آقاى رئيس جمهور لطفا دروغ نگوييد

۲۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۵ کد : ۷۲۹۷ اخبار اصلی
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا ادعاهای حامد کرزای، رئیس جمهوری ...
آقاى رئيس جمهور لطفا دروغ نگوييد

دیپلماسی ایرانی: فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا ادعاهای حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، مبنی بر دستکاری مسئولان خارجی ‌در انتخابات اخیر افغانستان را مسخره و نادرست خواند. کرزای مدعی شده بود که کشورهای غربی درصدد تضعیف موقعیت او در افغانستان هستند.

فلیپ کراولی، انجام تخلف از سوی مقامات خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را سخنی عجیب دانست و آن را رد کرد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز این سخنان را سبب "اخلال" در مناسبات افغانستان و کشورهای غربی دانست و آن را نگران‌کننده خواند.

 ظاهرا در پی گفت‌وگویی تلفنی حامد کرزای با هیلاری کلینتون، حامد کرزای دست به تعدیل سخنان خود زده است.

کرزای بیش از همه از پیتر گا‌لبرایت، معاون هیات اعزامی سازمان ملل به افغانستان و فیلیپ موریون، مسئول ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات، انتقاد کرده و آنان را مسئول تخلف و تقلب در انتخابات اخیر دانسته است. رئیس‌جمهوری افغانستان کشورهای غربی را همچنین متهم کرد که در صدد توقف انتخابات پارلمان افغانستان در سپتامبر سال جاری هستند. به گفته کرزای این اقدامات از سوی کشورهای غربی با هدف تضعیف موقعیت وی صورت می‌گیرد.

پارلمان افغانستان در روز چهارشنبه گذشته ۳۱ مارس با دستور کرزای مبنی بر گزینش تمامی اعضای کمیسیون انتخابات از سوی رئیس ‌جمهوری مخالفت کرد. کرزای با عصبانیت از رد فرمان خود گفت: «در هیچ کشوری، خارجی در ادارات دولتی و انتخاباتی‌اش حضور ندارد.»

وی حتی پیشتر درباره آنچه مداخلات ویرانگر عوامل خارجی در نهادهای افغانستان نامیده هشدار داده بود.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا، کارل ایکنبری، سفیر این کشور در کابل برای روشن ‌شدن معنای سخنان کرزای با وی ملاقات کرده است.

به نظر آگاهان سیاسی، در پی انتقادها و اعتراضات از سوی نیروهای سیاسی داخلی و ناظران بین‌المللی، وجهه‌ کرزای در افغانستان به شدت آسیب دیده و از محبوبیتش کاسته شده است. هدف اصلی رئیس‌ جمهوری افغانستان با حمله به خارجیان کسب اعتبار برای خود بوده است.

ادعاهای کرزای تنها چند روز پس از دیدار غیرمنتظره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا از کابل مطرح می‌شوند. اوباما در این سفر از کرزای خواسته بود که با قاطعیت بیشتری علیه فساد دستگاه اداری اقدام کرده و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را با جدیت پیگیری کند.

در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری افغانستان، کرزای با آرای کمی نسبت به عبدالله عبدالله، رقیب اصلی خود موفق شد، بار دیگر در سمتش ابقا شود. پس از انتقادهای شدید اپوزیسیون از تخلفات و تقلب‌های انجام شده به سود کرزای، کمیسیون نظارت بر انتخابات با بازشماری برخی از صندوق‌ها پیشتازی کرزای را تایید کرد، اما انتخابات به دور دوم کشیده شد. سرانجام با انصراف داوطلبانه عبدالله، راه برای انتخاب مجدد حامد کرزای فراهم شد.

پیتر گالبرایت: «کرزای با ادعاهای خود وجود تقلب در انتخابات را موجه دانسته است.»

پیتر گالبرایت در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اتهامات کرزای را «عجیب و بی‌معنا» خواند. وی در این باره همچنین گفت: «معلوم نیست، چگونه چند ناظر بین‌المللی قادر به دست بردن در ۵/۱ میلیون برگه‌ انتخاباتی هستند.» معاون هیات سازمان ملل در نظارت بر انتخابات گفت: «حامد کرزای با ادعاهای خود عملا به وجود تقلب در انتخابات صحه گذاشته است.»

گالبرایت حتی در زمان انتخابات ضمن انتقاد از تخلفات گسترده به کای آیده رئیس ‌خود، به خاطر کم اهمیت دادن به تقلبات هشدار داده بود.

عبدالله عبدالله، نامزد دیگر ریاست‌جمهوری، ضمن انتقاد شدید از سخنان کرزای، در روز جمعه دو آوریل گفت: «اتهامات وی افغانستان را در موقعیت مصیبت‌باری در قبال متحدان بین‌المللی‌اش قرار داده است.»


نظر شما :