استقبال از طرح اقتصادى اوباما و سارکوزى در داووس

۱۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۰ کد : ۶۸۵۹ اقتصاد و انرژی
نشست مجمع جهانی اقتصاد از روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه در داووس سوئیس آغاز به کار کرده است. این نشست با حضور ۲۵۰۰ سیاستمدار و مدیرمالی متنفذ جهان امروز به کار خود پايان داد.
استقبال از طرح اقتصادى اوباما و سارکوزى در داووس

دیپلماسی ایرانی: نشست مجمع جهانی اقتصاد از روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه در داووس سوئیس آغاز به کار کرده است. این نشست با حضور ۲۵۰۰ سیاستمدار و مدیرمالی متنفذ جهان امروز به کار خود پايان داد. زلزله هائیتی و عملکرد بانک‌ها پس از فروکش کردن بحران مالی جهانی مهمترین موضوعاتی هستند که بر نشست داووس سایه افکنده‌اند.

در نخستین روز نشست داووس باراک اوباما رئیس ‌جمهوری فعلی و بیل کلینتون رئیس‌ جمهوری اسبق ایالات متحده امریکا در کنار نیکولا سارکوزی رئیس‌ جمهوری فرانسه با پیشنهادهای خود در واقع محور بحث‌ها را مشخص کردند. اوباما و سارکوزی به این موضوع اعتراض کردند که بانک‌ها در پی فروکش کردن نسبی بحران مالی جهانی و رسیدن به سوددهی مجدد بار دیگر پرداخت پاداش‌های کلان را به مدیران خود آغاز کرده‌اند و همچنان مشغول معاملاتی هستند که شفاف نیست.

روسای جمهوری فرانسه و امریکا در سخنرانی‌های خود که مسیری کاملا هم‌سو داشت، خواستار ایجاد یک نظم جهانشمول برای کنترل عملیات بانک‌ها شدند. این نظم جهانشمول باید مانع از انجام معاملات غیرشفاف، بورس‌ بازی‌های ماجراجویانه و مشارکت مدیران بانک‌ها در چنین معاملاتی شود.

پیشنهاد اوباما و سارکوزی با استقبال گرم جان کلود تریشه رئیس بانک مرکزی اروپا روبه‌رو شد. اوباما یک شب قبل از عزیمت به سوئیس به مناسبت گذشت یک‌ سال از تصدی مقام ریاست‌جمهوری امریکا در سخنرانی پیرامون موقعیت ملی، سیاست‌ بانک‌ها را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود. او گفت:«ما نباید به موسسات مالی اجازه بدهیم دست به ریسک‌هایی بزنند که تمام اقتصاد را به خطر می‌اندازد.»

بخش عمده سخنرانی‌های روز نخست نشست داووس مکمل سخنان اوباما بود. نیکولا سارکوزی رئیس ‌جمهوری فرانسه خواستار یک نظام یکسان جهانی جدید برای سامان دادن به نظام مالی جهانی شد.

برتون وودز عنوان سیستم اقتصادی بین‌المللی است که در سال ۱۹۴۴ ایجاد شد و دلار را به ارز راهبردی بازارهای جهان تبدیل کرد. این سیستم تا سال ۱۹۷۱ عمل می‌کرد. اما پس از آن دلار به تدریج نقش راهبردی خود را در معاملات جهانی از دست داد.

از دو سال پیش هنگامی که بحران مالی اقتصاد جهانی را به لرزه درآورد بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی از این نظریه دفاع کرده‌اند که مجموعه‌ای از ارزهای قدرتمند و مواد خام باید جای دلار را در بازار ارز بگیرند. این پیشنهاد به ویژه بارها از سوی دولت چین مطرح شده است.

در دومین روز نشست داووس لی میونگ بک رئیس‌ جمهوری کره جنوبی که ریاست ادواری کشورهای گروه ۲۰ را نیز به عهده دارد، گفت: «یک وظیفه مهم گروه ۲۰ پیشبرد اصلاحات در قواعد مالی جهان است. گروه ۲۰ باید یک چتر ایمنی مالی جهانی ایجاد کند.»

نشست بعدی گروه ۲۰ در ماه نوامبر امسال برپا می‌شود و تا آن زمان باید کره جنوبی بسته‌ پیشنهادی تازه را آماده کرده باشد.

فاجعه هائیتی به ابتکار بیل کلینتون رئیس ‌جمهوری اسبق امریکا به یکی دیگر از محورهای بحث داووس تبدیل شد. کلینتون از شرکت‌کنندگان مجمع جهانی اقتصاد خواست که به یاری هائیتی بشتابند و برای بازسازی این کشور ویران شده سرمایه‌گذاری کنند.

برزیل در فعالیت‌های کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هائیتی نقش مهمی را به عهده گرفته است. سلسو آموریم وزیر امور خارجه برزیل روز پنجشنبه در داووس به جوانان هائیتی هشدار داد که نباید از طریق مهاجرت کشور خود را تنها بگذارند.

وی همچنین گفت:«جوانان هائیتی می‌توانند نشان بدهند که چیزهایی غیر از آزمندی هم وجود دارد.»

وزیر امور خارجه برزیل همچنین گفت: «هائیتی علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کاهش عوارض گمرکی و محدودیت‌های صادرات خود نیاز دارد تا بتواند از طریق افزایش صادرات خود را بازسازی کند.»


نظر شما :