امريکايى‌ها هم تحريم‌هاى ايران را دور مى‌زنند

۱۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۱ کد : ۷۱۴۴ اخبار اصلی
به نوشته نیویورک تایمز، علی‌رغم وجود تحریم‌ها علیه ایران، ایالات متحده امریکا از شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری داشته‌اند بیش از یک‌صد میلیارد دلار حمایت مالی کرده است. این اقدام در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش و باراک اوباما رخ داده است.
امريکايى‌ها هم تحريم‌هاى ايران را دور مى‌زنند

دیپلماسی ایرانی: به نوشته نیویورک تایمز، علی‌رغم وجود تحریم‌ها علیه ایران، ایالات متحده امریکا از شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری داشته‌اند بیش از یک‌صد میلیارد دلار حمایت مالی کرده است. این اقدام در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش و باراک اوباما رخ داده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد، شرکت‌هایی که کمک‌های مالی دولت امریکا را دریافت کرده‌اند، بیشتر شرکت‌های چندملیتی مریکایی یا خارجی بود‌ه‌اند که با بخش‌های محوری اقتصاد ایران مراوده‌ تجاری داشته‌اند. قراردادها میان دولت امریکا در سال ۲۰۰۰ یعنی دوران ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش و همچنین در دوره زمامداری باراک اوباما با این شرکت‌ها بسته شده است و ارزش آنها دست‌کم بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار است.

از میان ۷۴ شرکتی که به نوشته‌ نیویورک تایمز مشخص شده با ایران رابطه‌ی تجاری داشته‌اند، ۴۹ فقره همچنان با ایران در ارتباط هستند و تا کنون هیچ سخنی از قطع همکاری‌ها با این کشور به زبان نیاورده‌اند. بر همین اساس نیز به باور کارشناسان به نظر می‌رسد امریکا در پایبندی به قوانین تحریمی علیه ایران چندان موفق عمل نکرده است.

بر اساس مقاله‌ این روزنامه امریکایی که مبتنی بر گزارش‌های دولت‌های بوش و اوباما و همچنین مدارک بازرگانی موجود بوده است، بیش از دو سوم کمک‌های دولتی روانه‌ شرکت‌هایی شده است که در زمینه صنعت انرژی در ایران فعالیت داشته‌اند.

از کل مبلغی که به این شرکت‌ها تعلق گرفته، حدود 5/4 میلیارد دلار در قالب اعتبارات دولتی یا ضمانت‌های اعتباری و 500 میلیون دلار نیز به شکل کارهای تحقیقاتی از جمله پژوهش‌های پزشکی بوده است.

علاوه بر آن شرکت‌های نفت و گازی که با ایران در ارتباط بود‌ه‌اند طی این سال‌ها موفق به اجاره‌ تجهیزات مورد نیاز برای استخراج با قیمتی نازل شده‌اند و به این ترتیب توانسته‌اند درمساحتی به وسعت ۱۴ هکتار در داخل و خارج از امریکا دست به اکتشاف و استخراج نفت و گاز بزنند.

از جمله شرکت‌هایی که نامشان در گزارش نیویورک تایمز آمده، کمپانی عظیم نفتی هلندی بریتانیایی "شل"، خودروسازی مزدا، شرکت دولتی "پتروبراز" متعلق به برزیل و گروه مهندسی صنایع دائلیم از کره جنوبی بوده‌اند.


نظر شما :