پيش بينى ايهود باراک در واشنگتن

ايران به اسرائيل حمله نمى‌کند

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۶ کد : ۷۰۶۵ اخبار اصلی
اسرائيل اين روزها سخت درگير پرونده هسته‌اى ايران است. از يک سال پيش در اينچنين روزهايى که دولت باراک اوباما سه ماهگى خود را تجربه مى‌کرد و اسرائيلى‌ها با راى دادن به حزب تندروى ليکود فضا را براى حضور بنيامين نتانياهو در قدرت مهيا کرده بودند تا‌کنون ايران بهانه خوبى بوده است براى معطل ماندن مذاکرات صلح.
ايران به اسرائيل حمله نمى‌کند
اسرائيل اين روزها سخت درگير پرونده هسته‌اى ايران است. از يک سال پيش در اينچنين روزهايى که دولت باراک اوباما سه ماهگى خود را تجربه مى‌کرد و اسرائيلى‌ها با راى دادن به حزب تندروى ليکود فضا را براى حضور بنيامين نتانياهو در قدرت مهيا کرده بودند تا‌کنون ايران بهانه خوبى بوده است براى معطل ماندن مذاکرات صلح. براى ادامه شهرک‌سازى‌ها در کرانه باخترى و شرق بيت‌المقدس. براى افزايش فشارها بر ساکنان غزه و در نهايت براى دستاويز قرار دادن پرونده هسته‌اى اين کشور جهت رسيدن به اهداف داخلى و خارجي.

اسرائيل همواره سخنان محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران مبنى بر حذف اين رژيم از نقشه را بهانه کرده و بر شيپور حمله پيشگيرانه به تاسيسات هسته اى ايران دميده است. هر چند نخست وزيرى اين رژيم در ده روز گذشته دو بار تاييد کرده که طرحى براى حمله به ايران در سر ندارد اما سخنان ضد و نقيض مقام‌هاى اسرائيلى اظهار نظر در خصوص برنامه آنها را غيرممکن کرده است.

در بحبوحه تلاش‌هاى بين‌المللى براى تحريم و البته تشديد تحريم‌هاى پيشين، ايهود باراک وزير دفاع اين رژيم که بر مسند رياست حزب کارگر هم تکيه زده در ايالات متحده در گفتگو با خبرنگاران احتمال حمله ايران به اسرائيل را سفر مى‌داند. باراک در اين خصوص مى‌گويد: گمان نمى‌کنم که ايرانى‌ها حتى در شرايط دستيابى به بمب نيز به ما حمله کنند. انها به خوبى از تبعات اين حمله آگاه هستند. دولتمردان ايرانى راديکال هستند اما ديوانه نيستند! آنها شيوه تصميم‌گيرى بسيار پيچيده‌اى در سر دارند.

وزير دفاع رژيم اسرائيل در ادامه سخنانش اشاره‌اى به تبعات اين حمله نکرد اما از سخنان او پيدا بود که اسرائيل نيز در صورت حمله ايران به اين سرزمين ساکت نخواهد نشت. دولتمردان اسرائيلى در حالى بر خلع سلاه هسته‌اى ايران تاکيد دارند که اين رژيم پيشرفته‌ترين تجهيزات هسته‌اى را در اختيار دارد اما از سخن گفتن در خصوص اين تسليحات در ملاعام سرباز مى‌زند. اسرائيل در تصميم اتخاذ شده از سوى آمريکايى‌ها براى پرونده هسته‌اى ايران بسيار تاثير گذار است. واشنگتن تا‌کنون بارها مخالفت خود را با حمله اسرائيل به تاسيسات هسته‌اى ايران اعلام کرده و تاکيد کرده است که پس از جنگ‌هاى افغانستان و عراق، خاورميانه تحمل جنگ سومى را ندارد. واشنگتن اعتقاد دارد که تحريم‌هاى بين‌المللى مى‌تواند بر تغيير رفتار ايران سايه بيندازد و دقيقا به همين دليل مخالفت حمله نظامى به اين کشور است.

ايهود باراک که از چند روز پيش تا‌کنون در واشنگتن است با چند مقام عالى رتبه کاخ سفيد و وزارت امور خارجه اين کشور ديدار داشته و علاوه بر بحث پرونده هسته‌اى ايران در خصوص مذاکرات به بن‌بست خورده فلسطين – اسرائيل نيز با مقام‌هاى آمريکايى ديدار و گفتگو داشته است. او روز جمعه با هيلارى کلينتون وزير امور خارجه و جو بايدن معاون اول اوباما ديدار کرد. پيش از آن هم او در مقر پنتاگون با همتاى آمريکايى خود رابرت گيتس و رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده دريادار مايک مولن ديدار کرده بود. باراک در سخنرانى در موسسه‌اى آکادميک در واشنگتن از تلاش‌هاى باراک اوباما براى توسل به تحريم‌ها در مقابله با برنامه هسته‌اى ايران تقدير کرد. البته در همين سخنرانى بود که وزير دفاع اسرائيل نسبت به کارامدى تحريم‌ها عليه برنامه ايران ابراز شک و ترديد کرد.

باراک در اين باره گفت: انچه ما در حال حاضر به آن نياز داريم تحريم‌هايى جدى با بازده زمانى محدود و مشخص شده است. ما از تلاش اوباما براى اعمال اين تحريمها قدردانى مى‌کنيم و به کارآمدى آنها اميدوار هستيم. اما بايد منطقى عمل کنيم و به اين فکر کنيم که اگر اين تحريم‌ها جواب ندهد حرکت بعدى ما چه خواهد بود؟

پيش از اين نيز ايهود باراک پيش از ديدار با وزير امور خارجه ايالات متحده اين نکته را يادآور شده بود که تحريم‌ها نمى‌تواند مانع از گسترش برنامه هسته‌اى ايران و احترام تهران به خواست بين‌المللى شود. باراک در بخش‌هايى از سخنان خود نيز با اشاره به ناآرامى‌ها در ايران پس از انتخابات رياست جمهورى گفت: ما نبايد منتظر سقوط دولت در ايران يا اصلاحات در اين کشور مانده و بحث پرونده هسته اى ايران را مشمول زمان کنيم.


نظر شما :