يمن جبهه سوم جنگ امريکا در منطقه؟

۱۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۲ کد : ۶۶۴۳ اخبار اصلی
جو لیبرمن سناتور امریکایی تاکید کرد، نیروهای امریکا نیرومندتر از گذشته در یمن حضور خواهند داشت. عراق جنگ گذشته، افغانستان جنگ امروز و یمن احتمالا محل جنگ آتی امریکا خواهد بود.
يمن جبهه سوم جنگ امريکا در منطقه؟

دیپلماسی ایرانی: اوضاع امنیتی کنونی در یمن سبب نگرانی مقامات سیاسی و نظامی امریکا شده است. باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با افزایش کمک‌های مالی به صنعا خواهان مبارزه موثر و مستقیم با شبکه تروریستی القاعده در یمن است.

در روزهای اخیر شرایط سیاسی و امنیتی در یمن بیش از همه سیاستمداران امریکایی را به خود مشغول کرده است. در پی تعطیلی سفارت‌خانه‌های امریکا، بریتانیا، ژاپن، کانادا و فرانسه در صنعا پایتخت یمن تدابیر شدید امنیتی در برابر سفارت‌خانه‌های آلمان، ایتالیا،عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها به مورد اجرا در آمده است. به گفته دیپلمات‌های امریکایی سفارت‌خانه این کشور پس از دو روز تعطیلی کار خود را مجددا در صنعا از سر گرفته است.

هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه امریکا، در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود در سال جدید میلادی اولویت سخنرانی خود را به شرایط یمن اختصاص داد و اوضاع این کشور را وخیم خواند و آنچه در آن می‌گذرد را خطری برای تمامی جهان دانست.

وی تاکید کرد، باید از تبدیل شدن یمن به پایگاهی برای عملیات تروریستی شبکه القاعده در یک کشور عربی جلوگیری کرد.

کلینتون همچنین از جامعه بین‌المللی خواست که بیش از پیش به دولت یمن یاری رساند و گفت: «بی‌ثباتی در یمن تهدیدی برای منطقه و حتی خطری برای ثبات جهانی است. بنابر این باید از گسترش فعالیت‌های القاعده در شبه ‌جزیره عربستان جلوگیری کرد.»

در همین حال امریکا کمک‌های خود به دولت یمن برای مبارزه با تروریسم را دوبرابر کرده است. وزیر امورخارجه امریکا میزان کمک‌های کنونی کشورش به یمن را بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار ذکر کرد. به گفته کلینتون اقدامات دولت یمن در مبارزه علیه تروریسم با نظارت جامعه بین‌المللی در جریان است.

به گفته ناظران سیاسی دولت بارک اوباما به خوبی آگاه است که دولت ناتوان یمن به تنهایی قادر به پیشبرد مبارزه‌‌ای موثر علیه تروریسم نیست به همین دلیل واشنگتن خواهان گسترش عملیات ضدتروریستی نیروهای خود در یمن است.

گرچه برخی از کارشناسان نیز با بدبینی دولت یمن را متهم می‌کنند که تلاش کرده امریکا را در خاک خود فعال کند تا ضمن تقویت قدرت سیاسی خود به سرکوب مخالفان نیز بپردازد.

اوباما در گزارش هفتگی خود در رادیو و تلویزیون اعلام کرد، در هفته‌های گذشته پایگاه آموزشی تروریست‌ها در یمن نابود و برخی از رهبران القاعده کشته شده‌اند.

اوباما همچنین گفت: «زمان آن فراسیده است که اعضای شبکه تروریستی القاعده که در آموزش عمر فاروق عبدالمطلب دست داشته‌اند، مورد پیگرد قرار گیرند.»

عبدالمطلب به تازگی در جریان یک عملیات نافرجام تروریستی در هواپیمایی به مقصد دیترویت در امریکا بازداشت شد.

وی اقرار کرد که آموزش‌های اولیه را در یمن دیده است و مواد منفجره را نیز اعضای القاعده در یمن برای وی تهیه کرده‌اند. رسانه‌های امریکا سخنان بارک اوباما را آغازی برای حملات تازه به شبکه تروریستی القاعده ارزیابی می‌کنند.

از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون نیروهای نظامی و امنیتی امریکا به اجرای چندین عملیات نظامی علیه اعضای احتمالی القاعده در یمن دست زده‌اند. اما این حملات نظامی بیشتر از طریق هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی صورت گرفته است. اغلب این هواپیماها از مرکز نظامی فرانسه در جیبوتی در شاخ آفریقا و توسط سازمان امنیت امریکا (سی‌آی‌ای) و واحد ویژه نیروی دریایی این کشور به پرواز در آمده‌اند.

ناوهای مدرن اکتشافی و تجسسی امریکا به تازگی وظیفه نظارت بر فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و تردد آنان در منطقه را برعهده گرفته‌اند.

جو لیبرمن سناتور پرنفوذ امریکا تایید کرد که ایالات متحده در هفته‌های گذشته چندین بار به قرارگاه‌های القاعده در یمن حمله کرده است.

وی همچنین گفت: «حداقل ۲۳ نفر از ستیزه‌جویان القاعده در یمن در حمله موشکی امریکا در ماه دسامبر کشته شده‌اند.»

لیبرمن تاکید کرد، نیروهای امریکا نیرومندتر از گذشته در یمن حضور خواهند داشت. عراق جنگ گذشته، افغانستان جنگ امروز و یمن احتمالا محل جنگ آتی امریکا خواهد بود.


نظر شما :