حضور هم‌زمان وزرای دفاع امریکا و بریتانیا و رئیس جمهوری ایران در افغانستان

۱۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۰ کد : ۷۱۶۱ آسیا و آفریقا
رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا وارد افغانستان شده است. پس از ساعاتی وزیر دفاع بریتانیا نیز به افغانستان آمد. امروز نیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز به کابل سفر کرده است.
حضور هم‌زمان وزرای دفاع امریکا و بریتانیا و رئیس جمهوری ایران در افغانستان

دیپلماسی ایرانی: برای نخستین بار پس از آغاز حمله گسترده نیروهای نظامی ناتو در افغانستان رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به طور ناگهانی وارد کابل پایتخت این کشور شد. منابع نظامی از افغانستان خبر از برنامه‌ریزی ناتو برای حمله گسترده‌ دیگری در منطقه قندهار می‌دهند.

سفر گیتس با سفر وزیر دفاع بریتانیا به منطقه قندهار هم‌زمان شده است. تقارن این دو سفر حکایت از موج تازه‌ای از حملات علیه نیروهای طالبان دارد.

وی در طول پرواز به سوی کابل در مصاحبه‌ای خبری هدف از سفر خود به افغانستان را دیدار و تبادل نظر با ژنرال استلی مک‌کریستال فرمانده نیروهای ناتو و نظامیان امریکایی در افغانستان عنوان کرد.

وزیر دفاع امریکا محور گفت‌‌وگوی خود با ژنرال استلی مک‌کریستال را بررسی حمله گسترده نیروهای نظامی مستقر در افغانستان علیه شورشیان طالبان عنوان کرد. گیتس همچنین گفت که در جریان سفر خود با حامد کرزای، رئیس ‌جمهوری افغانستان نیز دیدار و در این مورد گفت‌وگو خواهد داشت.

وزیر دفاع امریکا با خوش‌بینی محتاطانه‌ عملیات نظامی ناتو در جنوب افغانستان در بلندی‌های مرجه را موفقیت‌‌آمیز ارزیابی کرد.

وی در عین‌حال تاکید کرد که از این پیروزی نمی‌بایست مطمئن بود.

رابرت گیتس پیش از فرود به کابل همچنین گفت:«هنوز روزهای سختی پیش روی ماست.»

امریکا در صدد است نبرد علیه شبه نظامیان طالبان را گسترش دهد. به گزارش منابع نظامی ناتو در حال تدراک حمله گسترده دیگری در منطقه قندهار است.

رابرت گیتس با اشاره به استراتژی جدید ناتو مبنی بر افزایش ۳۰ هزار نفر شمار سربازان گفت که تا کنون ۶ هزار سرباز وارد افغانستان شدند.

بر اساس استراتژی باراک اوباما رئیس ‌جمهوری امریکا، پس از افزایش تعداد نیروهای نظامی امریکا در افغانستان برای انجام عملیات‌های وسیع و گسترده، باید خروج سربازان امریکایی از این کشور ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ آغاز شود.

تا آن زمان باید شورشیان طالبان از مواضع خود عقب رانده شده و سربازان افغان در موقعیتی باشند که بتواند کنترل و حفظ امنیت کشور را در اختیار بگیرند. بخشی از این استراتژی همچنین آغاز گفت‌وگو با آن دسته از شورشیانی است که تصمیم گرفتند، سلاح خود را زمین بگذارند و دست از نبرد بکشند. 

اما وزیر دفاع امریکا در این مورد خوش‌بین نیست و در گفت‌وگوی خود اشاره کرد که باور ندارد که اعضای رده‌ بالای طالبان دست از نبرد بکشند.

سفر گیتس به افغانستان با سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به کابل هم‌زمان شده است. وزیر دفاع امریکا در مصاحبه خود همچنین به محمود احمدی‌‌نژاد هشدار داد که در فکر رخنه در برنامه‌های امریکا برای برقراری ثبات در افغانستان نباشد.

وی در این باره گفت:«دولت ایران نمی‌خواهد که ما در این زمینه موفقیتی داشته باشیم.»


نظر شما :