امریکا در مورد ایران همچنان به گزينه نظامى فکر می‌کند

۰۱ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۷ کد : ۶۵۲۳ آمریکا
مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در یادداشتی شش صفحه‌ای نوشت، گرچه دیپلماسی و سیاست راه‌های بهتری برای حل مناقشه اتمی ایران هستند، اما راه ‌حل نظامی باید همچنان به عنوان یک گزینه مطرح باشد.
امریکا در مورد ایران همچنان به گزينه نظامى فکر می‌کند

دیپلماسی ایرانی: این روزها مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا بیش از دیگر مقام‌های امریکایی درباره ایران اظهار نظر می‌کند. پس از آن که در مورد مسئله فکه و اختلاف پیش آمده میان ایران و عراق وی به عنوان یک مقام ارشد امریکایی موضع کشورش را بیان کرد و در قامت سخنگوی امریکا بر آمد، این بار نیز مجددا به اظهار نظر درباره ایران پرداخته و صحبت‌هایی را درباره پرونده هسته‌ای ایران و آینده رابط غرب با تهران ایراد کرده است.

مایکل مولن در یاداشتی شش صفحه‌ای که رئوس برنامه‌های کاری وی برای سال ۲۰۱۰ میلادی را تشریح می‌کند، نوشت: «گرچه دیپلماسی و سیاست راه‌های بهتری برای حل مناقشه اتمی ایران هستند، اما راه ‌حل نظامی باید همچنان به عنوان یک گزینه مطرح باشد. با این وجود من حمایت کامل خود را از راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به موضوع هسته‌ای ایران اعلام می کنم.»

مولن استفاده از ابزارهای سیاسی را بهترین وسیله برای کسب امنیت منطقه‌ای دانسته است. به نظر وی در این صورت نیروی نظامی نقش کمتری خواهد داشت، هرچند که این امر نافی لزوم آمادگی ارتش امریکا نیست.

رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در ادامه یاداشت خود در تشریح وضعیت کنونی نیروهای مسلح ایالات متحده به جنگ‌های عراق و افغانستان اشاره کرده و نوشته است، ارتش امریکا در حال حاضر آمادگی لازم برای جنگ‌های دیگری به غیر از جنگ‌های عراق و افغانستان را ندارد.

مولن سپس بر این نکته تأکید کرده که تلاش اصلی امریکا در حال حاضر باید بر روی وارد کردن هر چه سریعتر نیروهای جدید خود به افغانستان و انتقال توانایی‌ها و ظرفیت‌های نظامی ایالات متحده از عراق به افغانستان باشد.

در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در مصر به سر می‌برد در مصاحبه با خبرنگاران گفت که در باره توان اسرائیل برای حمله به ایران تردید دارد. او به درگیری حماس و حزب‌الله با اسرائیل اشاره کرد و آنها را آزمون خوبی برای اسرائیل دانست که قصد حمله به ایران را نکند.


نظر شما :