پوتين در ونزوئلا 30 توافقنامه همکارى امضا کرد

امريکاى لاتين به تلافى گرجستان و اوکراين آقاى اوباما

۱۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۵ کد : ۷۲۷۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
مرد پولادين روزهاى سخت جنگ سرد روسيه – امريکا، به ونزوئلا سفر کرده‌است. ولاديمير پوتين نخست وزيرى روسيه که بسيارى او را در حقيقت آقاى اين ابر قدرت قدعلم کرده در برابر واشنگتن مى‌دانند، به حياط خلوت امريکا سفر کرده تا در مقابل دوربين خبرنگاران دستان هوگو چاوز ونزوئلائى را در دست بگيرد و البته از کمک به کاراکاس براى ساخت نيروگاه هسته‌اى با لبخندى بر لب سخن بگويد.
امريکاى لاتين به تلافى گرجستان و اوکراين آقاى اوباما
مرد پولادين روزهاى سخت جنگ سرد روسيه – امريکا ، به ونزوئلا سفر کرده‌است. ولاديمير پوتين نخست وزيرى روسيه که بسيارى او را در حقيقت آقاى اين ابر قدرت قدعلم کرده در برابر واشنگتن مى‌دانند، به حياط خلوت امريکا سفر کرده تا در مقابل دوربين خبرنگاران دستان هوگو چاوز ونزوئلائى را در دست بگيرد و البته از کمک به کاراکاس براى ساخت نيروگاه هسته‌اى با لبخندى بر لب سخن بگويد.

دو هفته نشده است که قرارداد تسليحاتى ميان روسيه و ايالات متحده براى جايگزينى پيمان منقضى شده استارت به امضا رسيده‌است، در واشنگتن هنوز دستگاه ديپلماسى باراک اوباما از اين موفقيت سرمست است. روسيه که در جريان هشت سال حضور جورج بوش جمهورى‌خواه بر مسند قدرت در کاخ سفيد همواره رقيب بود اکنون در فاصله زمانى يک سال و سه ماه پس از روى کار آمدن باراک اوباما دموکرات توافقنامه تسليحاتى هم با واشنگتن امضا کرده است. شايد بسيارى از تحليل گران به اين توافقنامه با اغماض و شک و ترديد نگاه کنند اما اين شک و ترديدها نمى‌تواند شادى اين موفقيت را بر کام باراک اوباما و همراهانش حرام کند. کنار آمدن با روس‌هاى سرسختى که حتى مسير نگاه خود مقابل دوربين خبرنگاران را هم با سياست انتخاب مى‌کنند، کار آسانى نيست. ولاديمير پوتين درست در روزهايى که همگان گمان مى‌کنند دست روسيه در ميان انگشتان ايالات متحده است به ونزوئلا مى‌رود تا اثبات کند که قرار نيست روس‌‌ها به شريکى استراتژيک براى ايالات متحده تبديل شوند.

به گزارش آسوشيتدپرس، پوتين در ديدار با چاوز وعده داد که به روسيه در توليد نيروگاه هسته‌اى کمک کند. البته حوزه انرژى تنها يکى از حوزه هايى است که پوتين و چاوز بر سر همکارى در آن با هم به تفاهم رسيدند. در روزهايى که ايالات متحده سخت درگير پرونده هسته‌اى ايران و کره‌شمالى است انتشار خبر همکارى هسته‌اى ميان مسکو – کاراکاس بر دغدغه‌هاى رئيس‌جمهورى مى‌افزايد. هر چند چاوز در مقابل دوربين خبرنگاران تاکيد کرد که ونزوئلا براى مصارف صلح‌آميز به انرژى هسته اى متوسل خواهد شد. نخستين سفر پوتين به ونزوئلا براى چاوز که دست از سر روساى جمهور ايالات متحده از جمهورى‌خواه و دموکرات بر نمى‌دارد بسيار به موقع بود. باراک اوباما از زمان روى کار آمدن وعده داده بود که رابطه واشنگتن با کشورهاى امريکای لاتين را بهبود بخشد اما به قول فيدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا، باراک هم در مواجهه با ديگر روساى جمهورى کشورش تنها رنگ پوستى متفاوت دارد.

چاوز پيش از اين سفر نيز از روسيه براى ساخت نيروگاه هسته‌اى کمک خواسته بود. چاوز در خصوص ميزان بودجه‌اى که براى اين همکارى نظامى در نظر گرفته هيچ‌گونه اظهار نظرى نکرده است. پوتين همچنين قرارداد مک به استخراج نفت از چاه‌هاى نفتى شرق ونزوئلا را امضا کرده و چاوز ادعا کرد که پوتين وعده کمک به فن‌آورى هوا و فضا را به او داده است. فروش تسليحات نظامى به ونزوئلا هم ديگر دستاورد سفر پوتين به اين کشور بود. دولت هوگو چاوز از سال 2005 تا‌کنون مبلغ 4 ميليارد دلار خريد تجهيزانى از روسيه داشته است.
 
پوتين که تنها يک روز را در کاراکاس مهمان چاوز بود در مواجهه با خبرنگاران در اين باره گفت: ما به حمايت خود از ونزوئلا و کمک به تجهيز نظامى اين کشور کمک مى‌کنيم.

پوتين موافقت خود را با بالا بردن سقف معاملات نظامى با روسيه تا ميليارد دلار افزون بر معامله‌هاى قديمى اعلام کرد. منابع نزديک به کاراکاس ادعا مى‌کنند که در جريان اين سفر قريب به 31 توافقنامه اقتصادى و نظامى ميان دو طرف امضا شده است.

ونزوئلا که هيچ‌گونه رابطه دپلماتيک آنچنانى با واشنگتن ندارد، رابطه بسيار حسنه‌اى با ايران، روسيه و چين دارد. چاوز همواره واشنگتن را به تلاش براى تک قطبى کردن جهان متهم کرده‌است.

زمانى که يکى از خبرنگاران از چاوز در خصوص عکس العمل احتمالى واشنگتن به اين قرارداد سوال کرد، چاوز در پاسخ گفت: استعمار امريکا نمى‌خواهد و نمى‌تواند حتى يک هواپيما در اختيار واشنگتن را ببيند. ما به حس امريکايى ها اندک توجهى نداريم. من و پوتين ائتلافى عليه واشنگتن انجام نداده ايم که نگران باشيم. 

پوتين نيز با لحنى تمسخر آميز گفت: اگر ايالات متحده علاقه‌اى به فروش تسليحات به ونزوئلا ندارد، اين خبر خوبى براى روسيه است.

پوتين با اعلام اين خبر که رئيس‌جمهورى روسيه به زودى به برزيل سفر خواهد کرد تاکيد کرد که مسکو به ونزوئلا به چشم پلى ميان روسيه و امريکا لاتين نگاه مى‌کند. در جريان اين سفر رئيس‌جمهورى بوليوى نيز ديدارى محرمانه با پوتين در کاخ رياست جمهورى ونزوئلا داشت.

بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که روسيه به تلافى حضور گسترده و چشمگير آمريکا در اروپا شرقى، به امريکا لاتين که درست بيخ گوش واشنگتن است پناه آورده است.

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :