قربان بيک باقى‌يف، پناهنده قزاقستان شد

۲۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۳ کد : ۷۳۷۴ اخبار اصلی
قربان بيک باقى‌يف، رئيس‌جمهوری برکنار شده قرقيزستان روز پنج شنبه اين کشور را به مقصد قزاقستان ترک کرد.
قربان بيک باقى‌يف، پناهنده قزاقستان شد

با توجه به کاهش لرزه‌هاى انقلاب خشونت آميز قرقيزستان، رهبر موقت اين کشور گفت که دولت وى براى يک تحقيقات بين‌المللى درباره‌ى رئيس جمهور سابق تلاش خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، قربان بيک باقى‌يف، رئيس‌جمهوری برکنار شده قرقيزستان روز پنج شنبه 15 آوریل اين کشور را به مقصد قزاقستان و به وسيله‌ى پروازى که توسط سران روسيه، امريکا و قزاقستان در يک تلاش ميانجى‌گرانه مشترک نيمه معمولى سازماندهى شده، ترک کرد.

براساس گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، سازمان ملل، اتحاديه اروپا و سازمان امنيت و همکارى‌هاى اروپا نيز به مذاکرات براى انتقال باقى‌يف به قزاقستان که به کاهش نگرانى‌ها مبنى بر بروز جنگ داخلى در قرقيزستان انجاميد، کمک کردند.

رزا آتونبايوا، رئيس دولت موقت قرقيزستان گفت: «انتقال باقى‌يف که با کمک دوستانمان در کشورهاى ديگر سازماندهى شد، تنها فرصت اجتناب از تشديد خشونت و تنش‌ها و قرار گرفتن بخشى از کشور مقابل بخش ديگر بود. ما از درگيرى‌ها بين گروه‌هاى مختلف و حتى مناطق اين جمهورى اجتناب کرديم.»

جان کوپس، دبير اجرايى کميسيون اقتصادى سازمان ملل در اروپا که به عنوان فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل به قرقيزستان سفر کرده است، گفت که در دو مکالمه تلفنى طولانى با باقى‌يف از وى خواسته که از هرگونه تقابل و رويارويى و از تشديد اوضاع و استفاده از زور به هر شکلى خوددارى کند.

در حالى که سفر باقى‌يف به قزاقستان باعث کاهش نگرانى‌ها منبى بر بروز خشونت شده ولى در عين حال خشم و عصبانيت بسيارى را در قرقيزستان براگیخته که خواستار محاکمه وى و حاميانش به خاطر فساد و اتهامات صدور دستور تيراندازى به تظاهرکنندگان بودند.

آتونبايوا گفت: «دولت وى خواستار تحقيقات بين‌المللى در مورد اين خشونت‌ها خواهد شد و باقى‌يف از عدالت نخواهد گريخت.»

عادل بايساکف، رئيس دفتر رهبر موقت قرقيزستان نیز گفت: «اگر قربان بيک باقى‌يف قصد پنهان شدن در کوهستان تورابوراى افغانستان را نداشته باشد، جامعه بين‌المللى او را پيدا خواهد کرد و از طرف مردم قرقيزستان وى را مجبور به پاسخگويى مى‌کند.»

با توجه به اين که پس از انتقال باقى‌يف به قزاقستان، آينده دولت موقت قرقيزستان روشن‌تر به نظر مى‌رسد، امريکا و روسيه هر دو از اين امر راضى هستند.

پى‌.جى کراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا در واشنگتن گفت: «امريکا به کمک‌های خود به توسعه اجتماعى، اقتصادى و ساختارهاى امنيتى قرقيزستان ادامه خواهد داد و در حال مذاکره با دولت موقت قرقيزستان درباره‌ بهترين نحوه کمک به بازگشت اين کشور به مسير دموکراتيک است.»

در همين حال خبرگزارى فرانسه به نقل از خبرگزارى اينترفاکس گزارش داد، قربان بيک باقى‌يف در سخنانى که از تلويزيون دولتى قزاقستان پخش شد از نورسلطان نظر بايف، رئيس ‌جمهوری قزاقستان به خاطر اعطاى پناهندگى به وى تشکر کرد و گفت: «من تشکر صادقانه خود را به خاطر کمک و توجهى که به من نشان داديد، اعلام مى‌کنم.»

وى دولت موقت قرقيزستان را به تصاحب قدرت از طريق يک کودتا که جان انسان‌ها را گرفت متهم کرد.

خبرگزارى اينتر فاکس قزاقستان گزارش داد، گمان مى‌رفت که باقى‌يف در تاراز باشد ولى مشخص نيست که وى از آنجا به کجا خواهد رفت.

به دنبال اشاعه برخى شايعات مبنى بر اعطاى پناهندگى ترکيه به باقى‌يف، وزارت امور خارجه ترکيه تمامى اين شايعات را رد کرد و شايعات مربوط به اعطاى پناهندگى احتمالى ترکيه به قربان بيک باقى‌يف، رئيس‌جمهوری قرقيزستان را بى‌اساس دانست.

براساس گزارش خبرگزارى ريانووستى، دولت موقت قرقيزستان با استناد به برخى اسناد غيررسمى اعلام کرده بود که باقى‌يف قرار است راهى ترکيه شود.

به دنبال اين شايعات مقام‌هاى ترکيه تماس‌هايى با دولت جديد قرقيزستان داشتند و به دعوت عبدالله گل، رئيس جمهوری ترکيه، آلماز بيک آتانبايف، معاون رئيس دولت موقت قرقيزستان به آنکارا رفت تا پيرامون مسائلى که محور حمايت مالى ترکيه از قرقيزستان است بحث و مذاکراتى داشته باشد.

در بيانيه دفتر رئيس جمهوری ترکيه در اين خصوص آمده است که ترکيه هم‌چنان آماده است به ملت برادر يعنى قرقيزستان به طور همه جانبه کمک کرده و حمايت خود از اين کشور را به اثبات برساند.

اين در حالى است که خبرگزارى شينهوا گزارش داد که باقى‌يف امروز شنبه 17 آوریل تاراز را به مقصد مينسک، پايتخت بلاروس ترک کرده است.

همچنين خبرگزارى شينهوا گزارش داد که رزا آتونبايوا، رهبر موقت قرقيزستان تاکيد کرد که وى در حال حاضر هيچ برنامه‌اى براى شرکت در انتخابات رياست جمهورى که قرار است شش ماه ديگر برگزار شود، ندارد.

آتونبايوا در جريان يک ارتباطى ويديويى از بيشکک با خبرنگاران در واشنگتن گفت: من نمى‌دانم آيا در انتخابات رياست جمهورى شرکت خواهم کرد يا خير. در حال حاضر مسائل مهم‌تر ديگرى نسبت به آينده سياسى من وجود دارند؛ نظير برقرارى ثبات در قرقيزستان، شرح و توضيح يک قانون اساسى جديد و تعريف برنامه انتخابات رياست جمهورى.»

اما نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور قزاقستان در يک کنفرانس خبرى در آستانه گفت که مقام‌هاى قزاق حل بحران سياسى در قرقيزستان را تسريع کرده‌اند.

وى هم‌چنين در خصوص اينکه دولت موقت قرقيزستان بتواند ثبات در اين کشور را هر چه زودتر برقرار کند ابراز اميدوارى کرد.

مقام‌هاى قزاقستان همچنين ديدار احتمالى بين باقى‌يف و نظربايف را رد کرده و گفتند که اين موضوع در برنامه رئيس جمهوری قزاقستان نيست.


( ۱ )

نظر شما :