چين، تنها مخالف تشديد تحريم‌ها عليه ايران

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۹ کد : ۶۷۳۲ اخبار اصلی
ديپلمات‌هاى ارشد پنج کشور عضو دائم شوراى امنيت به اضافه آلمان بر اساس برنامه‌ريزى‌هاى از پيش تعيين شده قرار است امروز در نيويورک دور هم جمع شوند تا تکليف پرونده هسته‌اى ايران را يکسره کنند.
چين، تنها مخالف تشديد تحريم‌ها عليه ايران
  ديپلمات‌هاى ارشد پنج کشور عضو دائم شوراى امنيت به اضافه آلمان بر اساس برنامه‌ريزى‌هاى از پيش تعيين شده قرار است امروز در نيويورک دور هم جمع شوند تا تکليف پرونده هسته‌اى ايران را يکسره کنند. روزنامه نيويورک تايمز با اشاره به اين موضوع گزارش يک خود را به اين ماجرا اختصاص داده است. محور اين مذاکرات هم چيزى نيست جز تشديد تحريم‌ها عليه ايران به واسطه پرونده هسته‌اى اين کشور. همان پرونده‌اى که غربى‌ها آن را تلاشى مى‌دانند در راستاى دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى و ايران با تکذيب اين ادعا تمامى فرآيند تلاش‌هاى هسته‌اى خود را صلح‌آميز مى‌داند. در اين ميان چين چندان با کشورهاى ديگر در اين بازى همراه نيست. تنها کشورى که به نظر مى‌رسد با افزايش تحريم‌ها عليه ايران مخالف است و البته چندان هم از گوش‌مالى واشنگتن در اين برهه زمانى ناراضى نيست.
 
ايالات متحده به هشدارهاى چين در خصوص فروش تسليحات به تايوان اهميت چندانى نداد. اکنون نوبت به پکن رسيده است که بر سر پرونده هسته‌اى ايران تلافى کند. شايد به همين دليل باشد که پکن در آخرين روزهاى منتهى به اين جلسه حياتى براى اروپايى‌ها اعلام کرد که نماينده‌اى در سطح پايين را بر اى حضور در اين جلسه راهى امريکا خواهد کرد.  بر اساس اعلام پکن در اين نشست معاون وزير در امور خارجى که پيش از اين در نشست‌هاى شوراى امنيت شرکت مى‌کرد، حضور نخواهد داشت.  به جاى اين مقام نماينده دائمى چين در سازمان ملل به نيويورک مى‌رود تا در کنار عالى‌رتبه‌ترين ديپلمات‌هاى غربى در خصوص پرونده هسته‌اى ايران اظهار نظر کند. اين تغيير در حقيقت حرکتى زيرکانه است از سوى چينى‌ها براى نشان دادن بى‌ميلى به تشديد تحريم‌ها عليه ايران. چين تا‌کنون بارها اعلام کرده است که پرونده هسته‌اى ايران براى برون رفت از بحران به زمان و حوصله بيشترى نياز دارد. نيويورک تايمز در ادامه مى‌نويسد: چين عمدتا در شوراى امنيت با اعمال تحريم عليه کشورها مخالف است و نماينده اين کشور در سازمان ملل همواره براى راى مثبت به هر تحريمى بايد مستقيما از دولتش کسب اجازه کند.  در چنين شرايطى اعضاى پنج به اضافه يک به دنبال پاسخ اين سوال هستند که آيا مى‌توان در غيبت چين دست به تدوين سند تحريم‌ها زد و سپس مابقى ماجرا را به شوراى امنيت واگذار کرد. نه راى در شوراى امنيت بايد به نفع تشديد تحريم‌ها به صندوق انداخته شود تا در نهايت ايران هدف دور جديدى از اين تحريم‌ها واقع شود. در اين ميان ترکيه نيز ماهيت کاربردى اعمال تحريم‌هاى بيشتر را زير سوال برده و همصدا با پکن تاکيد دارد که هنوز راه براى فرصت دادن به دموکراسى براى حل پرونده هسته‌اى ايران هموار است.  ترکيه از جمله مدافعان راضى کردن ايران براى انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم به خارج از کشور است. علاوه بر آنکارا، برزيل و لبنان هم که امسال به عضويت اين شورا در امده‌اند مخالف تشديد تحريم‌هاى جدى هستند. همزمان در واشنگتن هم بسيارى اعتقاد دارند که اعمال تحريم‌هاى جدى مى‌تواند به وجه امريکا در داخل ايران بيش از پيش صدمه زده و علاوه بر اين دولت مرکزى را قوى کند. دقيقا همان پروسه‌اى که واشنگتن با توجه به ناآرامى‌ها در ايران مخالف آن است. روسيه و چين از سه دور پيشين تحريم‌ها عليه ايران حمايت کرده اند. البته هدف از ان تحريم‌ها اقناع ايران براى بازگشت به ميز مذاکرات بود. روسيه البته اين‌بار ادعا کرده است که از تحريم ضهيف و نه چندان جدى ايران حمايت مى‌کند. مسکو از مخالفت ايران با انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم به اين کشور دلخور شده است. ايالات متحده، بريتانيا و فرانسه در کنار آلمان اما از تحريم ايران در سه حوزه استقبال مى‌کنند:
  1. محدود کردن فعاليت بانک‌هاى دولتى در خارج از کشور
  2. ممنوع الورود بودن چهره‌هاى ارشد سپاه پاسدارن به غرب
  3. محدود کردن فعاليت‌هاى ايران در حوزه تجارت دريايى و کشتيرانى
  • روسيه پيش از اين مخالفت خود را با محدود کردن سفر اعضاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اعلام کرده و ادعا کرده بود که اکثر معامله‌هاى تجارى با ايران را اين افراد به نمايندگى از تهران در مسکو دنبال مى‌کنند.

نظر شما :