هر زمان اورانيوم 20 درصد آماده شد مبادله مى‌کنيم

۲۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۴ کد : ۶۹۴۳ اخبار اصلی
وزير امور خارجه کشورمان اظهار کرد: مکان‌هاى بسيار زيادى براى مبادله سوخت وجود دارد که بايد پس از بررسى از آن نام برده شود... مشروح گفت‌وگوى زوددويچه آلمان با منوچهر متکى، وزیر امور خارجه.
هر زمان اورانيوم 20 درصد آماده شد مبادله مى‌کنيم

وزير امور خارجه کشورمان اظهار کرد: مکان‌هاى بسيار زيادى براى مبادله سوخت وجود دارد که بايد پس از بررسى از آن نام برده شود.

به گزارش ايسنا، منوچهر متکى ـ وزير امور خارجه ايران ـ درگفت‌وگو با نشريه‌ى آلمانى زوددويچه تسايتونگ گفت: در دکترين امنيتى و نظامى ما سلاح هسته‌يى هيچ جايگاهى ندارد.

متن گفت‌وگوى زوددويچه با متکى به شرح زير است:

آقاى وزير،آقاى احمدى‌نژاد از توافق براى مبادله اورانيوم خبر داد. جزييات اين توافق چگونه اجرا خواهد شد؟

راکتورتحقيقاتى تهران طى يک سال به اورانيوم غنى شده نيازمند است. تامين اين اورانيوم از طريق مبادله اورانيوم غنى شده صورت مى‌گيرد. ما فکر کرديم که از اين طريق مى‌توان جوى از اعتماد را به وجود آورد؛ از اين رو ما از توافق خود براى اين مبادله خبر داديم. ما از رضايت خود براى دريافت اورانيوم غنى شده در خارج از کشور از طريق بالاترين مقام اجرايى کشور يعنى رييس‌جمهور اطلاع داديم و اين مساله نکته‌ى حايز اهميتى است.

به طور دقيق اين تبادل چگونه بايد انجام شود؟

مبادله اورانيوم داراى سه فاکتور اصلى است. زمان، مکان و مقدار اورانيومى که قرار است مبادله شود. اول آن که ما بايد از لحاظ زمانى اطمينان حاصل کنيم که اين مبادله به طور هم‌زمان با زمان اعلام شده انجام گيرد. شفاف‌سازى در مورد سوالات تکنيکى به زمان نيازمند است و همين طور غنى‌سازى اورانيوم به سطح 20 درصد نيز نيازمند زمان است.

آيا مبادله خارج از ايران اتفاق خواهد افتاد؟

ما از طرف خود، ايران را به عنوان محل مبادله معرفى کرده‌ايم. پيشنهادهاى ديگرى نيز وجود دارد که بايد در مورد آن مذاکره شود. ما بايد به اين مساله بپردازيم که اين مبادله در کجا به ساده‌ترين روش ممکن قابل عملى شدن است. سومين نکته ميزان اورانيومى است که قرار است مبادله شود. اين مقدار طبق نياز جمهورى اسلامى ايران تعريف خواهد شد. من فکر مى‌کنم که ما به‌زودى مقدار دقيق را بتوانيم اعلام کنيم. در شرايط فعلى که همه طرف‌ها به يافتن راه‌حل برنامه هسته‌يى علاقمند هستند ما معتقديم که فضاى مثبتى ايجاد شده است.

آيا شما درخواست مبادله مستقيم اورانيوم غنى شده را داريد يا اين مواد مى‌تواند مدتى مثلا براى چند ماه در خارج از کشور ذخيره شده و سپس مورد مبادله قرار گيرد؟

ما آماده هستيم که هر زمان که اورانيوم 20 درصد غنى شده آماده و قابل انتقال بود، به طور هم‌زمان به مبادله بپردازيم.

آيا شما براى پذيرش پيشنهاد آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌يى که پاييز سال گذشته مطرح شد،آماده نيستيد؟

از آن زمان تاکنون چندين مذاکره و پيغام رد و بدل شده است. اکنون ما در وضعيت و موقعيتى قابل اعتماد به مبادله مى‌پردازيم. مهم‌ترين نکته اراده سياسى براى مبادله سوخت است. دو طرف بايد به اين مساله توجه کنند و بر سر آن توافق کنند. تمام مسايل بايد به طور توافقى تنظيم شوند. مساله مهم اين است که دو طرف اقدامات مورد اعتماد يکديگر را اتخاذ کنند و ما احساس مى‌کنيم که اين مساله اکنون اتفاق افتاده است.

يک بار ديگر اين سوال را مى‌پرسم. چه اتفاقى از پاييز سال گذشته تاکنون روى داده است که شما مى‌گوييد جو بهتر شده و شرايط بهترى براى مبادله وجود دارد؟

شک و ترديد‌هاى جدى‌ در ايران در ارتباط با اين پيشنهاد وجود داشت. چه اتفاقى پشت‌پرده افتاده است و چه توافقاتى پشت‌پرده صورت گرفته است که ناگهان به اين پيشنهاد رسيده‌ايم و اکنون ما بايد طبيعتا متناسب با آن براى عموم اطلاع رسانى کرده و تصريح کنيم که چرا ما اين تصميم را اتخاذ کرده‌ايم. قبل از هر چيز به دليل فعاليت‌هاى تبليغاتى برخى موج‌هاى افراطى و قبل از همه آنان در غرب که تلاش‌هاى جدى مى‌کند که اين اقدام را مورد حمله قرار دهد. ما عليه اين موج‌هاى افراطى بايد اقدامى انجام بدهيم و بايد مطمئن باشيم که طرف ديگر نيز داراى خواست لازم است. از اين رو ما در شرايط فعلى با طرف‌هاى مستقيم و غيرمستقيم صحبت مى‌کنيم و خوشحاليم که در ارتباط با مبادله سوخت نقطه‌ نظر مشترک داريم. من اين طور نتيجه‌گيرى کردم که طرف‌هاى ديگر با خواست قطعى ايران آشنا شده‌اند.از اين رو ما اکنون با کارشناسان فنى خود مشغول مذاکره در مورد چگونگى اين مبادله هستيم.

با آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌يى؟

بله دقيقا ما دو دور مذاکره در وين داشته‌ايم.

به نظر شما زمان توافق کى خواهد بود؟

از ديد ما هر زمان که ممکن باشد. در مجموع من مشکلى نمى‌بينم. به عنوان ديپلمات بايد بگويم که من خوشبين هستم.

شما در مورد مقدار و زمان مبادله صحبت کرديد، نه در مورد مکان آن. آيا مبادله در خارج از کشور براى مثال در روسيه امکان‌پذير است؟

مکان‌هاى بسيار زيادى وجود دارد که بايد در مورد آن بررسى شود و از آن نام برده شود. من معتقدم که اگر خواست ما بر مبادله است و ما بر سر مذاکرات تخصصى و مکانيزم آن‌ها توافق کرده‌ايم، بايد طبيعتا ساده‌ترين راه و بهترين مکان را پيدا کنيم که بتوانيم اين مبادله را انجام دهيم.

غرب آماده است که به دليل برنامه‌ى هسته‌يى و اختلافات هسته‌يى خود با ايران، دور جديدى از تحريم‌ها را در شوراى امنيت مطرح کند. آيا اگر قطعنامه‌ى جديدى تصويب شود موضع ايران در مورد مبادله احتمالى اورانيوم تغيير خواهد کرد؟

دراين ارتباط نيز بايد بگويم که هميشه دو جبهه وجود دارد. همکارى و رويارويي. ما هميشه مدافع تعامل و همکارى بوده‌ايم. مطمئنا هر گونه تغيير و حرکتى براى تصويب قطعنامه‌ى جديد رويارويى و برخورد‌هاى سياسى را با خود به همراه خواهد داشت. من معتقدم که دو طرف مبادله سوخت، نيازمند پيدا کردن راه چاره براى برون رفت از وضعيت فعلى هستند. از اين رو من معتقدم که گره‌هاى مشکلات فعلى را مى‌توان با دست بازکرد. بنابراين اميدوارم که با يکپارچگى و همکارى اين مساله حل شود و کم‌تر به رويارويى و تقابل متوسل شد. چيزى که هميشه وجود داشته است، اين است که هنگامى که مساله‌اى اتفاق مى‌افتد ديپلمات‌ها نظر خود را مى‌گويند و ما هم اصلا عجله‌اى نداريم قبل از آن که چيزى روى دهد، بخواهيم زود اعلام نظر و اعلام موضع کنيم. ما نمى‌خواهيم که خود با دست‌مان دشمن تراشى کنيم. ما در وضعيت فعلى در مورد شرايط فعلى صحبت مى‌کنيم. ما جو فعلى را مثبت مى‌بينيم که مى‌توان اين شرايط را اداره کرد و مطمئنا مى‌توان به راه‌حلى مشترک رسيد.

آقاى وزير در صورتى که دو طرف به توافق برسند آيا شما آماده هستيد که خواست شوراى امنيت سازمان ملل را مبنى بر توقف غنى‌سازى اجرا کنيد. چرا که آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌يى سوالات بسيارى را در مورد ابعاد نظامى احتمالى برنامه‌ى اتمى ايران مطرح کرده است؟

فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران کاملا صلح‌آميز است و در دکترين امنيتى و نظامى ما سلاح هسته‌يى هيچ جايگاهى ندارد. دوران سلاح اتمى مدت‌هاست که سپرى شده است. اساس اقدامات دو طرف بايد قوانين و قواعد بين‌المللى باشد. فعاليت‌هاى ما و همکارى ما با آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌يى بر اين اساس طرح‌ريزى شده است. ما موضع کاملا شفاف و روشنى در برابر سلاح‌هاى هسته‌يى داريم که پيش‌تر هم در مورد آن صحبت کرده‌ايم. من معتقدم که ما به درک مشترک و هماهنگى براى مبادله سوخت نيازمنديم که بتواند راه را براى همکارى‌هاى مشترک آتى ما هموار کرد.


نظر شما :