فصل جدید برای جنگ با تروریسم؟

۲۱ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۷:۵۶ کد : ۶۶۰ اخبار اصلی
ترکیب جنگهای عراق وافغانستان و حملات تروریستی که از بریتانیا تا سومالیا ادامه یافته است باعث شده است تا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خود را بر پایه اینکه چطور می توانند تهدید ها را کاهش دهند، معرفی کنند.
فصل جدید برای جنگ با تروریسم؟

 

نشریه سیاست خارجی ( (Foreign Policyو مرکز پیشرفت آمریکا، گزارشی را منتشر می کنند که درآن ازبیش از 100 نفراز کارشناسان سیاست خارجی آمریکا- چه جمهوریخواه وچه دموکرات- در رابطه سیاست های دولت امریکا وامنیت ملی آن سؤال ونظرخواهی می شود.

 

این گزارش برای اولین بار در جولای2006 منتشر شد وآخرین شماره آن در ماه فوریه بود. متنی که در زیر می آید خلاصه ای از این گزارش است که در نشریه سیاست خارجی به چاپ رسیده است.

 

آمریکایی ها امروزه بیش از هر زمان دیگری به جنگ با ترور می اندیشند. ترکیب جنگهای خونین عراق وافغانستان و حملات تروریستی که از بریتانیا تا سومالیا ادامه یافته است باعث شده است تا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خود را بر پایه اینکه چطور می توانند تهدید ها را کاهش دهند، معرفی کنند.

پس از گذشت 6 سال از حملات تروریستی 11سپتامبر سال 2001تنها 29 درصد از امریکاییان معتقدند که ایالات متحده در جنگ با ترور پیروز بوده است و این یعنی کمترین درصد در هر موضوع مرتبط با 11سپتامبر. اما امریکاییان همچنین خود را امن وبی خطر محسوب می کنند.

 

شش دهم معتقدند که حمله تروریستی دیگری محتمل نخواهد بود. همچنین، بیش از 60 درصد از امریکا می گوید که تصمیم حمله عراق اشتباه بوده است و هنوز حدود نیمی معتقدند که از اقدامات نظامی شبیه این، برای توقف ایران از به دستیابی به فن آوری اتمی، حمایت خواهند کرد.

 

چنین ناسازگاری در دیدگاهها ممکن است ریشه در این داشته باشد که ما به طور فزاینده در پی آن هستیم تا بین موجی از تهدیدهای پراکنده ودشمن شبیه که عرف را به مبارزه می طلبد مصالحه و توافق ایجاد کنیم.

در گستره خاورمیانه وجنوب آسیا، برخی از کشورهای شبیه که اکنون متحدین ایالات متحده هستند، در ترویج تروریست گناهکار هستند واین که معتقدند ما به دنبال اجرای  عدالت بودیم .ذکراولویت در چنین پارادوکس مشکلی دشوار خواهد بود. پس چگونه ممکن است فردی به این نتیجه برسد که جنگ با تروریست امریکا را امن تر ویا پر خطرتر کرده است؟

 

جهانی که گزارشهای  F.Pترسیم می کند، جهانی است که به سمت تهدیدهای بیشتر پیش می رود. حدود91% درصد از مردم معتقدند که جهان برای امریکا وایلات متحده پرمخاطره تر می شود. ضمن افزایش رقم 9 درصدی از شش ماه گذشته، 84درصد اعتقاد دارند که امریکا در جنگ با ترور موفق نخواهد بود. 80 درصد در انتظار حمله تروریستی همانند یازده سپتامبر در این دهه هستند. نتایج از یک سال گذشته تغیرات اندکی داشته است.

 

با نگرش مثبت، به نظر می رسد که بسیاری از نهادهای کلیدی که از طریق امنیت ملی امریکا تضمین می شوند، در وظایف خود پیشرفت داشته اند.6 نهاد از9 نهاد، از جمله دپارتمان دفاع بالاترین امتیاز را در رنج  0 تا 10 کسب کرده اند. بسیاری از سیاستهایی که این نهادها دنبال می کردند به خوبی اجرا نمی شد.

تقریبا تمام سیاست خارجی دولت امریکا-از فعالیتهای نظارت داخلی وبازداشت مظنونین اقدامات تروریستی در گوانتانامو تا سیاستهای انرژی و تلاش امریکا در خاورمیانه برای اجرای پروسه صلح- به طرز زیرکانه ای مورد نقد کارشناسان قرار گرفت. برای مثال بیش از6 نفر از هر 10 کارشناس معتقدند که سیاست انرژی امریکا برای امنیت ملی این کشور بازخورد منفی دارشته است.

 

کارشناسان هم چنین نسبت به انتقال مظنونین اقدامات تروریستی به کشورهایی که به شکنجه زندانیان معروف هستند و سیاست پنتاگون نسبت به نگهداری آنها پیش از تشکیل دادگاه نظامی،  انتقاد دارند.

 

هیچ اقدام دیگر دولت امریکا به اندازه جنگ در عراق مورد انتقاد تند گرفت. تقریباً همه -92درصد، که این رقم افزایش 5 درصدی از سال گذشته داشته است - از کارشناسان معتقدند که جنگ عراق تاثیر منفی بر روی امنیت ملی داشته است.

84درصد از کسانی که خود را محافظه کار میدانند با دید مبهمی نسبت به تاثیر جنگ می نگرند. بیش از نیمی از کارشناسان مخالف تصمیم کاخ سفید در مورد افزایش نیرو در بغداد هستند. که این رقم با افزایش چشمگیر 22درصدی از 6 ماه گذشته روبرو بوده است.

جنگ در عراق باعث شده است تا مجمع امنیت ملی نسبت به بروز اشتباهات شبیه در نقاط دیگر حساس شود. برای مثال،83 درصد، به تهران هنگامی که می گوید برنامه هسته ای آن در جهات اهداف صلح آمیزومقاصد غیر نظامی است، اعتقادی ندارند. تنها 8درصد به حملات نظامی در پاسخ تمایل دارند. سوی دیگر، هشت دهم پاسخ دهندگان، معتقدند که امریکا بایست برای پایان برنامه هسته ای ایران، مذاکرات رسمی ودیپلماتیک داشته باشد.

 

پس از شروع جنگ در ماه فوریه ایالات متحده حدود28000  سرباز برای آرام کردن عراق راهی بغداد کرد. استقرار امنیت از طریق درهم شکستن نیروها در بغداد مؤلفه اصلی برنامه ضد شورشی که توسط ژنرال دیوید پتراس فرمانده عالیرتبه امریکایی تهیه شده بود، به حساب می آمد. اکنون تعداد سربازان امریکایی در بیشترین میزان از سال 2005 بوده است. اما آیا طرح پتراس اکنون کارایی دارد؟

 

کارشناسان اینگونه فکر نمی کنند.بیش از نیمی از آنها معتقدند که طرح اثری منفی بر روی امنیت ملی امریکا داشته است. این آمار در بین احزاب مختلف، متفاوت است.64 درصد از کارشناسان حزب محافظه کار معتقدند که حمله اثری نداشته است ویا اگر هم داشته اثری منفی بوده است.

 

هنگامی که از آنها خواسته شد تا نسبت به کنترل آمریکا در عراق امتیاز دهند، میانگین  2.9 را از 10به آن دادند. دیپلماسی عمومی حکومت، سیاستی بود که کمترین امتیاز را گرفت.

58 درصد از کارشناسان معتقد بودند که تنشهای سنی-شیعه درخاورمیانه در ده سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد35درصد عقیده دارند دیکتاتورهای عرب ازاصلاحات دلسرد خواهند شد وفقط 5درصد امید داشتند که القاعده ضعیف ترو 3 درصد پیش بینی می کردند عراق نماد دموکراسی در خاورمیانه خواهد شد.

 

با وجود فشارهای بسیارسیاست خارجی که امروزه وجود دارد، امریکا به دوست وهم پیمانی برای تکیه به آن احتیاج دارد، بر اساس نظر کارشناسان، نبایست چشم امیدی به مسکو داشت.

 

هنگامی که از آنان در رابطه با متحد امریکا پرسیده شد 34درصد از آنان روسیه را انتخاب کردند.جدای از دوستیهای پیچیده ای چون پاکستان وعربستان سعودی. کرملین در مخالفت با جنگ با عراق و رهبری خطرناک امریکا در جهان صحبتهایی داشته است واز حمایت دستورات بین المللی علیه ایران،امتناع ورزیده است.

 

اکثریتی معتقدند که بایست نوعی پیوند میان گروههایی که اگرچه به تروریست معروفند اما در صندوقهای رای از آنها حمایت می شوند برقرار کرد. مثل حماس در قلمرو فلسطین یا حزب الله در لبنان.

واین نشانه ای ا ست بر این سخن که پس از 6 سال فصلی جدید در جنگ با ترور آغاز شده است.


نظر شما :