نيروگاه بوشهر، عامل اختلاف مسکو – واشنگتن

۱۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۹ کد : ۷۲۴۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
پرونده هسته‌اى ايران باز هم روسيه و ايالات متحده را رودرروى هم قرار داد...
نيروگاه بوشهر، عامل اختلاف مسکو – واشنگتن

پرونده هسته‌اى ايران باز هم روسيه و ايالات متحده را رودرروى هم قرار داد. درست در روزهايى که همگان گمان مى‌کنند چين اصلى‌ترين مخالف برنامه هسته‌اى ايران است، روس‌ها نيز از درى ديگر وارد مى‌شوند. اگر چينى‌ها بر سر تشديد تحريم‌هاى تهران با غرب اختلاف نظر دارند، روس‌ها هم نيروگاه بوشهر را بهانه‌اى مى‌دانند تا به واشنگتن هشدار دهند که زمان آقابالاسرى مدت‌هاست که گذشته و اکنون جامعه جهانى پس از دو جنگ افغانستان و عراق به تعامل بيش از تقابل نياز دارد.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده به بهانه شرکت در نشست کميته چهار جانبه صلح به مسکو سفر کرده اما پرونده هسته‌اى ايران هم چيزى نيست که هيلارى و هيات همراهش بتوانند ان را فراموش کنند. خانم وزير دو روزى را مهمان روس‌هاست تا هم با مقام‌هاى کشور ميزبان از دغدغه بن‌بست در مذاکرات صلح بگويد و هم پرونده هسته‌اى ايران را سر و سمانان بخشد! درست چند ساعت پس از حضور خانم هيلارى در مسکو بود که ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، اعلام کرد در تابستان سال اينده فعاليت اين نيروگاه هسته اى در ايران اغاز خواهد شد.

اين راکتور، نمونه اى از روابط اقتصادى روسيه با ايران است. همزمان روسيه تاکيد دارد که به سازمان ملل متحد کمک خواهد کرد تا به نظارت هايش در داخل مراکز هسته اى ايران ادامه بدهد. هيلارى کلينتون در نخستين موضع‌گيرى نسبت به اعلام اين خبر از به تصوير کشيدن انتقاد جدى خود سرباز زده اما با احتياط اعلام کرد که دولشت نسبت به زمان آغاز به کار اين راکتور با روسيه اختلاف دارد. امريکا  از مقامات روسيه مى خواهد که راه اندازى اين راکتور هسته اى را در ايران تازمانى به تاخير بيندازند که ايران به جهانيان اطمينان خاطر بدهد که برنامه هسته اى اش فقط براى مقاصد صلح اميز است. هيلارى کلينتون که قرار است امروز با ولاديمير پوتين هم ديدارى داشته باشد در اين خصوص به خبرنگاران گفت: در نبود تضمين‌هاى امنيتى ايران به جامعه جهانى، هرگونه حرکت کردن در مسير اغاز به کار راکتور هسته‌اى بوشهر از نظر ما اشتباه است.
 
ما بايد همگى پيامى متفق‌القول به ايران بفرستيم.

پس از اين اظهارات بود که سرگئى لاوروف همتاى روس خانم وزير اعلام کرد که مسکو بدون توجه به نظر ايالات متحده به تعهد خود در قبال ايران وفادار خواهد بود .

هيلارى کلينتون در مدت زمان حضور در مسکو در خصوص پيمان جايگزينى براى معاهده استار نيز با مقام‌هاى کشور ميزبان ملاقات و گفتگو خواهد کرد. لاوروف در سخنانى اعلام کرد که معاهده جديد در واپسين روزهاى پيش از تصويب قرار دارد. هيلارى اما لحنى محتاطانه برگزيده و در اين خصوص گفت: ما مثلى در واشنگتن داريم دال بر اين‌که جوجه‌هايت را پيش از تخم‌گذاشتن نشمار. ما بحث در خصوص زمان و مکان امضاى پيمان جايگزين را اغاز کرده‌ايم.

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :