انتقاد امريکايى‌ها از دکترين جديد اتمى باراک اوباما

۱۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۱ کد : ۷۳۱۷ اخبار اصلی
باراک اوباما با اعلام استراتژی جدید اتمی سبب بازنگری در سیاست دفاعی امریکا شده است. گرچه برخی سیاستمداران محتاطانه درباره این برنامه اظهار نظر کرده‌اند، اما موافقان و مخالفان آن را تغییری مهم در سیاست امنیتی امریکا دانسته‌اند.
انتقاد امريکايى‌ها از دکترين جديد اتمى باراک اوباما

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما با اعلام استراتژی جدید اتمی سبب بازنگری در سیاست دفاعی امریکا شده است. گرچه برخی سیاستمداران محتاطانه درباره این برنامه اظهار نظر کرده‌اند، اما موافقان و مخالفان آن را تغییری مهم در سیاست امنیتی امریکا دانسته‌اند.

دولت امریکا روز سه‌شنبه ۶ مارس به طور رسمی استراتژی این کشور را برای استفاده از تسلیحات اتمی در آینده معرفی کرد. برنامه جدید دفاعی امریکا برای نخستین بار تصریح می‌کند، امریکا حمله اتمی به کشوری را که خود فاقد تسلیحات هسته‌ای است مجاز نمی‌داند. اوباما در توضیح استراتژی جدید امریکا گرچه دکترین ضربه‌ اول را کماکان یادآور می‌شود، اما آن را آشکارا محدود می‌کند. رابرت گیتس، وزیر دفاع و هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه امریکا استراتژی جدید را تغییری مهم در سیاست دفاعی امریکا خوانده‌اند.

مخالفان و موافقان برنامه ‌اتمی اوباما هنوز آشکارا در مقابل هم صف‌آرایی نکرده‌اند. ظاهراً مضمون بیانیه امکان حملات گسترده از سوی مخالفان را محدود کرده است. اما اغلب کارشناسان امریکایی بر این عقیده‌اند که برنامه جدید اوباما سبب تغییراتی جدی در سیاست دفاعی امریکا خواهد شد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا در توضیح استراتژی جدید این کشور گفت: «ایالت متحده خواهان ساخت و توسعه کلاهک‌های اتمی جدید نیست.»

به گفته گیتس امریکا تنها به نگاهداری و استفاده مجدد از تسلیحات اتمی موجود بسنده خواهد کرد.

به نظر منتقدان، بیانیه دارای اما و اگر و شایدهای فراوانی است. آلکس کاستالانو، یکی از مشاوران حزب جمهوری‌خواه در ارزیابی از سیاست دفاعی اوباما تصریح کرد، رئیس‌جمهوری امریکا در این برنامه همچون مردی متزلزل به نظر می‌رسد.

به گفته کاستالانو دو نظر در میان جمهوری‌خواهان حاکم است. برخی معتقدند که مخالفت و موافقت اوباما در این برنامه روشن نیست. اوباما خواهان به کارگیری تسلیحات اتمی است، مگر بر خلاف آن تصمیم بگیرد. اما برخی دیگر از جمهوری‌خواهان بر این نظرند که فردی ساده‌لوح می‌خواهد حکومت کند که از تجربه کافی برخوردار نیست.

رودی جولیانی، یکی از نامزدهای پیشین حزب جمهوری‌خواه برای مقام ریاست‌جمهوری و فرماندار سابق نیویورک در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان در این باره گفت: «استراتژی جدید اوباما سبب سردرگمی‌اش شده است. ظاهرا اوباما مهمترین موضوع، یعنی جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت اتمی را فراموش کرده است.»

شهردار پیشین نیویورک می‌پرسد: «چگونه باید این سخن را فهمید که کشورهای فاقد تسلیحات اتمی نباید انتظار تهاجم اتمی امریکا را داشته باشند؟ آیا از طریق این سخنان ترغیب‌کننده که ما از به کارگیری تسلیحات اتمی خود چشم‌پوشی می‌کنیم؟»

جولیانی ضمن انتقاد از اوباما به خاطر شیوه طرح موضوع همچنین می‌گوید: «انگار که دولتمردان ایرانی با توجه به این منطق می‌اندیشند. اوباما می‌کوشد به ایران این حس را منتقل کند که دستیابی به سلاح اتمی پیامدی نظامی در بر ندارد، در حالی‌‌که پیامد نظامی تنها راه موثر است.»

گرچه استراتژی جدید اوباما امریکا را از حمله اتمی به کشورهای فاقد تسلیحات هسته‌ای منع می‌کند، اما بیانیه به طور مشخص ایران و کره ‌شمالی را از این قاعده مستثنا می‌‌داند. به گفته یکی از دیپلمات‌های وزارت ‌امور خارجه امریکا، این بیانیه با دقت زیادی تهیه شده و دست امریکا را برای اتخاذ گزینه‌های متفاوت باز گذاشته است.

این دیپلمات همچنین می‌گوید: «ما بزرگترین قدرت نظامی با تجهیزات متعارف در جهان هستیم و برای اغلب ماموریت‌های نظامی نیازی به تسلیحات اتمی نداریم. واشنگتن تنها در شرایط استثنایی از سلاح هسته‌ای بهره خواهد گرفت. بدین خاطر نقش این تسلیحات در سیاست امنیتی امریکا تغییر خواهد یافت. استراتژی جدید می‌گوید هرکس که قاعده را زیر پا گذاشت، همچون کشورهای ایران و کره‌شمالی همچنان هدف حمله اتمی امریکا قرار خواهد داشت.»

موافقان برنامه جدید و نمایندگان جناح چپ حزب دموکرات امریکا پا را فراتر گذاشته و خواهان چشم‌پوشی کامل امریکا از دکترین ضربه اول شده‌اند. به گفته آنان امریکا دیگر نیازی به تسلیحات اتمی ندارد، زیرا پیروزی بر کشور شوروی موضوعیت برخورداری از تسلیحات اتمی را از بین برده است.


نظر شما :