تعديل پيش‌نويس تحريم ايران توسط واشنگتن

آمريکا در برابر چين و روسيه کوتاه آمد

۱۷ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۱ کد : ۷۲۵۴ اخبار اصلی
ايالات متحده براى همراه کردن ابرقدرت هاى جهانى با خود در تحريم ايران دست به هر کارى مى‌زند...
آمريکا در برابر چين و روسيه کوتاه آمد

دیپلماسی ایرانی: ايالات متحده براى همراه کردن ابرقدرت هاى جهانى با خود در تحريم ايران دست به هر کارى مى‌زند . دولت باراک اوباما يک سال پيش ضرب الاجل زمانى را براى ايران تعيين کرد تا در پايان آن شايد بتواند از تعامل با ايران به خود بنازد . در نهايت اما با فرا رسيدن سال نو ميلادى، ضرب الاجل زمانى به پايان رسيد و ايران هم به خواسته هاى ايالات متحده پاسخى نداد.

نخستين نشست اعضاى پنج به اضافه يک در نيويورک هم بى حاصل به پايان رسيد و البته چين در بى‌ثمر بودن آن نقشى اساسى بازى مى‌کرد . روسيه و چين تا‌کنون در تصويب سه قطعنامه عليه ايران همواره در جبهه مخالف ايستاده‌اند . اين‌بار اما چين بيش از روس‌ها قاطعيت نشان داد و امريکايى‌ها از بيم وتو اين قطعنامه در شوراى امنيت ترجيح دادند به هيچ‌وجه آن را مطرح نکنند. اکنون اما بر حجم فشارهاى غرب افزوده شده است و ايالات متحده هم چاره‌اى ندارد جز حرکت کردن در مسير دلخواه متحدان غربي. در ميان کشورهاى اروپايى آلمان تند‌تر از سايرين حرکت کرده و دور جديدى از تحريم‌ها را هم آغاز کرده‌ است .

اکنون اما وال استريت ژورنال از کاهش شدت تحريم‌ها عليه ايران خبر مى‌دهد . حرکتى که واشنگتن انجام مى‌دهد تا شايد بتواند حمايت روسيه و چين را هم با خود همراه کند . بر اساس گزارش اين روزنامه، طرح‌هايى که تاکنون براى ممنوعيت ورود هوايى و آبى به مرزهاى ايران وجود داشت از ميان رفته است . علاوه بر اين ديگر بيمه‌هاى شرکت‌هاى فعال در ايران مورد تحريم قرار نخواهند گرفت .

ايالات متحده سرسختانه به دنبال جلب اعتماد پنج کشورى است که در شوراى امنيت عضويت ثابت دارند و البته مى‌توانند از حق وتو خود هم استفاده کنند. البته در شرايطى که ايالات متحده و غرب سرسختانه به دنبال اعمال تحريم‌هاى جدى عليه ايران هستند، چين و روسيه به راحتى با هر پيش‌نويسى موافقت نخواهند کرد. وال استريت ژورنال ضمن اعلام اين خبر ادعا مى‌کند که کاهش دادن حلقه فشارها بر ايران در نهايت کاربردى بودن اين تحريم‌ها را زير سوال خواهد برد . بخش‌هايى از پيش نويس که حذف شدند در حقيقت راهکارهايى بودند موثر براى منزوى کردن هر چه بيشتر ايران.

 ايالات متحده پيش از اين اعلام کرده بود که به دنبال ممنوعيت ورود پروزاهاى ايران اير به حريم هوايى ديگر کشورها و خطوط کشتيرانى ايران به آب‌هاى بين‌المللى است . در دور جديد اين تحريم‌ها ، صنعت کشتيرانى ايران در حد و اندازه کمترى مورد تحريم قرار خواهد گرفت . واشنگتن پيش از اين اعلام کرده بود که به دنبال اعمال تحريم‌هاى جدى و جديد عليه ايران تا ماه آوريل است . البته به نظر مى‌رسد که با توجه به وجود مخالفت‌هاى بين‌المللى، اعمال اين تحريم‌ها تا تابستان به درازا بکشد . واشنگتن اصرار دارد که برنامه هسته‌اى ايران در راستاى توليد تسليحات هسته‌اى است و اين در حالى‌ است که تهران همواره اين ادعا را تکذيب مى‌کند .    


نظر شما :