کاهش بوجه نظامى چين

۱۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۴ کد : ۷۱۲۷ اخبار اصلی
چين تلاش مى‌کند نگرانى‌هايى را که در سطح بين‌المللى از برنامه‌هاى تسليحاتى اين کشور وجود دارد، کاهش دهد؛ به گونه‌اى که افزايش بودجه‌ نظامى اين کشور در سال جارى تنها ‌٥/٧ درصد خواهد بود.
کاهش بوجه نظامى چين

دیپلماسی ایرانی: چين تلاش مى‌کند نگرانى‌هايى را که در سطح بين‌المللى از برنامه‌هاى تسليحاتى اين کشور وجود دارد، کاهش دهد؛ به گونه‌اى که افزايش بودجه‌ نظامى اين کشور در سال جارى تنها ‌٥/٧ درصد خواهد بود.

به گزارش فرانکفورتر روندشائو، طبق اعلام پکن،‌ در سال جارى قرار است حدود ‌٤/٥٦ ميليارد يورو در اختيار ارتش چين قرار گيرد. سخنگوى کنگره ملى خلق چين نيز بعد از تعيين بودجه‌ نظامى کشورش اظهار داشت که چين متعهد به حفظ صلح است. طبق اظهارات وى، تنها دليل براى تقويت نظامى چين حفظ امنيت و حاکميت چين و تماميت ارضى اين کشور است. 

يکى از ژنرال‌هاى برجسته‌ چينى نيز پيشتر گفته بود، ارتش اين کشور صدها دليل موجه براى افزايش بودجه‌ نظامى خود دارد. طبق اظهارات اين ژنرال چينى، حضور موثر چين در جنگ عليه دزدان دريايى سومالى،‌ جنگ عليه اقدامات جدايى طلبانه تايوان،‌موضوع شينجيانگ و تبت، بخشى از دلايل اين کشور براى افزايش بودجه‌ نظامى‌اش است.

پکن بارها اعلام کرده است، افزايش بودجه‌ چين در وهله‌ اول براى بهبود وضعيت زندگى ‌٣/٢ ميليون‌ تن از سربازان اين کشور است، از اين رو اين کشور به سرمايه‌گذارى گسترده در سيستم تسليحاتى‌اش روى آورده و تنها بخشى از اين بودجه در قالب بودجه نظامى اين کشور نشان داده شده است.

گرچه افزايش بودجه نظامى چين به معناى رقابت نظامى با ديگر کشورها نيست، اما در هر صورت اين کشور تلاش مى‌کند و درصدد است که فاصله خود را با کشورهايى چون امريکا و روسيه که داراى توان امنيتى فوق العاده پيشرفته هستند، کمتر کند.

چين در ماه ژانويه نيز يک موشک دفاعى جديد را پرتاب آزمايشى کرد که اين آزمايش نشان داد که چين قادر به توسعه طرح دفاع ضد موشکى خود است. يکى از مقامات بلندپايه ارتش چين، آزمايش اين موشک جديد را اقدامى درست دانست.

گرچه مقامات چين بارها از صلح آميز بودن تلاش‌هاى نظامی‌شان گفته‌اند، اما اين توسعه زمينه هراس کشورهايى چون امريکا را نیز به وجود آورده است. امريکا از اين مساله نگران است که توسعه نظامى چين بتواند پکن را به قدرت برتر در منطقه آسيا و اقيانوس آرام تبديل کند. چين از سال‌ها پيش در واشنگتن به عنوان بزرگترين چالش پيش روى امريکا به عنوان قدرت برتر مطرح بوده است.

در اوايل ماه فوريه، پنتاگون در چارچوب ارزيابى دفاعى خود که هر چهار سال يک بار منتشر مى‌شود، از يک سرى اقدامات که براى رويارويى با توسعه نظامى در چين در دهه‌هاى اخير مورد نياز است، سخن به ميان آورد. دفاع بهتر از پايگاه‌هاى نظامى امريکا، افزايش توان هدايت جنگ‌هاى سايبرى، همکارى‌هاى استراتژيک جديد با همسايه‌هاى چين در جنوب شرقى آسيا و ‌توسعه زيردريايى‌هاى جنگى، جزء برخى از اين برنامه‌ها بوده است.

 اين گزارش که با خشم مقامات پکن رو به رو شد، اظهارات مختلف مقامات چينى را به دنبال داشت. وزارت امور خارجه چين با کليشه‌اى خواندن اين گزارش، اعلام کرد که وزارت دفاع امريکا، چين را هميشه به گونه‌اى اغراق آميز تهديد و خطرى بزرگ معرفى مى‌کند. علاوه بر اين، اعلام خبر کمک نظامى امريکا به تايوان که با انتقاد و شکايت مقامات چينى همراه شد نيز برخى از تلاش‌هاى چين را براى تقويت قواى نظامى‌اش توجيه مى‌کند، به گونه‌اى که ژنرال بوخوآن خواهان اقدامات مشابه و بازدارنده از سوى چين شده است؛ اقداماتى که تنها محدود به تجهيزات نظامى نمى‌شود و به بى‌ثباتى کشاندن امريکا از طريق ابزارهاى اقتصادى، بخشى از برنامه‌هاى چين در اين زمينه محسوب می‌شود.

 


نظر شما :