همکاری موثر صرف خوردن چای و قهوه نیست

۱۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۴ کد : ۶۸۸۶ اخبار اصلی
به لحاظ ديدگاه دفاعى اقدام کشورهاى منطقه در نصب موشک‌هاى بالستيک در منطقه ...
همکاری موثر صرف خوردن چای و قهوه نیست

سید صادق خرازی گفت: به لحاظ ديدگاه دفاعى اقدام کشورهاى منطقه در نصب موشک‌هاى بالستيک در منطقه خليج فارس تحريک‌آميز است و نياز به واکاوى سريع و واکنش صريح دارد.
صادق خرازى در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اين مطلب که دستگاه سياست خارجى و دفاعى کشور بايد نسبت به فروش موشک‌هاى بالستيک آمريکا به کشورهاى حاشيه خليج فارس هوشيار باشند، اظهار داشت: اتحاد استراتژيک کاخ سفيد با کشورهاى عربى همسايه، حرکتى نظامى و بازدارنده تلقى مى‌شود.
وى افزود: براى اولين بار است که آمريکا، اسراييل و اعراب حلقه تصميم‌سازى مشترک در قالب اتحاد استراتژيک تشکيل داده‌اند و اين نشان‌دهنده موفقيت لابى صهيونيستى –آمريکايى است.
خرازی تصريح کرد: سپر دفاع موشکى آمريکا و اعراب بيشتر براى مقابله با تکنولوژى‌هاى هوا و فضا و همچنين موشک‌هاى بالستيک و ميان‌برد ايران ايجاد مى‌شود و بيش از همه مفهوم نظامى و سياسى دارد.
وى بخشى از موفقيت لابى صهيونيستى و آمريکايى در اجماع با کشورهاى عربى را به‌دليل کم‌کارى دستگاه ديپلماسى کشور دانست و افزود: زمانى که اولويت نخست ديپلماسى کشور را به حوزه آمريکاى لاتين و کشورهايى نظير بوليوى و ونزوئلا اختصاص مى‌دهيم، بايد منتظر کنار گذاشته شدن ايران از مذاکرات منطقه‌اى باشيم.
خرازى تاکيد کرد: اتحاد استراتژيک با کشورهاى عربى، به حضور آمريکا در منطقه رسميت مى‌بخشد. به دليل عدم همکارى‌هاى قوى منطقه‌اى با اعراب سياست‌هاى ما هيچ‌گاه نتيجه‌بخش نبوده است.
وى ادامه داد: به صرف خوردن چاى و قهوه نمى‌توان مدعى همکارى‌هاى موثر با اعراب بود. بازنگرى در مناسبات ايران با کشورهاى منطقه اصلى جدى است که بايد در دستور کار مسوولين ديپلماسى کشور قرار گيرد.
اين مسوول دستگاه سياست خارجى دولت اصلاحات با بيان اين مطلب که ايران بايد در نهايت به حل و فصل مشکلات خود با آمريکا بپردازد، اظهار داشت: کشورهاى ديگر از نبود مناسبات مستقيم تهران-واشنگتن سوءاستفاده مى‌کنند.
وى افزود: براى بسيارى از تحليلگران خارجى اين ابهام به وجود آمده است که چگونه روسيه با وجود موشک‌هاى بالستيک در منطقه موافقت کرده است. علاوه بر اين به دليل ارتقای مناسبات آمريکا و تايوان، چينى‌ها نيز بايد نسبت از اين موضوع نگران باشند چرا که ممکن است اين موشک‌هاى ميان‌برد روزى تبديل به موشک‌هاى بلندبرد شوند.
خرازى تاکيد کرد: البته موشک‌هاى بالستيک پيش از اين در منطقه درياى مديترانه وجود داشته است اما نصب اين موشک‌ها در منطقه خليج فارس براى نخستين مرتبه صورت مى‌گيرد.
وى با بيان اين مطلب که دستگاه سياست خارجى کشور بايد ديپلماسى اعتراضى خود را نسبت به نصب موشک‌هاى بالستيک در منطقه به آمريکا و متحدان عرب اين کشور ابراز کند، گفت: بايد با يک ديپلماسى قوى و کارآمد از تحقق کامل اين موضوع جلوگيرى کنيم.
 


نظر شما :