آغاز غنی‌سازی بیست درصدی؛ آغاز هیجان جهانی

۲۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۶ کد : ۶۹۴۷ اخبار اصلی
عملیات غنی سازی اورانیوم با خلوص کم به منظور دستیابی به اورانیوم با خلوص 20 درصد در تاسیسات غنی سازی نطنز آغاز شده است.
آغاز غنی‌سازی بیست درصدی؛ آغاز هیجان جهانی

ایران غنی سازی اورانیوم تا بیست درصد را آغاز کرد. این خبر را صبح سه شنبه(بیستم بهمن ماه) دو شبکه خبری العالم عرب زبان و پرس تی وی انگلیسی زبان ایران اعلام کردند که همواره در مقاطع مختلف تریبون اعلام دست آوردها یا تصمیمات مهم سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جهان هستند.

بر اساس گزارش این دو شبکه عملیات غنی سازی اورانیوم با خلوص کم به منظور دستیابی به اورانیوم با خلوص 20 درصد در تاسیسات غنی سازی نطنز آغاز شده است.

در داخل ایران هیچ تناقضی میان آغاز غنی سازی تا مرز بیست درصد و معاوضه سوخت وجود ندارد در حالی که نگرانی اصلی کشورهای غربی افزایش غلظت اورانیوم موجود در ایران و کاربردهای غیر علمی و تجاری از آن بود و تعلیق غنی سازی محور اصلی اختلاف‌های تهران و غرب محسوب می‌شد. بر اساس همین نگرانی که مسیر مذاکرات را برای سال‌ها در بن بست قرار داده است آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع اصلی بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران با ارائه پیشنهاد مبادله سوخت و اورانیوم کمتر غنی شده ایران درصدد راهیابی به توافقی برآمد که هم نگرانی غرب را مرتفع می‌ساخت و هم ایران را به سوخت مورد نیاز راکتور تهران می‌رساند.

اکنون مقام‌های ایرانی اعلام می‌کنند که همچنان مبحث تبادل سوخت مفتوح است و می‌توان در این باره به مذاکره نشست اما همزمان از آغاز غنی سازی بیست درصدی اورانیوم در داخل کشور خبر می‌دهند و معتقدند که این اقدام مانعی برای ادامه مذاکرات در بحث تبادل سوخت نیست.

در مقابل مدیر کل آژانس پیش از آغاز رسمی غنی سازی تا مرز بیست درصد در نطنز اعلام کرده بود که آژانس بيم دارد قصد ايران برای آغاز توليد اورانيوم با غنای بالاتر به شانس رسيدن به توافق بر سر طرح پيشنهادی تامين سوخت اتمی لطمه بزنداو در حالی این سخن را گفت که گيل تودور، سخنگوی يوکيا آمانو،‌ مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاييد کرد که ايران به آژانس در خصوص قصدش برای آغاز غنی سازی در سطوح بالاتر در روز سه‌شنبه اطلاع داده است.

با این حال بر اساس گزارش العالم، فرآیند تولید اورانیوم با غلظت 20 درصد زیر نظر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد. در این صورت ایران تلاش دارد بخشی از اورانیوم 5/3 درصدی خود را در نطنز به غنای بالاتر برساند. تهران علاوه بر تایید توان کشور برای غنی سازی تا مرز بیست درصد، تایید می‌کند که توان و تکنولوژی تبدیل اورانیوم بیست درصدی به میله یا صفحه سوخت را نیز دارد.

علی اکبر صالحی در گفت و گویی تلویزیونی بر وجود این توان و تکنولوژی در کشور تاکید کرد اما در سخنان او اشاره‌ای به زمان تحقق این اهداف نشده است. به گفته صاحب نظران این روند بی تردید زمان بر خواهد بود و حتی ایران را تا سال آینده نیز صاحب سوخت هسته‌ای نخواهد کرد.

در این شرایط تحلیل‌گران سیاسی اقدام تهران در اعلام همزمان آغاز غنی سازی بیست درصدی و خوش بینی به توافق با غرب در بحث تبادل سوخت را تاکتیک دیگر تهران برای خرید زمان، به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌ها، پیچیده کردن شرایط برای تصمیم گیری غرب و به تعبیری مجهز شدن به ابزار فشار بر غرب ارزیابی می‌کنند.

برخی حتی معتقدند که غنی سازی تا بیست درصد به تهران این امکان را می‌دهد که در مقابل غرب با دو ابزار تحریم و مذاکره، به دو ابزار تولید سوخت در داخل و القای شروط مبادله سوخت به طرف مقابل مجهز شود.

در هر حال این اقدامات هیجان آور و تصمیمات سریع الوقوع تهران در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای غرب را سردگم کرده است چراکه در زمانی که تهران از توان غنی سازی بیست درصدی سخن می‌گوید و بر توان تبدیل اورانیوم بیست درصدی به میله‌های سوخت صحه می‌گذارد، برای غرب این معنا را دارد که تهران توانایی‌های اعلام نشده‌ای در اختیار دارد، قادر است جهت برنامه هسته‌ای خود را هر زمان که لازم بداند تغییر دهد و پیشنهاد مبادله سوخت یا مساله نیاز تهران به سوخت هسته‌ای، مباحثی حاشیه‌ای است.


نظر شما :