پیام آلمان‌ها به افغان‌ها: ما پولمان را دور نمی‌ریزیم، بجنبید

۲۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۱ کد : ۷۲۸۵ اخبار اصلی
دیرک نیبِل، وزیر توسعه و همکاری‌های اقتصادی آلمان، شرایط ویژه‌ای را برای ادامه‌ ...
پیام آلمان‌ها به افغان‌ها: ما پولمان را دور نمی‌ریزیم، بجنبید

دیپلماسی ایرانی: دیرک نیبِل، وزیر توسعه و همکاری‌های اقتصادی آلمان، شرایط ویژه‌ای را برای ادامه‌ کمک‌های مالی کشورش به افغانستان تعیین کرد. وی در کابل، مبارزه با فساد و ظهور نتایج ملموس پیشرفت را شرط ادامه و افزایش این کمک‌ها دانست. 

آلمان از سال ۲۰۰۲ تا کنون حدود ۱/۱ میلیارد یورو به بازسازی افغانستان کمک کرده است. قرار است کمک‌های آلمان در سال‌های آینده افزایش یابند. اما دیرک نیبل، وزیر توسعه و همکاری‌های اقتصادی کابینه مرکل در دیدار خود از کابل اعلام کرد که دولت کرزای باید نتایج این کمک‌ها را نشان دهد.

نیبل گفت: «جمهوری فدرال آلمان قصد دارد تلاش‌های غیرنظامی خود در افغانستان را دو برابر کند، اما ما پول خود را دور نمی‌ریزیم. مالیات‌دهندگان آلمانی برای این پول‌ها زحمت زیادی کشیده‌اند.»

وزیر آلمانی شرایطی را برای ادامه کمک‌های آلمان به افغانستان تعیین کرد، وی گفت: «اگر بنا باشد پول بیشتری پرداخت شود، باید تغییرات ملموس باشند.»

دولت آلمان کمک‌های سالیانه خود به دولت افغانستان را به ۴۳۰ میلیون یورو تقریبا دو برابررقم سال‌های گذشته رسانده است. چنین رقمی طمع فساد را هم افزایش می‌دهد. به گفته‌ نیبل، دولت افغانستان باید گام‌های جدی‌تری در مبارزه با فساد بردارد. بدین ترتیب وزیر توسعه‌ آلمان با درخواست‌های جهانی از کابل هم‌صدا شد.

اشتافان دو میستورا، رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، نیز معتقد است که باید فشارها برای مبارزه با فساد در این کشور افزایش یابند: «وقتی دولت افغانستان مدیریت می‌کند، نباید تنها در برابر مالیات‌دهندگان آلمانی، بلکه در مقابل شهروندان افغان نیز احساس مسئولیت کند. پول بسیاری به این کشور وارد می‌شود و باید پیشرفت‌ها نمایان باشند. به همین دلیل باید فشارها برای حرکت به جلو را افزایش داد.»

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان، پس از دیدار با وزیر توسعه‌ آلمان کنفرانس مطبوعاتی برگزار نکرد. اما عمر زاخیلوال، وزیر دارایی کابینه‌ وی پس از گفت‌وگو با دیرک نیبل تایید کرد که وضعیت مالی کشور را بهتر کند تا کمک‌های مالی به سمت فساد سرازیر نشوند.

نیبل پس از گفت‌وگوهای اقتصادی با مقام‌های افغانستان به شمال این کشور سفر می‌کند، به جایی که بر اساس تصمیم برلین، در کانون کمک‌‌رسانی مالی آلمان قرار خواهد گرفت. هدف این کمک‌ها افزایش قدرت نهادهای قانونی منطقه‌ای‌ست، بدین ترتیب که پول به‌دست مقام‌های محلی مدیریت و در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. نتیجه این خواهد بود که این مقام‌ها رفته‌رفته در منطقه احترام و جایگاهی با ثبات پیدا می‌کنند.

هدف دیگر رسیدگی به وضعیت خارج از شهرهاست. نیبل به پروژه‌هایی سر خواهد کشید که الگویی برای تحقق این هدف هستند.


نظر شما :