پيشنهاد غافلگيرکننده هند براى پاکستان

۱۹ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۰:۴۹ کد : ۶۹۳۰ آسیا و آفریقا
گرچه مقامات پاکستان منتظر شروع مذاکرات مجدد صلح با هند بودند اما این که هند با چنین سرعتی تصمیم به شروع مذاکرات بگیرد آنان را غافلگیر کرده است.
پيشنهاد غافلگيرکننده هند براى پاکستان

دیپلماسی ایرانی: گرچه مقامات پاکستان منتظر شروع مذاکرات مجدد صلح با هند بودند اما این که هند با چنین سرعتی تصمیم به شروع مذاکرات بگیرد آنان را غافلگیر کرده است. مذاکرات صلح از طرف هند و به خاطر حملات تروریستی به شهر بمبئی قطع شدند.

پی‌تی‌آی، خبرگزاری رسمی هند و همچنین شبکه‌های متعدد تلویزیونی در این کشور پنجشنبه عصر ۴ فوریه خبر دادند که هند بار دیگر دست دوستی‌اش را به سوی پاکستان دراز می‌کند. محافل نزدیک به دولت این کشور اعلام کردند که دولت هند مذاکرات با پاکستان را به طور مثبت و صریح دنبال خواهند کرد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از پیشنهاد هند خرسند شده است. او به خبرگزاری رویترز گفت بسیار خشنود است از این که سرانجام نشانه‌هایی مبنی بر علاقمندی هند به مذاکرات دو جانبه دیده می‌شود.

دو کشور هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ از هم جدا شدند. در سال ۲۰۰۴ گفت‌و‌گویی برای برقراری صلح میان دو کشور آغاز شد. هند اما این مذاکرات را متوقف کرد، زیرا شهر بمبئی در ۲۶ نوامبر سال ۲۰۰۸ هدف حملات تروریست‌های مسلمان قرار گرفت و چندین روز ادامه یافت. در اثر این حملات تروریستی ۱۶۰ نفر کشته شدند. به زودی مشخص شد که تروریست‌های شرکت کننده در این حملات اهل پاکستان بودند و این عملیات تروریستی در پاکستان از طرف گروه ستیزه‌جوی موسوم به لشکر طیبه برنامه‌ریزی شده بود. افراد لشکر طیبه در بخش پاکستانی کشمیر فعالیت می‌کنند و گفته می‌شود که با مقامات امنیتی پاکستان روابطی بسیار نزدیکی دارند.

ایالات متحده امریکا به شدت مایل است که مذاکرات صلح میان دو کشور دوباره از سفر گرفته شود. مقامات امریکایی بر این باورند که برای مبارزه با تروریسم در جنوب آسیا باید هند و پاکستان به طور متحد فعالیت کنند. امریکا از پاکستان خواسته است تا نظامیان خود را نه در مرزهای هند که به مناطق شمال غربی کشور به مرز افغانستان گسیل دارد زیرا فعالیت افراط گرایان مسلمان در این مناطق متمرکز است.

به نظر می‌رسد که فضای مذاکرات بر روابط میان دو کشور حکم‌فرما شده و امید به استقرار صلح در مرز میان دو کشور افزایش یافته است. یکی از شبکه‌های تلویزیونی هند از قول محافل دولتی این کشور اعلام کرد که قرار است وزرای امور خارجه دو کشور نیز به زودی با هم دیدار و در مورد برقراری صلح در مرزها مذاکره کنند. البته هنوز تاریخ این دیدار مشخص نشده است.

گفته می شود که در این دیدار دو طرف راه‌های مبارزه مشترک با تروریسم را بررسی خواهند کرد تا صلحی پایدار در مرز دو کشور حاکم شود.


نظر شما :