توقف فعاليت گوآنتانامو؛ وعده‌‌اى که محقق نشد

۰۳ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۲ کد : ۶۷۹۱ اخبار اصلی
از يک سال پيش تا‌کنون باراک اوباما در بازگرداندن زندانيان تبرئه شده به کشورهاى متبوعشان و پيدا کردن يک کشور ثالث براى اعطاى پناهندگى به آنها موفق عمل نکرده است. دولت باراک اوباما براى هموار کردن مسير، وکلاى مدافعى را براى تقسيم زندانيان تعيين کرد.
توقف فعاليت گوآنتانامو؛ وعده‌‌اى که محقق نشد
يک سال از روزى که باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده وعده بستن زندان گوآنتانامو را داد مى‌گذرد. وعده اى که از همان ابتدا تحقق آن بسيار دور از ذهن به نظر مى‌رسيد. اکنون اين وعده يک‌ساله شد اما از الوعده وفاى آقاى باراک اوباما خبرى نيست. يک سال پيش باراک اوباما در حالى از توقف فعاليت در مخوف‌ترين زندان ايالات متحده سخن گفت که همگان به او عدم تحقق اين وعده را در بازده زمانى سيصد و شصت و پنج روز گوشزد کردند. اکنون بحران يمن به کمک باراک اوباما آمده است. بحرانى که درست در روزهاى منتهى به يک سالگى وعده اوباما براى واشنگتن دردسر شد. بحرانى که آغاز آن از منظر امريکايى‌ها کشته شدن صدها شيعه در يمن نبود اما تلاش جوان نيجريه‌اى بود براى منفجر کردن هواپيمايى در خطوط هوايى دترويت. اکنون نيز باراک اوباما همين بحران در يمن را بهانه مى‌کند تا ادعا کند که امکان متوقف کرن فعاليت زندان گوانتانامو وجود ندارد. در حال حاضر اصلى‌ترين دغدغه ايالات متحده اين است که با زندانيان يمنى که در گوانتانامو نگهدارى مى‌شوند، چه کند. در طول يک سال گذشته همه کارى که باراک اوباما انجام داده است محاکمه طراحان حملات يازدهم سپتامبر و عملى شدن بازداشت نامحدود مظنونان بوده است.

از يک سال پيش تا‌کنون باراک اوباما در بازگرداندن زندانيان تبرئه شده به کشورهاى متبوعشان و پيدا کردن يک کشور ثالث براى اعطاى پناهندگى به آنها، موفق عمل نکرده است. دولت باراک اوباما براى هموار کردن مسير، وکلاى مدافعى را براى تقسيم زندانيان تعيين کرد. بر اين اساس زندانيان به سه دسته تقسيم شدند: آنهايى که قرار است در دادگاه‌هاى غير نظامى محاکمه شوند،‌ آنهايى که در دادگاه‌هاى نظامى محاکمه خواهند شد و آنهايى که بدون محاکمه براى مدت نامحدودى در زندان خواهند ماند. در چنين شرايطى زمان بسيارى براى شناسايى و طبقه‌بندى اين افراد گذاشته شد.

بيست و چهار ساعت پيش اما دولت باراک اوباما يک گام به آوردن تعدادى از برجسته‌ ترين زندانيان گوانتانامو به دادگاهى در نيويورک نزديک‌تر شد. بر اساس گزارش پنتاگون، اتهامات عليه اين افراد که در يک دادگاه نظامى در گوانتانامو مطرح شده بود، لغو شد که اين امر راه را براى محاکمه آنها در يک دادگاه غير نظامى در نيويورک باز کرد. اين پنج نفر از جمله خالد شيخ محمد، طراح اصلى حملات، هم اکنون در گوانتانامو هستند ولى براى محاکمه به نيويورک منتقل خواهند شد.

تصميم اوباما براى محاکمه اين افراد در يک دادگاه غير نظامى به جاى يک دادگاه نظامى، انتقاد شديد قانونگذاران جمهورى خواه و برخى اقوام قربانيان حملات 11 سپتامبر را به دنبال داشت. همزمان ديگران تصميم دولت وى را براى تطبيق حقوق اين افراد با متهمان در يک دادگاه غير نظامى، تحسين کرده‌اند. بر اساس گزارش‌هاى رسيده از گوآنتانامو دولت امريکا قصد دارد 50 تن از اين زندانيان را بدون محاکمه براى مدت نامحدودى در آمريکا نگهدارى کند.

به گزارش واشنگتن پست ،نيروهاى ضربت تحت امر وزارت دادگسترى آمريکا، توصيه کرده‌اند که 50 نفر از 196 زندانى در گوانتانامو بدون محاکمه و تحت قوانين جنگى در بازداشت بمانند. اين افراد بيش از حد خطرناک تلقى شده‌اند ولى اسناد کافى براى محاکمه آنها وجود ندارد.

آنتونى روبرو، ‌مدير اجرايى اتحاديه آزادى‌هاى مدنى آمريکا، در اين خصوص مى‌گويد:‌ يکى از شرم آورترين بخش‌هاى تاريخ آمريکا قرار بود با تعطيى گوانتانامو از بين برود.


نظر شما :