آلمان به دنبال افزايش تحريم‌ها عليه ايران

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۲:۳۹ کد : ۷۰۷۰ اخبار اصلی
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید که مهمترین مسئله روز تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت اتمی و در پی آن، احتمال آغاز مسابقه‌ ‌هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است.
آلمان به دنبال افزايش تحريم‌ها عليه ايران

دیپلماسی ایرانی: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید که مهمترین مسئله روز تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت اتمی و در پی آن، احتمال آغاز مسابقه‌ ‌هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است.

پس از انتشار گزارش آژانس‌بین‌المللی اتمی نگرانی دولت‌های غربی در مورد برنامه اتمی ایران شدت گرفته است.

صدراعظم آلمان که خواستار تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی است در مصاحبه‌‌ای با روزنامه فراکفورته آلگماینه در تاریخ 25 فوریه گفت:«من خواستار آن هستم که روسیه و چین و البته تا جایی که ممکن است سایر کشورها نیز مسئولیت‌پذیری نشان دهند و همکاری کنند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته آینده در مورد تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌ خواهد گرفت. در حالی که امریکا و کشورهای اروپایی خوستار تصویب این تحریم‌ها هستند چین و روسیه از همکاری در این زمینه سربازمی‌زنند. گرچه روسیه نیز اخیرا نرمی نشان داده و نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران چراغ سبز به کشورهای غربی نشان داده است. اما چین همچنان با این موضوع مخالفت می‌کند. امریکا تلاش دارد تا نظر موافق چین را پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل برای همکاری در این زمینه جلب کند.

این در حالی است که برزیل نیز به جمع کشورهای مخالف تحریم ایران پیوسته است.

در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه امریکا چهارشنبه ۲۴ فوریه از نزدیکتر شدن دیدگاه‌های امریکا و چین در قبال مناقشه اتمی ایران خبر داد، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه بر موضع پیشین دولت چین در قبال ایران تأکید کرد. این مقام چینی در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه در پاسخ به پرسشی در این مورد گفت:«ما معتقدیم که برای حل مسئله اتمی ایران راه‌های دیپلماتیک وجود دارد.»

روسیه نیز باردیگر تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی ایران را رد کرد. گرچه دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای از ایران خواست که بر سر برنامه هسته‌ای‌اش شفافیت بیشتری از خود نشان دهد. اولگ روشکوو در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ۲۴فوریه خود در جمع خبرنگاران در مسکو گفت:« ما در زمینه تحریم‌ها یا اقداماتی که موجب محاصره سیاسی، اقتصادی یا مالی این کشور شود، اقدام نمی‌کنیم.»

روشکوو که معاونت بخش امور امنیت و خلع‌سلاح وزارت امور خارجه روسیه را بر عهده دارد، گفت: «مسئله اتمی و ممنوعیت روابط بانکی با ایران هیچ ربطی با یکدیگر ندارند.»

اولگ روشکوو همچنین اشاره کرد که هدف نهایی تحریم‌های سیاسی، اقتصادی یا مالی جمهوری اسلامی ایران فلج کردن این کشور و دولت آن است.

این در حالی است که پس از انتشار تاز‌ه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی اتمی، روسیه از جمهوری اسلامی خواست با آژانس همکاری کامل داشته باشد و در متقاعد کردن جامعه جهانی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود تلاش کند.

در مقابل علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن انتقاد از آخرین گزارش آژانس گفت: «مدیر عامل آژانس در گزارش خود با وارد شدن به جزئیات فنی و غیرضروری موجب بروز ابهامات و مشکلاتی شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود، در بررسی برنامه اتمی جمهوری اسلامی از امکان ساخت موشک‌های با کلاهک هسته‌ای توسط این ایران ابراز نگرانی کرده است.

صدراعظم آلمان ضمن اشاره به نگرانی عمیق کشورهای اروپایی در مورد اهداف برنامه اتمی ایران، در مصاحبه با روزنامه فراکفورته آلگماینه تاکید کرد که در صورت عدم همکاری تمامی کشورها در تصویب دور جدید تحریم‌ها، اروپا خود وارد عمل خواهد شد.

آنگلا مرکل گفت:«ما اقدامات بعدی‌مان در همکاری نزدیکی با سایر کشورهای اروپایی را هماهنگ می‌کنیم و در نظر داریم به عنوان اروپای واحد گام‌های مشترکی در این زمینه برداریم.»

وی با اشاره به این که کارشناسان اقصادی نیز از تحولات ایران نگران هستند، گفت:«بسیاری از کارشناسان اقتصادی نگرانی خود را در این زمینه با ما در میان گذاشتند. به عقیده ما ایران در مقابل افزایش فشار در برخی از زمینه‌ها به عنوان مثال تمامی اقداماتی که به صنعت پالایش و محصولات نفتی مربوط می‌شوند واکنش نشان خواهد داد. این بخش برای دولت ایران اهمیتی استراتژیک دارد.»


نظر شما :