چين هم حامى داخلى و هم حامى خارجى ايران

۲۱ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۲ کد : ۶۶۸۵ اخبار اصلی
این روزها دولت‌های ایران و چین بیش از پیش احساس نزدیکی به هم می‌کنند. این دو کشور با ‎هرگونه اظهار نظر در امور داخلی خود به خصوص از سوی کشورهای غربی مخالف هستند و علاوه بر آن چین وجود یک گروه مخالف دولت قدرتمند در ایران را به مثابه فاجعه‌ای برای خود می‌بیند.
چين هم حامى داخلى و هم حامى خارجى ايران

دیپلماسی ایرانی: چین در ماه ژانویه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد. پکن مخالف تحریم ایران است و به نوعی از دولت ایران حتی در برابر مخالفین داخلی‌اش حمایت کرده است. گرچه فعالان سیاسی اپوزیسیون چین فعالیت‌های مخالفان دولت ایران را ستوده‌اند اما این موضوع باعث نشده که پکن سیاست‌هایش در برابر دولت ایران را تغییر دهد.

دولت چین رسما مخالفت خود را با تصویب تحریم‌های تازه علیه دولت ایران ابراز داشته است. پکن معتقد است برای حل مناقشه اتمی ایران و غرب از طریق راه‌های دیپلماتیک هنوز فضای کافی وجود دارد. زانگ سه‌سویی نماینده چین در سازمان ملل با اشاره به مذاکرات نمایندگان کشورهای موسوم به گروه ۵+۱ با ایران در هفته‌های آتی می‌گوید که در مورد ایران باید زمان و صبر بیشتری داشت.

در این موضوع مواضع چین بسیار نزدیک به مواضع روسیه است. پکن برخلاف دولت‌های غربی بر این باور است که برنامه اتمی دولت ایران اهداف صلح‌آمیز دارد.

برخی کارشناسان معتقدند که غرب تلاش می‌کند برنامه هسته‌ای ایران را وحشتناک جلوه دهد در حالی که در چین چنین استباطی وجود ندارد.

البته چین هم مخالف دستیابی دولت ایران به سلاح‌ هسته‌ای است. این کشور تاکنون در تصویب سه قطعنامه علیه ایران سهیم بوده است. این قطعنامه‌ها تحریم سازمان‌ها و افرادی را که به نوعی با برنامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ارتباط هستند ممکن می‌کنند. چین اما با تحریم‌های سنگین ‌اقتصادی علیه ایران مخالف است. ایران نه تنها بازار پررونقی برای محصولات چینی است بلکه یکی از صادر کنندگان عمده نفت خام این کشور هم به شمار می‌آيد. جمهوری خلق چین ۱۵ درصد نفت‌ و گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند.

در این میان وجود یک سیاست مهم و مشترک باعث شده تا دولت‌های ایران و چین احساس نزدیکی بیشتری با یکدیگر داشته باشند. این دو کشور با هرگونه اظهار نظر در امور داخلی خود به خصوص از سوی کشورهای غربی مخالف هستند و علاوه بر آن چین وجود یک گروه مخالف دولت قدرتمند در ایران را به مثابه فاجعه‌ای برای خود می‌بیند.

در روزهای اخیر مخالفان دولت ایران با ارائه شواهدی ادعا می‌کنند که چین با فرستادن لوازم و ابزارهای لازم سرکوب‌های خیابانی از دولت ایران پشتیبانی می‌کند.

در مقابل فعالان دموکراسی‌خواه چینی با راه‌اندازی سایتی به نام  چین برای ایران (China4Iran) که در شبکه‌ اینترنت راه‌اندازی شده، همبستگی خود را با تظاهرکنندگان ایرانی اعلام کرده‌اند. در این سایت کاربران چینی از جمله شهامت معترضان ایرانی را مورد ستایش قرار دادند.

در کنفرانس خبری سه‌شنبه ۵ ژانویه جیانگ یو سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد، دولت چین امیدوار است جامعه ایران مناسب و با ثبات بماند. در واقع چین از دولت فعلی ایران حمایت می‌کند و خواهان بر سر قدرت ماندن این دولت در تهران است.  


نظر شما :