خط بطلانی که مردم بر ادعاهای موجود بر سر کرکوک کشیدند

۱۷ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۴ کد : ۷۲۶۶ اخبار اصلی
یادداشتی از عامر قره ناز روزنامه نگار ترکمن عراقی برای دیپلماسی ایرانی.
خط بطلانی که مردم بر ادعاهای موجود بر سر کرکوک کشیدند

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمان عراق بسیاری این گونه برداشت کردند که پیروزی فهرست ایاد علاوی در این استان که حقیقتا شوک‌آور هم بود، به موقعیت و جایگاه برخی از جریان‌ها و قومیت‌های این منطقه ضربه زده است. به همین دلیل هم بسیاری این گونه تصور کردند که این نتایج ما حصل تقلب یا بازی با آرای مردم این استان بوده است.

در این یادداشت نمی‌خواهم درباره این سخن بگویم که چه کسی چه چیزی فکر می‌کند و کی به حق است و کی اشتباه می‌کند، اصلا هم برایم مهم نیست که کی خوشحال شد، کی ناراحت شد، به چه کسی بخت رو کرد و چه کسی ضربه خورد؛ آن چه برایم مهم است ظهور ادعای جدید در میان افکار عمومی با این پرسش است که کرکوک علاوی شده یا کردی و کش‌مکش بر سر این موضوع؟

بسیاری فراموش می‌کنند که ساکنان اصیل کرکوک وابسته به هیچ گروه و طایفه‌ای نیستند و طی گذر زمان نیز هیچ گاه خود را وابسته به شخص، جبهه، حزب یا طایفه‌ای نکرده‌اند. آنها در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که تنها و تنها وابسته به کرکوک‌اند و پس از آن به میهنشان عراق وابستگی دارند. آنها به رغم وجود سختی‌ها، فاجعه‌ها، سازمان‌های دیکتاتوری و ده‌ها مشکلی که مواجه شده‌اند، همواره این وابستگی را حفظ کرده‌اند و اجازه نداده‌اند که به این ثابت قدمی‌شان خدشه‌ای وارد شود.

در نتایج انتخابات اخیر عراق مشخص شد که بسیاری از اهالی اصیل کرکوک به کسانی رای داده‌اند که در اصل نامزدهای ترکمنی هستند که به همراه فهرست العراقیه وارد معرکه انتخاباتی شدند، این موضوع نشان داد که اولا کرکوک کردستانی نیست و این ادعا کاملا ملغی شده است، ثانیا کرکوک علاوی‌ای هم نیست بلکه عراقی است. اگر فهرست العراقیه در خود نامزدهای ترکمن را حفظ نمی‌کرد محال بود فهرست ایاد علاوی بتواند از کرکوک رای بیاورد، آن هم این حجم از رای که به همراه آرای اعراب سنی کرکوک اتفاقی عجیب را برای فهرست العراقیه رقم زد.

ثالثا این انتخابات نشان داد که کرکوک فراتر از ادعاهای طائفه‌ای است. کرکوک اول از همه یک استان عراقی است تا یک استان کردی یا عرب سنی. این اتفاق پاسخی قاطع به آن دسته از افرادی بود که تلاش می‌کردند با کتمان حقیقت، در این استان رفراندوم برگزار کنند تا به واسطه آن در کشور ساختارشکنی تازه‌ای ایجاد کنند و آشوبی تازه به راه بیندازند. بله این انتخاب به آن دسته از کردها که به دنبال رفراندوم برای الحاق کرکوک به استان‌های شمالی یا جنوبی بودند، پاسخ منفی قاطعی داد که اراده مردم فراتر از اراده شما است و با اراده مردم که در انتخابات خود را به خوبی نشان داد نمی‌توانید ماده 140 را که بر قانون اساسی کشور تحمیل کردید، اجرا کنید. اراده و رای مردم خط بطلانی بر ماده 140 قانون اساسی کشید.

انتخابات عراق به تمام افرادی که به دنبال خط کشی کرکوک بودند این پیام را داد که آقایان احترام خود را حفظ کنید و به اراده ساکنین کرکوک گردن نهید و همان طور که آنها می‌خواهند زندگی مسالمت‌آمیز کنار هم را بپذیرید و اجازه ندهید این جریان یا آن جریان برای مردمی که خود راه خود را انتخاب کرده، تصمیم بگیرد.

پیروزی جریان ترکمن متحد با ائتلاف العراقیه پاسخ واضح و روشنی به تهدیدها و آشوب‌های آن دسته از کردها بود که می‌خواستند از ائتلاف ملی مالوف و متعارف کشور خارج شوند و نتیجه و راهی متفاوت برای مردم کرکوک ترسیم کنند. مردم کرکوک با انتخاب خود با صدای بلند گفتند، زمان روش‌های یک‌جانبه، گفته‌های تحقیرآمیز، تهدیدها و آشوب‌های شما به پایان رسیده و دیگر راه بازگشتی برای آن نیست.

ما تنها در برابر خدای متعال زانو می‌زنیم نه در برابر تهدیدها و آشوب‌های شما و حاضر نیستیم یک وجب از سرزمین خود را به کسی بدهیم و مطمئنیم در این راه شکست نخواهیم خورد چرا که ما به حقیم و شما شکست خورده‌اید چرا که شما راه باطل در پیش گرفته‌اید.

انتخابات اخیر به کردهای تندرو و آشوب طلب ثابت کرد که تمام طایفه‌های موجود در کرکوک صاحب حق‌اند و آنها نمی‌توانند حقشان را ضایع کنند. ارده مردم کرکوک بر این است که به حفظ حقوق و ارکان زندگی‌شان پایبند باشند و عراق را چه از لحاظ سرزمین و چه از لحاظ ملی یکپارچه حفظ کنند. مردم کرکوک راه توطئه‌گردان و نماد و نمایندگانشان را سد کردند و دیگر هم اجازه نخواهند داد که عده‌ای با آنها و سرزمینشان همانند اشغالگران رفتار کنند. بله عراق یکپارچه است و کرکوک نه کردی و نه علاوی بلکه عراقی برای همه عراقی‌ها است.


نظر شما :