باراک اوباما در گفتگو با نيويورک تايمز

اگر عضو ان‌پى‌تى باشيد، از حمله هسته‌اى ما در امانيد

۲۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۰ کد : ۷۳۰۹ اخبار اصلی
باراک اوباما، تاکيد کرد که‌در مورد کشورهايى نظير ايران و کره شمالى استثناهايى را قائل ...
اگر عضو ان‌پى‌تى باشيد، از حمله هسته‌اى ما در امانيد

باراک اوباما رئيس جمهورى ايالات متحده همچنان به دنبال خلع سلاح هسته‌اى است. از يک سال پيش که آقاى رئيس‌جمهور در پراگ از خلع سلاح هسته‌‌اى سخن گفت و همگان با شک و ترديد به او نگاه کردند تا امروز تنها دستاورد او، توافقنامه کاهش تسليحات استراتژيک بوده که ميان روسيه و ايالات متحده امضا مى‌شود. توافقنامه‌اى که قرار است جايگزين پيمان منقضى شده استارت شود.

باراک اوباما که تا پيش از حضور در رقابت‌هاى انتخاباتى ايالات متحده تنها سناتورى ساده بود از يک سال و سه ماه پيش که بر مسند رياست جمهورى کشورش نشسته تبديل به مردى شده است که همه از او انتظار دارند. سياه‌چرده‌اى که در نخستين روزهاى حضور در کاخ سفيد نيمه‌شبى از خواب بيدارش مى‌کنند و خبر مى‌دهند که جايزه صلح نوبل به او اختصاص يافته است. کميته اهدا کننده اين جايزه در توضيح همچنين حرکتى در يکى از موارد خود به عزم اوباما براى کاهش تسليحات هسته‌اى اشاره مى‌کند.
 
اين‌در حالى‌ست که بر هيچ‌کس پوشيده نيست که در شرايطى که اوباما هم بخواهد از حجم تسليحات هسته‌اى بکاهد باز هم چندان نمى‌تواند با دست باز عمل کند چرا که تسليحات هسته‌اى نقل و نبات نيست که رئيس‌جمهورى بلند شود و آنها را از اين کشور تا آن کشور جمع و منهدم کند. علاوه بر اين ايالات متحده که خود بانى هسته‌اى شدن کشورهاى بسيارى از پاکستان و هند تا رژيم اسرائيل بوده است. حکايت آقاى اوباما، داستان رطب خورده و منع رطب خوردن است. اين روزها اوباما سرمست از شادى امضا توافقنامه استراتژيک با روسيه است. روسيه‌اى که تا چند وقت پيش رقيب روزهاى جنگ سرد بود اکنون اندکى از مواضع تند پيشين فاصله گرفته و گويا کرملين و کاخ سفيد خواب روزهاى دوستى را مى‌بينند. گذشته از ذات يافتن جايگزينى براى پيمان استارت به نظر مى‌رسد که کنار آمدن دميترى مدودف سرسخت با باراک اوباما خود دستاوردى بزرگ براى کاخ سفيد است.

به همين بهانه روزنامه نيويورک تايمز با باراک اوباما به گفتگو نشسته و از او در باب اين موفقيت تا پرونده هسته‌اى ايران و ديگر سياست‌هاى امريکا سوال مى‌کند.

اوباما سخنان خود را با اين روزنامه هموطن با اشاره به ادامه تلاش‌هايش براى کاهش تسليحات هسته‌اى آغاز کرده و تاکيد مى‌کند که قصد دارد با اصلاحات عمده در سياست هسته‌اى آمريکا شرايطى را که تحت آن آمريکا مجاز به استفاده از تسليحات اتمى است، محدود کند.

باراک اوباما، تاکيد کرد که ‌در مورد کشورهايى نظير ايران و کره شمالى استثناهايى را قائل خواهد شد اما روى بازدارندگى غيرهسته‌اى و حذف ابهامات جنگ سرد درباره‌ زمان‌هايى که چنين تسليحاتى مى‌توانند مورد استفاده قرار گيرند، تاکيد کرد. دو روز ديگر روسيه و امريکا توافقنامه‌اى را براى کاهش يک سومى ذخاير کلاهک‌هاى هسته‌اى دوربرد خود امضا مى‌کنند. يک هفته ديگر هم رهبران جهان در نشستى کليدى در واشنگتن دور هم جمع مى‌شوند تا همه از کاهش تسليحات سخن بگويند.

امضاى قريب الوقوع پيمان جديد استارت با روسيه، نشست واشنگتن و بازبينى وضعيت هسته‌اى، نشان دهنده اين است که دولت آمريکا در حال اتخاذ يک رويکرد قرن 21 در قبال تسليحات هسته‌اى است.

کارشناسان امريکايى اعتقاد دارند که بازبينى وضعيت هسته‌اى بر جلوگيرى از تروريسم هسته‌اى، منع گسترش تسليحات هسته‌اى و کاهش نقش تسليحات هسته‌اى در استراتژى امنيت ملى اين کشور تمرکز دارد و در عين حال روى يک بازدارندگى هسته‌اى ايمن و کارآمد براى آمريکا و متحدانش تاکيد مى‌کند.

باراک اوباما براى دنبال کردن هدف سياست خارجى کليدى آمريکا مبنى بر جلوگيرى از گسترش تسليحات هسته‌اى متعهد شده که آمريکا به عنوان تنها کشورى که در يک جنگ از تسليحات هسته‌اى استفاده کرده يک سرى از تسليحات هسته‌اى اش را کاهش خواهد داد.

وى در گفت‌وگو با نيويورک تايمز گفت:‌ اکنون بازبينى وضعيت هسته‌اى به طور بسيار شفاف بيان مى‌کند که اگر شما يک کشور فاقد تسليحات هسته‌اى هستيد که به پيمان منع تکثير تسليحات هسته‌اى  متعهد است اين تضمين را دريافت مى‌کنيد که ما از تسليحات هسته‌اى عليه شما استفاده نخواهيم کرد.

اوباما گفت: اين بدان معنى نيست که شما نبايد وارد برخى اقدامات که عميقا براى امنيت ملى آمريکا مضر هستند، وارد شويد. من قصد دارم تمام ابزارها را براى تضمين امنيت مردم آمريکا حفظ کنم.

بازبينى سرى استراتژى هسته‌اى آمريکا که از سال 2002 انجام نشده بود به دليل اختلافات در داخل دولت آمريکا به تعويق افتاده است. اين بازبينى ابتدا قرار بود که در ماه دسامبر منتشر شود.

رئيس جمهور آمريکا در ادامه اين مصاحبه افزود: تمام کشورها چه کشورهاى داراى توان تسليحات هسته‌اى، ‌کشورهاى فاقد تسليحات هسته‌اى و کشورهايى که قصد دارند به اين تسليحات  دست يابند بايد درباره رويکرد ما و استراتژى ما بسيار شفاف باشند.


نظر شما :