جنگ با ايران نزديک است

۲۸ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۴ کد : ۶۷۲۳ اخبار اصلی
بسيار سخت است که ادعا کنيم برنامه‌هسته‌اى ايران صلح‌آميز است...
جنگ با ايران نزديک است
ترور مسعود على‌محمدى دانشمند فيريک هسته اى در ايران براى ساعاتى در صدر اخيار بين‌المللى قرار گرفت. در شرايطى که ايالات متحده و همراهانش خود را براى اعمال تحريم‌هاى جديد عليه تهران مهيا مى‌کنند و بسيارى حجم اين تحريم‌ها را به ميزان حمايت واشنگتن از جريان‌هاى مخالف در ايران وابسته مى‌دانند، به نظر مى‌رسد که اين ترور هم در تبيين رابطه ميان ايران با کشورهاى غربى چندان بى‌تاثير نباشد.

روزنامه واشنگتن تايمز با اشاره به ترور دانشمند فيزيک هسته‌اى در تهران، گزارشى نوشته و تيتر آن را اينگونه انتخاب مى‌کند" جنگ با ايران نزديک است".

اين روزنامه در ادامه مى‌نويسد: تهران انگشت اتهام خود را به سمت سازمان‌هاى جاسوسى ايالات متحده و اسرائيل نشانه رفته است. تهران ادعا مى‌کند که بيگانگان با ترور على‌محمدى قصد ايجاد اختلال در تلاش اين کشور براى دستيابى به انرژى صلح‌اميز هسته‌اى را داشته‌اند. در شرايطى که حق با ايران باشد، آغاز اين چنين شيوه‌هاى مبازره يا راهکارى است براى ممانعت از جنگى بزرگ‌تر و يا هموار کردن مسير براى نبردى عظيم‌تر. 

تلاش‌هاى ديپلماتيک باراک اوباما براى پايان دادن به برنامه‌هسته‌اى ايران بى‌نتيجه به پايان رسيده است. ضرب‌الاجل زمانى امريکا با آغاز سال نو ميلادى به پايان رسيد. تهران در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد ده نيروگاه جديد خود را راه‌اندازى کند. هانس بليکس رئيس سابق آژانس انرژى هسته‌اى نيز پس از شنيدن  اين خبر نتوانست تعجب خود را پنهان کند و به صراحت اعلام کرد که حتى کشورهاى بزرگ هم ده نيروگاه هسته‌اى را يکجا افتتاح نمى‌کنند. 

واشنگتن تايمز در ادامه مى‌نويسد: بسيار سخت است که ادعا کنيم برنامه‌هسته‌اى ايران صلح‌آميز است. ايران از ضرب‌الاجل زمانى که باراک اوباما براى اين کشور تعيين کرده بود، گذر کرد. هيچ‌کدام از پيشنهادهاى غرب را هم نپذيرفت. در حال حاضر در واشنگتن همه اين سوال را از خود مى‌کنند که حجم تحريم‌ها تا کجا بايد گسترش يابد و البته چه نوع تحريم‌هايى مى‌تواند مانع از ضربه خوردن عموم ايرانى‌ها شود. 

زمان در حال اتمام است. بنيامين نتانياهو نخست وزيرى اسرائيل تنها يک سال به باراک براى متقاعد کردن ايران فرصت داده بود. هر روز که مى‌گذرد شرايط هم وخيم‌تر مى‌شود. تل‌آويو پشت سر هم هشدار مى‌دهد که تهران هسته‌اى را تحمل نمى‌کند.

در اسرائيل افکار عمومى به شدت نگران برنامه‌ هسته‌اى ايران هستند و دولت هم با برگزارى مانور حمله شيميايى و آموزش مقابله با آن به شهروندان، جو را متشنج‌تر کرده است. در  روزهاى منتهى به جنگ اول و دوم خيج‌فارس هم دقيقا چنين جوى حاکم بود.

چند روز پيش بود که ژنرال ديويد پترائوس فرمانده نيروهاى امريکايى در منطقه اعلام کرد که واشنگتن به راهکارى به غير از تحريم هم براى اعمال فشار به تهران فکر مى‌کند. يک روز پس از اين اظهارات هم خبر رسيد که واشنگتن بر حجم کمک‌هاى نظامى خود به تل‌آويو مى‌افزايد.

بى‌شک حمله اسرائيل به ايران مانند حمله به سوريه و تخريب تاسياست هسته‌اى اين کشور در سال 2007 نخواهد بود. اسرائيل براى منهدم کردن برنامه‌هسته‌اى ايران به حمله‌اى فراگير نياز دارد. حمله به ايران اما سوريه، لبنان و فلسطين را هم عليه اسرائيل تحريک خواهد کرد. بدين ترتيب کل منطقه در تنش فروخواهد رفت. تنشى که بر اوضاع در افغانستان و عراق هم بى‌تاثير نخواهد بود.

در ايالات متحده کسى چندان تمايلى به حمله به ايران ندارد. دريادار مايک مولن در تازه‌ترين اظهار نظر خود در اين خصوص گفت: فرضيه دستيابى تهران به تسليحات هسته‌اى بسيار ترسناک است اما حمله به ايارن هم نه عاقلانه است و نه تامين کننده امنيت.  واشنگتن بايد به آميزه‌اى از ديپلماسى و تحريم براى تحت فشار قرار دادن ايران روبياورد.

واشنگتن تايمز در پايان مى‌نويسد: يک پرسش ذهن همه را به خود مشغول کرده است: در شرايط حمله به تهران، واشنگتن در چه جايگاهى خواهد ايستاد؟


نظر شما :