اوباما در سالى که گذشت

۰۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۱ کد : ۶۵۴۴ اخبار اصلی
بايد به اين مساله توجه داشت که تازگى رنگ پوست اوباما و سبک او حتى در سال اول رياست جمهورى‌اش آنقدرها هم تداوم نيافت. اوباما در اوايل سال 2009 از حمايت 70 درصدى برخوردار بود، اما تا پايان تابستان همين سال ميزان محبوبيت وى به 50 درصد کاهش يافت
اوباما در سالى که گذشت

دیپلماسی ایرانی: زمانى که مردم امريکا در پايان سال 2008 ميلادى با راى خود يک سياه پوست را به کاخ سفيد فرستادند، دست به اقدامى منحصر به فرد در کل تاريخ کشور خود زدند. اقدامی استثنایی که در اروپا بر این باورند که چنین انتخابی فقط در ایالات متحده رخ می‌دهد. با اين وجود سال آتى ميلادى يعنى سال 2010 سالى دشوار براى باراک اوباما خواهد بود.

هفته نامه اکونوميست در گزارشى به پيش‌بينى دومين سال رياست جمهورى باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا در سال2010 پرداخته است. در اين گزارش مى‌خوانيم، اين مساله تنها به خاطر کاهش تازگى شخصيت باراک اوباما نيست و در دومين سال رياست جمهورى وى موارد زیر آشکار خواهد شد، ضعف‌هاى ائتلاف سياسى که دست به انتخاب اوباما زد، ‌ميزان مشکلاتى که وى به ارث برده است و مقاومت سرسختانه امريکايى‌ها در مقابل تغيير ناگهاني.

بايد به اين مساله توجه داشت که تازگى رنگ پوست اوباما و سبک او حتى در سال اول رياست جمهورى‌اش آنقدرها هم تداوم نيافت. اوباما در اوايل سال 2009 از حمايت 70 درصدى برخوردار بود، اما تا پايان تابستان همين سال ميزان محبوبيت وى به 50 درصد کاهش يافت که اين ميزان ‌از ميانگين حمايت از روساى جمهوری امريکا در 8 ماه اول فعاليت آنها کمتر است.

کاهش حمايت‌ها از اوباما در شرايطى روى داد که او تصميمات قاطع اقتصادى را براى مقابله با بحران مالى اتخاذ کرده بود. با این حال به نظر مى‌رسد که در سال 2010 مردم‌ تمريکا احساس خوبى درباره آينده خود نداشته باشند. به رغم وعده اوباما مبنى بر عدم افزايش ماليات طبقه متوسط، بیکاری ادامه خواهد داشت، ماليات‌ها افزايش خواهد يافت و کسرى بودجه نيز در خط سيرى غير قابل تحمل پيشروى مى‌کند.

علاوه بر آن در سال 2010 اوباما ديگر نمى‌تواند اعلام کند که بروز مشکلات خارج از کنترل وى بوده است، زيرا يک سال از مديريت او گذشته است. با توجه به حجم بحرانى که او به ارث برده، مى توانست تلاش خود را تنها بر بهبود شرايط اقتصادى متمرکز کند؛ اما درعوض براى حل ساير مشکلات نيز تصميماتى جسورانه اتخاذ کرد.

در سال 2010 اکثر مردم امريکا احساس خوبى نسبت به چشم‌انداز زندگى خود نخواهند داشت. اين درست است که حوزه‌هاى انتخاباتى بسيارى که از اوباما حمايت کرده بودند خواستار اصلاحات جامع بهداشتى؛ درمانى و قانون گذارى برای مبارزه با گرم شدن هواى زمين هستند؛ اما در سال 2010 بسيارى از اين حاميان واقعى که انتظار تغييراتى بى‌باکانه را در ذهن خود داشتند با لايحه‌هاى قانونى ضعيفى که در کنگره با مخالفت مواجه خواهد شد، احساس نااميدى خواهند کرد. سايرين نيز خواهند گفت که آغاز اصلاحات پر هزينه در زمان بحران شديد اقتصادى، اقدامى اشتباه بوده است.

فراتر از اين مساله، يکى ديگر از مشکلات آينده اوباما اين مساله خواهد بود که در سال 2010 بسيارى از راى دهندگان هزينه‌هاى کوتاه مدت تغييرات در حوزه بهداشت و درمان و انرژى را بدون برخوردارى از سود بلند مدت آنها احساس خواهند کرد.

اکونوميست در بخش ديگرى از گزارش خود آورده است، سياست تغيير اوباما آسيب‌هاى ديگرى را متوجه او خواهد کرد. ائتلافى که آقاى اوباما در سال 2008 با پرچم اغوا کننده اما مبهم و دو پهلوى تغيير هدايت کرد، متلاشى خواهد شد. بسيارى از اعضاى ايدئولوژيک اين ائتلاف در مقطع زمانى فعلى نيز از خيانت‌هاى رئيس جمهوری پريشان و ناراحت هستند. از جمله نارضايتى‌هاى آنها، بى‌تحرکى رئيس جمهوری در خصوص ازدواج هم جنس‌گرايان و تداوم بازداشت مظنونان تروريست بدون محاکمه است.

به هر حال انتظارات تبديل به ياس شده به گونه‌ای بسيارى از افراد را در انتخابات ميان دوره‌اى کنگره در ماه نوامبر در خانه نگه خواهد داشت. افراد بسیاری از جمله سياه پوستان و جوانان که در انتخابات سال 2008 مجذوب شخصيت اوباما شده بودند تا سياست‌هاى او در این انتخابات شرکت نکردند. بسيارى نيز فکر خواهند کرد که با فرستادن اوباما به کاخ سفيد، وظيفه خود را به اتمام رسانده‌اند و ديگر ضرورتى براى شرکت در انتخابات وجود ندارد.

تا زمانى که شکايت چپ‌گراها اين مساله باشد که اوباما از مرکز حکمرانى مى‌کند، بايد اين انتظار را داشته باشيد که راى دهندگانى که خود را مستقل معرفى مى‌کنند و در سال 2008 از اوباما حمايت کردند، ‌در انتخابات ميان دوره‌اى در کنار دموکرات‌ها بمانند.

از سوى دیگر اين باور جمهوريخواهان مبنى بر اينکه اوباما بزرگترين روند توسعه دولت را در طول دهه‌ها مديريت کرده، ‌نمود خواهد يافت. بسيارى از مردم طبقه متوسط نيز با مشاهده تزريق کمک‌هاى مالى سنگين به وال استريت و تداوم بيکارى ادامه از دست دادن خانه و حقوق بازنشستگى خود بسيار خشمگين خواهند بود. سال دشوار2010 تضمين خواهد کرد که عصبانيت آنها به زودى فروکش نخواهد کرد.

آقاى اوباما هيچ گونه دلدارى و تسلى خاطرى از سوى مجامع بين المللى مشاهده نخواهد کرد. فارغ از چيستى تصميمات بلند مدت اوباما در افغانستان و عراق،‌ نيروهاى امريکايى در سال 2010 همچنان تلفات سنگينى در دو کشور متحمل خواهند شد. در سال 2010 اين مساله براى مردم امريکا بسيار روشن و شفاف خواهد بود که هم‌زمان با کاهش قدرت اقتصادى امريکا، اين کشور جايگاه خود را به عنوان تنها ابرقدرت بلامنازع جهان از دست خواهد داد. يکى ديگر از دلايل اين واقعه مى‌تواند ظهور قدرت‌هاى جديد در آسيا باشد، اما اين مساله مانع مقصر شناخته شدن اوباما از سوى راى دهندگان نخواهد بود.                                

اين هفته نامه در بخش ديگرى از اين گزارش آورده است، بالاتر از همه نتايج انتخابات ميان دوره‌اى در ماه نوامبر بازتاب دهنده اين حقيقت خواهد بود که حتى يک بحران اقتصادى بزرگ نيز نمى‌تواند باعث شود بسيارى از امريکايى‌ها باور ديرينه خود به نظام بازار آزاد و پذيرفتن دولتى بزرگتر را رها کنند.

از سوى ديگر به نظر مى‌رسد در سال 2010 با وجود عدم دسترسى جمهورى‌خواهان به اکثريت مجلس سنا، آنها بتوانند کنترل مجلس نمايندگان را در دست گيرند.

البته با وجود تمامى مسائل ذکر شده بايد گفت که سال 2010 که سالى دشوار و طاقت فرساست اما لزوما بدان معنا نيست که اوباما نتواند در انتخابات رياست جمهورى 2012 براى بار دوم پيروز شود يا دوران رياست جمهورى او يک شکست تلقى شود. ساير رئيسان جمهوری امريکا مانند رونالد ريگان و بيل کلينتون، توانستند از سال دوم رياست جمهورى خود که سالى دشوار بود سربلند بيرون آيند و در انتخابات ميان دوره‌اى نيز پيروز شوند. در هر صورت سال آتى ميلادى براى رئيس جمهوری جديد امريکا که ديگر مثل گذشته با انرژى و پرنشاط نيست، ‌محکى جديد خواهد بود.


نظر شما :