انتخاب سفیر جدید ایران در عراق و جنجال رسانه‌های عربی

۰۴ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۰ کد : ۶۷۹۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
این روزها هر اتفاقی که در عراق بیفتد، جنجالی به پا می‌کند و اتفاقا پان‌عربیست‌ها به دنبال آن هستند که سر نخ این اتفاقی را در ایران بگردند. حال چه درست باشد چه غلط. انتخاب سفیر جدید ایران در عراق نیز پر سر و صدا شده است. رسانه‌های عربی بر سر این انتصاب جنجال به پا کرده‌اند.
انتخاب سفیر جدید ایران در عراق و جنجال رسانه‌های عربی

از آنجا که این روزها هر اتفاقی که در عراق بیفتد، جنجالی به پا می‌کند و همه به دنبال دلایل سیاسی آن می‌گردند، انتخاب سفیر جدید ایران در عراق نیز پر سر و صدا شده است. انتصاب حسن دانافر به عنوان سفیر جدید تهران در بغداد سوژه بسیاری از رسانه‌های عربی به خصوص رسانه‌های ضد ایرانی شده است.

در این میان شبکه العربیه بیش از همه بر این موضوع مانور داده و در آستانه انتخابات عراق، انتخاب دانافر را مشکوک دانسته و با اشاره به سابقه نظامی‌اش انتصاب او را ناشی از تاکتیک‌های تازه ایران در عراق در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور دانسته است. جالب است عربستان سعودی، مصر و دیگر هم‌پیمانانشان که به دلایل تفکرات پان‌عربیستی و حضور شیعیان در نظام کنونی هنوز حاضر به عادی سازی روابط با عراق نشده‌اند و از راه‌های غیر عرفی سعی در اثرگذاری بر آینده عراقی‌ها دارند، به حرکت‌های حداقل عرف ایران در عراق انتقاد وارد می‌کنند و نسبت به هر حرکتی از سوی تهران حساسیت نشان می‌دهند.

به گفته شبکه خبری العربیه، آقای دانافر از اعضای سپاه بوده و ظاهرا در سپاه قدس عضویت داشته است. شبکه العربیه گزارش داده که دانافر اصالت عراقی دارد. اما به نظر می‌رسد برداشت این شبکه اشتباه باشد و به احتمال بسیار زیاد وی از ایرانی‌های مقیم عراقی بوده که در زمان آغاز حکوکت استبدادی صدام حسین به ایران بازگشته‌اند.

دانافر که به زبان‌های عربی و کردی کاملا آگاه است و به راحتی به این دو زبان صحبت می‌کند، پیش از این رئیس مرکز گسترش مبادلات اقتصادی ایران و عراق بوده و در این زمینه نیز موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است. همین مساله باعث گسترش روابطش با بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی عراق از جمله نوری مالکی نخست‌وزیر عراق شده است. کمک به توسعه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمانی که صدارت جانشینی فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران را در اختیار داشت از دیگر فعالیت‌های وی در سپاه پاسداران بوده است. یعنی زمانی که معاون سرتیپ پاسدار علی شمخانی بوده است.

شبکه العربیه همچنین به نقل از یک فرد آگاه گزارش داده که دانافر از اعضای هیات ایرانی مذاکره کننده با هیات امریکایی در بغداد نیز بوده است. اگر این موضوع صحت داشته باشد، می‌توان گفت، دانافر فردی بسیار آگاه به امور عراق است که به خصوص به واسطه ماموریت‌هایی که داشته چهره‌ای حساس و اثرگذار به شمار می‌رود.

عراق یکی از کشورهای استراتژیک و مهم برای ایران و دستگاه دیپلماسی کشور است که همانند بسیاری از کشورهای استراتژیک و کلیدی برای ایران نظیر عربستان سعودی، سوریه، لبنان، امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان و ... انتخاب سفیر برای آن حساسیت بسیاری را می‌طلبد و معمولا مقامات جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب افراد به عنوان سفیر در آن کشورها نهایت دقت و نکته‌سنجی را به کار می‌برند.

وی همچنین از افرادی بوده که در شکل‌گیری سپاه بدر وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران که در زمان رژیم صدام حسین شکل گرفت، فعال بوده و ارتباطات تنگاتنگی با مسئولین این سپاه دارد.

دانافر متولد 12 سپتامبر 1962 و پدر چهار فرزند است. وی همچنین از افراد موثر در بازگشایی کنسولگری ایران در اربیل بوده است. حسن دانافر عضو کمیته ویژه امور عراق در وزارت امور خارجه نیز بوده است.

قرار است حسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در عراق ریاست بخش نظارت و بازسازی مراقد ائمه و عتباب عالیات را بر عهده بگیرد. پیش از این دانافر عهده‌دار این سمت بود.

در همین رابطه محمد مجید الشیخ سفیر عراق در ایران نیز تغییر کرده است. منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند، شیخ قائم‌مقام وزیر امور خارجه عراق خواهد شد. هنوز جانشین شیخ در تهران تعیین نشده است.

گفتنی است هنوز بسیاری از رسانه ها خبری در این زمینه را منتشر نکرده اند و حتی آقای کاظمی قمی روز شنبه 23 ژانویه به عنوان سفیر ایران در عراق خبر از افتتاح کنسولگری ایران در نجف اشرف به عنوان پنجمین کنسولگری ایران در عراق داد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :