ايران، امريکا را ببر کاغذى مى‌داند

۲۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۲ کد : ۷۲۶۹ اخبار اصلی
ايران به واسطه حمايت‌هاى چين و اصرارهاى دولت پکن مبنى بر عدم تشديد تحريم‌ها عليه...
ايران، امريکا را ببر کاغذى مى‌داند
 "ايران به واسطه حمايت‌هاى چين و اصرارهاى دولت پکن مبنى بر عدم تشديد تحريم‌ها عليه تهران، موفق شده است به کشورهاى مهم و استراتژيک منطقه مانند برزيل،ترکيه و عربستان سعودى بفهماند که دوران تسلط غرب بويژه ايالات متحده بر جهان به سر رسيده است". اين جمله‌اى‌ست که روزنامه دولتى هند، گزارش خود در خصوص تحولات هسته‌اى ايران را با آن آغاز کرده‌است.

 

در ادامه اين گزارش آمده‌است، هند نيز پس از کش و قوس‌هاى طولانى مدت در موضع‌گيرى عليه ايران، سرانجام به صراحت اعلام کرد که مخالف هرگونه تشديد تحريم است. وزير امور خارجه هند در تاريخ پانزهم ماه مارس زمانى که پا بر خاک ايالات متحده گذاشت در اين خصوص گفت: «ما سرسختانه اعتقاد داريم که تحريم‌هايى که مردم عادى ايران را تحت فشار مضاعف قرار دهد در نهايت ره به جايى نخواهد برد .»

ايران در چند ماه اخير سه گام اساسى برداشته و به مدد همين حرکت‌هاى زيرکانه هم به مخالفان دولت در داخل و هم به جامعه جهانى فهمانده است که ايالات متحده و همراهان غربى‌اش تنها ببرهايى کاغذى هستند. ببرهايى که سخت گرفتار خروج از عراق و افغانستان هستند. ايران نيز به خوبى دريافته است که در عرصه قدرت هاى جهانى، کشورهاى حاضر در غرب آسيا به شدت در حال افزايش نفوذ خود هستند. در تهران همه سياستمداران به اين نتيجه رسيده‌اند که در منطقه نوعى از خلا قدرت آغاز شده است . اين خلا قدرت هم ناشى از تضعيف اسرائيل پس از جنگ با لبنان در تابستان 2006 است. ايران اميدوار است که به زودى ترکيه،سوريه، لبنان و حتى عربستان سعودى به اين کشور ملحق خواهند شد تا در حقيقت دست در دست هم به نوعى به اوضاع نابسامان منطقه‌اى رونق دهند . در ايران بسيارى از سياستمداران در راس باور دارند که روسيه و چين در حال ظهور به عنوان ابرقدرت هاى جديد هستند.

اين روزنامه هندى در ادامه با توجه به تحولات داخلى ايران پس از انتخابات رياست جمهورى اخير مى‌نويسد، در سالروز سى و يکمين پيروزى انقلاب اسلامى دولت ايران به جهان نشان داد که براى نخستين بار پس از ناآرامى‌ها مى‌تواند اوضاع را در خيابان‌هاى پايتخت به کنترل خود درآورد. اين اعتماد به نفس هم از جمع کردن طرفداران دولت احمدى نژاد در ميدان آزادى به دست آمد. رسانه‌هاى غربى اين گردهم‌آيى بزرگ طرفداران دولت را به حمايت مردمى از دولت تعبير کردند. احمدى نژاد پس از آن که به جايگاه خود مطمئن شد در چند مرحله از پيشرفت در برنامه هسته‌اى ايران و در حقيقت برخوردهاى جديد با غرب خبر داد. در همان گردهم‌آيى ميدان آزادى بود که احمدى‌نژاد خبر غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم را اعلام کرد .  همين اظهار نظر کافى بود تا باب مذاکره با ايران که از اکتبر سال گذشته آغاز شده بود، بسته شود.

در وين محمد البرادعى که سابق بر این، رياست آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى را بر عهده داشت، طرح جديد هسته‌اى را معرفى کرد. طرحى براى تبادل اورانيوم سبک ايران با ميل سوخت‌هاى هسته‌اى توليد فرانسه. تهران براى ادامه دان مسير توليد ايزوتوپ‌هاى پزشکى به اين ميله‌هاى هسته‌اى نياز دارد. بر اساس اين طرح تهران اورانيوم سه درصدى خود را به روسيه مى‌فرستد. روسيه اين اورانيوم را تا بيست درصد غنى مى کند و آن را براى توليد ميل هسته‌اى به فرانسه مى‌فرستد. اين برنامه به مذاق غربى‌ها بسيار خوش آمده بود. در اين ميان ايران با اعلام عدم اطمينان به تحويل به موقع ميله‌هاى مورد نياز از طرف فرانسوى، اين طرح را رد کرد .

در اوايل ماه فوريه، ايران اعلام کرد که در ارتقای سيستم دفاع و حمله بازدارنده پيشرفت‌هايى کسب کرده‌است. در دومين روز از اين ماه بود که کاوشگر 3 با موفقيت در فضا قرار گرفت. ايران بر تحقيقاتى بودن اين پروژه تاکيد دارد اما غرب اين حرکت را نوعى خودنمايى نظامى و به رخ کشيدن قدرت تعبير مى‌کند. به اين موفقيت‌ها بايد پيشرفت‌هاى ايران در زمينه توليد موشک‌هاى دور و کوتاه برد را هم اضافه کرد. ايران به خوبى مى داند که نمى‌تواند تسليحاتى را در اختيار داشته باشد که اين کشور را در رده مقايسه نظامى با غرب قرار دهد اما هم‌زمان به دنبال دستيابى به تسليحاتى است که بتواند به دمشق نیز کمک کند.

همرمان با سرسختى‌هاى هسته‌اى ايران، اسرائيل بر اصرارهاى خود براى تشديد تحريم‌هاى اين کشور افزود. بنيامين نتانياهور، نخست وزيرى اسرائيل تاکيد دارد که تحريم‌هاى ايران بايد فلج‌کننده و نفس‌گير باشند. ايالات متحده عزم خود را براى تحريم جدى ايران جزم کره است اما هم‌زمان هر چه بيشتر از اين تلاش‌ها مى‌گذرد احتمال تحقق آن نيز کمتر مى‌شود. چين و روسيه دو ابرقدرتى هستند که حق وتوی شوراى امنيت را در چنته دارند و ديوارى براى رسيدن واشنگتن به درخواست‌هايش محسوب مى‌شوند.

افزايش تنش در منطقه به واسطه بحران هسته‌اى ايران، دشمنان قديمى و هم‌مرز را هم در آستانه جنگ‌هايى جديد قرار داده است. سوريه و اسرائيل دو پاى ثابت اين دعواها هستند. لبنان و اسرائيل هم به واسطه نزديکى حزب الله به تهران در چند ماه اخير تنش‌هاى جدى بسيارى را تجربه کرده‌اند. در اين ميان با توجه به کوتاه نيامدن ايران و غرب به نظر مى‌رسد که آسيا همچنان بايد شاهد حضور تنش ميان دو طرف باشد. تنشى که سى و يک سال پيش آغاز شد و اکنون هم خيال فروکش کردن ندارد. 


نظر شما :