اسرائيل باراک اوباما را جوان مرگ مى‌کند

۱۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۹ کد : ۷۲۳۹ اخبار اصلی
اسرائيل ديگر براى ايالات متحده آن رفيق استراتژيک و آن همراه گرمابه و گلستان نيست...

"باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده از دست اسرائيل به ستوه آمده است". "اسرائيلى‌ها کاسه صبر آقاى رئيس‌جمهور را لبريز کردند." باراک و بنيامين نتانياهو ؛دشمنانى که ژست دوستى مى‌گيرند. "تمامى اين تيترها را اين روزها در مطبوعات سرتاسر جهان بسيار مى‌بينيم. اسرائيل ديگر براى ايالات متحده آن رفيق استراتژيک و آن همراه گرمابه و گلستان نيست. بنيامين نتانياهو در جامه نخست وزيرى اين رژيم و آويگدور ليبرمن در قامت وزرى امور خارجه دست تندروترين صهيونيست‌ها را هم از پشت بسته‌اند.شايد براى همين است که روزنامه اينديپندنت در تازه‌ترين نگاه تحليلى خود به رابطه ميان دو دوست قديمى مى‌نويسد: اوباما در مهار اسرائيل و متوقف کردن شهرک‌سازى‌هاى اين رژيم ناکام مانده است.
 
در ادامه اين گزارش آمده است: با وجود لابى قوى اسرائيلى‌ها در آمريکا و هم‌چنين نياز واشنگتن به تل آويو به عنوان همپيمان استراتژيکش در مقابله با مخالفان کاخ سفيد نمى تواند کارى را در زمينه توقف روند شهرک سازى انجام دهد.

نويسنده اين گزارش که انگليسى است مى ‌نويسد :اسرائيل در اعلام خبر احداث 1600 واحد شهرک نشينى جديد در شهر قدس را وقاحت بار خواند، به ويژه آن‌که اين اقدام در برهه‌اى صورت گرفته است که کاخ سفيد تمام توان خود را براى از سرگيرى مذاکرات دو جانبه ميان طرفين فلسطينى و اسرائيل صرف مى کند.

همزمانى حضور جو بايدن معاون اوباما در اسرائيل و آمادگى فلسطينى‌ها با مذاکرات غيرمستقيم و اعلام خبر شهرک‌سازى‌ها نويسنده را وامى‌دارد تا در ادامه بنويسد : بعد از مدت زمانى کوتاه از موافقت طرف فلسطينى براى انجام مذاکرات غير مستقيم با نظارت ايالات متحده، اسرائيل اعلام کرد که قصد احداث واحدهاى جديد شهرک نشينى را دارد که اين اقدام باعث مى شود تا تلاش‌هاى کاخ سفيد بى نتيجه بماند و زير سوال برود.

اما پيش‌بينى‌هاى اينديپندنت از آينده: بنيامين نتانياهو با وجود مخالفت آمريکا به روند احداث و توسعه شهرک‌هاى صهيونيست‌نشين در قدس شرقى و کرانه باخترى تداوم خواهد بخشيد و دليل آن نيز اطمينانى است که به ناتوانى اوباما در مهار اقداماتش يا اعمال فشار بر ضدش دارد، زيرا تل آويو همپيمان اصلى و استراتژيک ايالات متحده در مقابله با مخالفانش است البته رئيس جمهور آمريکا از فشارهاى احتمالى لابى صهيونيستى موجود در آمريکا نيز هراس دارد.

اين در حالى است که در سايه بحرانى که پس از تصميم اسرائيل براى احداث واحدهاى شهرک نشينى جديد در روابط ميان تل آويو و واشنگتن پيش آمد، مقامات آمريکايى وادار شدند تا براى نخستين بار به پرسش در مورد ارزش راهبردى همکارى با اسرائيل براى کشورشان بپردازند.

روزنامه تايمز در اين خصوص مى‌نويسد: براى اولين بار است که افرادى در سطح ژنرال ديويد پاتريوس که به خاطر تصدى مقام سرفرماندهى کل ارتش ايالات متحده آمريکا از نفوذ بسيار زيادى برخوردار مى باشد، در اظهارات خود ارزش اسرائيل به عنوان شريک راهبردى کشورش را زير سوال مى برد. وزارت دفاع آمريکا ديگر به اين نتيجه رسيده است که شکست در تحقق صلح ميان اعراب و اسرائيلى‌ها مى تواند بهترين انگيزه براى تشديد گرايش‌هاى افراطى گرايانه اسلامى در منطقه باشد. مطمئنا ديدن تصاوير زنده‌اى که از ضرب و شتم فلسطينيان به دست نيروهاى نظامى اسرائيل در شبکه‌هاى ماهواره‌اى مختلف پخش مى شود، مى تواند آتش خشم ملت‌ها را برافروزد که البته دامنه آن از قاهره تا کابل خواهد بود.

شايد آمريکا به صورت مستقيم در اقدامات نظاميان اسرائيلى عليه فلسطينيان دخالت نداشته باشد، ولى به خاطر حمايت‌هاى مالى، تسليحاتى و سياسى که کاخ سفيد از تل آويو صورت مى دهد انتقادات شديدى از اين کشور صورت مى گيرد و ممکن است که مسلمانان و عرب‌ها در افغانستان و عراق اين حمايت نامحدود را به شکل قتل سربازان آمريکايى پاسخ دهند.


نظر شما :