کرده ام.

مبارک به اصلاح قانون اساسی در سال 2005 اشاره داشت که برای نخستین بار امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رقابتی را فراهم کرد.

مبارک افزود: صادقانه و به صراحت می گویم من از این پویایی سیاسی و تحرک جمعی تا زمانی که در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور و منافع وطن و خالصانه باشد استقبال می کنم. اما نباید این پویایی و جنبش به رویارویی یا درگیری تبدیل شود. ما همگی باید توجه داشته باشیم که رقابت مطلوب در خدمت وطن و فرزندان آن به لغزشهایی منجر نشود که آینده کشور و فرزندان آن را در معرض خطر قرار دهد.

سال گذشته محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان با نزدیک شدن پایان فعالیتش در آژانس اعلام کرد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را که سال آینده برگزار خواهد شد بررسی خواهد کرد و شرکت کردنش در انتخابات مشروط به اصلاحات در قانون اساسی و تضمین سلامت انتخابات است.

مبارک گفت: آینده کشور با شعاردادن و بدگویی کردن ساخته نمی شود و آینده ملتها با اقدامات حساب نشده تامین نخواهد شد.

وی افزود: ما در مصر به اصلاحات سیاسی ادامه می دهیم، من به شرایط جامعه نگاه می کنم و درباره اقداماتی که ما را به عقب باز می گرداند هشدار می دهم.

مبارک در بخش دیگری از سخنرانی اش که از تلویزیون مصر پخش شد تاکید کرد مصر همچنان با خطر حملات تروریستی قرار دارد. شایان ذکر است درگیریهای مسلحانه با تندروهای اسلام گرا در مصر در دهه 1990 بیش از یک هزار کشته برجا گذاشت.

قرار است انتخابات میان دوره ای مجلس شورای مصر در ماه ژوئن و انتخابات مجلس الشعب مصر اواخر امسال و انتخابات ریاست جمهوری این کشور سال اینده برگزار شود.

حسنی مبارک ماه گذشته در بیمارستانی در آلمان تحت عمل جراحی کیسه صفرا و اثنی عشر قرار گرفت و حدود دوهفته در این کشور بستری شد. وی دوره نقاهت را در منطقه گردشگری شرم الشیخ در ساحل دریای سرخ گذراند.

 

اخبار قبلی

کشور دوست و برادر امارات در به کار بردن کلمات دقت کند!
امارات: اشغال جزایر سه گانه برای ما دردناک است!
رشوه 7 میلیارد دلاری عربستان به روسیه بخاطر ایران
بدرفتاری اروپا با ایران دلیل فوران آتشفشان ایسلند!
حتی با وجود واکنش ایران ، باید حمله کنیم !
ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست
دانشمند هسته ای هند در تهران
در جلسه هاشمی و خاتمی چه گذشت؟
قول روسیه به اسرائیل در مورد عدم تحویل S300 به ایران
مشایی، موزه خاتمی را تحویل میراث فرهنگی داد
هتاکان به مزار آيت‌الله خاتمى و صدوقى دستگیر شدند
بازداشت 4نفر در هلند به خاطر همکاری تجاری با ایران
خواسته های اصلاح طلبان از زبان خاتمی
رتبه نخست ایران در اختلال پیامک و اینترنت
محکومیت ایران به پرداخت غرامت 1/3 میلیارد دلاری


نظر شما :