روسیه در کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال چیست؟

۲۱ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۳:۳۵ کد : ۶۵۸ اخبار اصلی
تلاش روسیه برای افزایش سلطه خود بر کشورهای جهان سبب شده در سال های اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه سفرهایی به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس داشته باشد.
روسیه در کشورهای حوزه خلیج  فارس به دنبال چیست؟

تلاش روسیه برای افزایش سلطه خود بر کشورهای جهان و بیشتر شدن نفوذش در سرتا سر این کره خاکی سبب شد تا در سالهای اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه سفرهایی به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس داشته باشد.

 

در نگاه اول سفرهای پوتین به منطقه به منظور افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی است ولی سیاست پوتین برای نفوذ در میان کشورهای مسلمان نشین عربی و کشورهای خاورمیانه و به دنبال آن متحد کردن آنها با روسیه در مقابل غرب از دید هیچ  فرد ریز بینی پنهان نمانده است.

  

در روز دهم سپتامبر سال 2007 میلادی یعنی یک روز پس از اتمام اجلاس کشورهای عضو آسیا و اقیانوسیه در سیدنی ولادیمیر پوتین برای اولین بار در تاریخ 35 ساله حضور سفارت روسیه در امارات وارد این کشور عربی شد.

 

در این سفر مدیر روزوبورن اکسپورتRosoboronexport، شرکت روسی  صادر کننده سلاح   و نمایندگانی از شرکت روزکاسموس Roscosmos ،آژانش فضایی و هوانوردی روسیه  نیز همراه پوتین بودند.

 

پوتین در سفر به امارات  با رییس جمهور امارات شیخ خلیفه النهیان ملاقات کرد و در مورد روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و یافتن راه هایی برای تقویت این روابط  با مقام اماراتی سخن گفت.

 

وی در بازدید از ابوظبی پایتخت کشور امارات ضمن تاکید روی نقش سرمایه های روسی روی توسعه اقتصادی و صنعتی امارات به تقبیح عمل آمریکا در عراق پرداخت و آغاز و ادامه جنگ را یکی از بزرگترین آسیب های وارد شده به منطقه از طرف آمریکا خواند.

 

پوتین در بخش دیگری از ملاقاتش با مقام اماراتی تاکید کرد که روسیه بر خلاف آمریکا در صدد برقراری صلح در منطقه است و از آنجا که از نظر جغرافیایی به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس نزدیکی زیادی دارد می تواند با همکاری دولت های این کشورها صلح را درمنطقه برقرار سازد.

 

سارا مندلسون کارشناس سیاسی روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک واشنگتن در مورد سفرهای پوتین می گوید:" سفرهای پوتین به کشورهایی است که آمریکا سال ها با آنها رابطه نزدیک داشته است و همیشه از حمایت آنها درمنطقه برای  پیشبرد اهدافش استفاده می کرده است."

 

وی افزود: سیاست افزایش روابط خارجی روسیه با کشورهای منطقه به منظور تعدیل سیاست های آمریکا و حتی کنار زدن آمریکا در عرصه سیاسی منطقه است. اکنون نیز با وضعیتی که در عراق ایجاد شده است بهترین حربه در دست روس ها قرارگرفته و آنها در حال استفاده از فرصت ایجاد شده هستند.در این ملاقات پوتین و شیخ خلیفه در مورد تحولات ایجاد شده در بخش صلح خاورمیانه نیز صحبت کردند.

 

مندلسون گفت:"پوتین درنظر دارد از کاهش نفوذ آمریکا در میان کشورهای جهان و افزایش قدرت اقتصادی خود استفاده کند و نقشی کلیدی در بخش های حساس اقتصاد و سیاست جهان بر عهده بگیرد.

 

پیش از این هم پوتین در ماه فوریه سال جاری سفری به کشورهای عربستان سعودی، قطر و اردن داشت که همگی آنها از اصلی ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه هستند. این سفر نیز برای اولین بار در تاریخ دیپلماسی کشور روسیه اتفاق افتاده بود.

 

در همین ماه سرگی لاوروف وزیر امور خارجه کشور روسیه در ملاقات با مقامات کشور امارات به آنها گفت که کشورهای نفت خیز عضو شورای همکاری خلیج فارس حق دارند به انرژی صلح آمیز هسته ای دسترسی داشته باشند و روسیه به آنها کمک می کند تا از این حق برخوردار شوند.

 

پوتین در سفرش به امارات اعلام کرد که روسیه در نظر دارد با تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رابطه نزدیک تری برقرار سازد. وی تاکید کرد امارات یک شریک اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بسیار با اهمیت برای روسیه است.

 

هم اکنون گردش مالی تجارت دوجانبه کشورهای امارات و روسیه سالانه بیستر از 700 میلیون دلار است و ازآنجا که امارات نیز همچون روسیه درصدد ایجاد فرصت برای توسعه روابط تجاری و همکاری های اقتصادی است انتظار می رود تا سال 2010 میلادی روابط تجاری آنها گسترده تر شود.

 

دراین ملاقات روسیه و امارات توافق نامه هایی در زمینه مبارزه با جرایم، مبارزه با پولشویی، رایزنی های سیاسی، همکاری در بخش فضانوری، نجوم و درنهایت بانکداری امضا کردند.

 

با وجود همراهی مدیر یک شرکت برتر صادر کننده سلاح خبری در مورد انعقاد قرارداد صادرات اسلحه به امارات منتشر نشده است. اما روسیه از قرض دادن مبلغ 470 میلیون دلاربدون بهره و 110 میلیون دلار با بهره اندک به ابوظبی خبر داد.

 

پوتین پیش ازخارج شدن ازمحل ملاقات با مقام اماراتی به خبرنگاران گفت: آمریکا و روسیه هنوز برای به توافق رسیدن در مورد برنامه های دفاع موشکی آمریکا فرصت دارند. ما هنوز امیدواریم که بتوانیم با آمریکا به توافق سازنده ای برسیم و بتوانیم روابط مسالمت آمیزی با یکدیگر داشته باشیم.

 

 این صریح ترین سخن پوتین  در مورد دلیل تغییر سیاست های خارجی این کشور بود. این سخن نشان داد برقراری رابطه نزدیک با کشورهایی که همیشه اصلی ترین شرکای آمریکا بودند با هدف مقابله روسیه با آمریکا و تضعیف این کشور در جهان صورت گرفته است. به عبارت بهتر کشورهای حوزه خلیج به میدانی برای قدرت نمایی روسیه وآمریکا تبدیل شده است ولی کسی نمی داند نتیجه این بازی قدرت چه خواهد بود؟


نظر شما :