گاندى افريقا به میهنش بازگشت

۲۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۹ کد : ۶۴۹۵ اخبار اصلی
نیمه شب جمعه ۱۸ دسامبر امینه حیدر که به گاندی افریقا مشهور شده با یک هواپیمای مجهز به تجهیزات پزشکی به لاجون واقع در صحرای غربی بازگشت.
گاندى افريقا به میهنش بازگشت

نیمه شب جمعه ۱۸ دسامبر امینه حیدر که به گاندی افریقا مشهور شده با یک هواپیمای مجهز به تجهیزات پزشکی، فرودگاه آرسیو جزیره لانزاروت که متعلق به اسپانیا است را به مقصد لاجون واقع در صحرای غربی ترک کرد.

خانم حیدر که هنوز اثر ۳۲ روز اعتصاب غذا در چهره‌اش دیده می‌شد و در روی صندلی چرخدار نشسته بود از سوی تعداد زیادی از هوادارانش مورد استقبال قرار گرفت.

این فعال ۴۳ ساله حقوق بشر درباره بازگشت به وطنش گفت:« این یک پیروزی برای حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، عدالت و صحرای غربی است.»

صحرای غربی تا سال ۱۹۷۵ مستعمره اسپانیا بود. پس از خروج نیروهای اسپانیایی این منطقه که دارای منابع زیر زمینی و بخصوص معادن فسفات است به تصرف مراکش درآمد.

امینه حیدر در روز ۱۴ نوامبر به امریکا سفر کرد تا در آنجا یک جایزه حقوق بشری را دریافت کند. او پس از بازگشت در فرودگاه از نوشتن ملیت مراکشی در پرسشنامه خودداری کرد که پس از آن پاسپورت وی توسط مقامات مراکشی ضبط شد. خانم امینه حیدر سپس از خاک مراکش اخراج و به جزیره لانزاروت فرستاده شد. وی دو روز پس از این عمل اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

شب چهارشنبه ۱۶ دسامبر وضعیت جسمی امینه حیدر بحرانی و به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان آرسیف جزیره لازاروت منتقل شد. در طول ۳۲ روز اعتصاب غذا فعالیت‌های دیپلماتیک از سوی کشورهای اسپانیا و فرانسه برای حل این بحران درجریان بود.

عصر روز پنج‌شنبه خوزه رودریگز زاپاترو نخست وزیر اسپانیا در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است. پیش از آن دولت اسپانیا به خانم امینه پیشنهاد پاسپورت اسپانیایی کرده بود که او این پیشنهاد را رد کرد و گفت: «من فقط با پاسپورت خودم به خانه بازمی‌گردم. این مشکلی است که مراکش و اسپانیا به وجود آورده‌اند و خود آنها هم باید حلش کنند».

در این میان نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز با پادرمیانی از پادشاه مراکش خواست تا اجازه بازگشت امینه حیدر را صادر کند. خانم حیدر پس از بازگشت به وطن تنها یک آرزو داشت و آن در آغوش گرفتن دو فرزند خود و مادرش بود.


نظر شما :