ادعای جدید سیا: ایران همچنان به دنبال تسلیحات هسته ای است

۱۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۵:۲۶ کد : ۷۲۷۱ اخبار اصلی
پنتاگون در تازه‌ترين گزارش خود ادعا کرده است که تهران با وجود تمام مخالفت‌هاى بين‌المللى همچنان به تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى ادامه مى‌دهد و همين موضع تهران را در صدر نگرانى‌هاى اين نهاد نظامى امريکايى قرار داده است.
ادعای جدید سیا: ایران همچنان به دنبال تسلیحات هسته ای است
 دیپلماسی ایرانی: پرونده هسته‌اى ايران همچنان در صدر دغدغه‌هاى بين‌المللى دستگاه ديپلماسى ايالات متحده قرار دارد. نشست گروه 8 با ميزبانى کانادا در حالى امروز کار خود را پايان مى‌دهد که ايران و افغانستان دو محور مذاکرات وزراى امور خارجه هشت کشور صنعتى جهان بودند. هم‌زمان باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده هم در ديدار با نيکولا سارکوزى همتاى فرانسوى خود تاکيد مى‌کند که تحريم ايران بايد در چند هفته آتى عملى شود و نمى‌توان تشديد تحريم‌ها را به تعويق انداخت. به اين تحولات در امريکا ، بايد ديدار رجب طيب اردوغان نخست وزيرى ترکيه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را هم اضافه کنيم. اردوغان که در يک سال گذشته با زبان تند و تيز خود رابطه آنکارا با اسرائيل را متشنج کرده است همچنان مخالف سرسخت تحريم ايران است و البته هم‌زمان از خانم مرکل مى‌خواهد که به عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا هم کمک کند .

قريب به يک سال و سه ماه است که پرونده هسته‌اى ايران تبديل به موضع روز و بحث داغ ميان طرفين شده است. بازى اما از آنجا شروع شد که واشنگتن، تهران را به تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى متهم کرد. ازآن زمان تا‌ کنون از واشنگتن اصرار و از تهران انکار. آلمان تنها کشور اروپايى است که بى‌توجه به اجماع يا نفاق در جامعه بين‌المللى خودسرانه تحريم‌هاى اقتصادى و تجارى عليه ايران را آغاز کرده است . در ميانه اين هياهوى سياسى بر سر ايران، سازمان اطلاعات مرکزى ايالات متحده معروف به سيا با انتشار گزارشى باز هم مغرضانه تاکيد مى‌کند که تهران همچنان به دنبال تسليحات هسته‌اى است. در بخش‌هايى از اين گزارش تاکيد شده است که تهران در مسير دستيابى به اين تسليحات با مشکلات فنى روبه‌رو شده اما اين روند متوقف نشده است .

پنتاگون در تازه‌ترين گزارش خود ادعا کرده است که تهران با وجود تمام مخالفت‌هاى بين‌المللى همچنان به تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى ادامه مى‌دهد و همين موضع تهران را در صدر نگرانى‌هاى اين نهاد نظامى امريکايى قرار داده است. اين گزارش در حالى منتشر مى‌شود که قريب به دو هفته پيش بنيامين نتانياهو نخست وزيرى رژيم اسرائيل با حضور در واشنگتن در ديدارى يک ساعت و نيمه با اوباما وعده داد که هيچ‌گونه حمله نظامى به ايران را بدون اطلاع کاخ سفيد آغاز نکند. انتشار چنين گزارشى در شرايط بد آب و هوايى حاکم بر پرونده هسته‌اى ايران نه به صلاح خاورميانه است و نه در راستاى منافع امريکايى قرار دارد که در حال حاضر با دو  نبرد در افغانستان و عراق دست به گريبان است.

در بخش‌هايى از اين گزارش آمده است، تهران در حال قدم گذاشتن در مسير دستيابى به دستاوردهايى ست که مى‌تواند به توليد بمب هسته‌اى منتهى شود. ايران همچنان برنامه توسعه نيروگاه‌هاى هسته‌اى خود را دنبال مى‌کند و البته روند غنى‌سازى اورانيوم هم ادامه دارد. اين در حالى‌ست که از اواخر 2006 تا‌کنون چندين مورد قطعنامه در اين خصوص صادر شده‌است .

گزارش جديد سيا در تناقض کامل با گزارش سال 2007 است که در ان ادعا شده بود ايران از سال 2003 تا‌کنون برنامه تلاش‌هاى براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى را متوقف کرده است. در اين گزارش سيا مشخص نشده است که آيا ايران به تصميم قطعى براى توليد بمب هسته‌اى رسيده است يا خير؟

سخنگوی پنتاگون نيز هم‌زمان تاکيد کرد که ايالات متحده به شدت نگران برنامه هسته‌اى ايران است. جف مورل، در اين خصوص مى‌گويد: «ايران هيچ حرکتى براى اقناع ما در خصوص برنامه هسته‌اى خود انجام نداده است. آنها تنها ادعا مى‌کنند که برنامه هسته‌اى صلح آميزى را دنبال مى‌کنند اما در عمل هيچ حرکتى براى اعتماد سازى انجام نداده‌اند. به همين دليل است که ما که زمانى دست دوستى را به سمت ايران دراز کرده بوديم اکنون به دنبال تشديد تحريم هاى ايران هستيم. ما درها را براى مصالحه با ايران نبسته‌ايم اما در مسير تحريم هم قرار گرفته‌ايم.» 

در بخش‌هايى از اين گزارش به تسليحات شيميايى و بيولوژيک هم اشاره شده و البته ادعا شده است که ايران توانايى کارگذارى اين نوع از تسليحات کشتار جمعى را هم در چنته دارد. دستيابى ايران به موشک هاى دوربردى که مى‌توانند خاک اسرائيل را هدف قرار دهند از ديگر دغدغه‌هاى مطرح شده در اين گزارش است.

 


نظر شما :