ایران، ترکیه و اسرائیل

ترک‌ها موازنه را حفظ می‌کنند

۱۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۲ کد : ۶۴۹۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: اسد الله اطهری
گفتاری از دکتر اسدالله اطهری، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل ترکیه و اسرائیل.
ترک‌ها موازنه را حفظ می‌کنند

رئیس جمهور ترکیه و رییس رژیم صهیونیستی درخصوص بازگرداندن روابط مثبت و طبیعی بین دو طرف توافق کردند.  دفتر شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرز از گل به دلیل تلاش‌های ترکیه جهت پیشبرد فرایند صلح خاورمیانه تقدیر کرده و از او خواست تا به اسرائیل سفر کند.

گفتاری از دکتر اسدالله اطهری، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل ترکیه و اسرائیل:

هیچ گاه روابط اسرائیل و ترکیه از آغاز مناسبات دیپلماتیک تاکنون خراب نبوده است که اکنون در حال بهبود باشد. اخیرا با توجه به برخی رویدادها، روابط دو کشور رو به کاهش گذاشت و اکنون دو طرف تلاش دارند که روابط را تنظیم کرده و در سطح معقولی حفظ کنند.

رفت و آمدهای دیپلماتیک، تلاشی برای نگاه داشتن روابط معقول میان دو کشور است؛ حزب عدالت و توسعه ترکیه به همان شکل که شش دور مذاکره را میان سوریه و اسرائیل ترتیب داد، در زیرساخت‌های غزه پس از جنگ نیز سرمایه گذاری کرد و از مردم غزه در جنگ بیست و دو روزه حمایت کرد.

باید توجه داشت که ترکیه در سیاست خارجی خود تحت تاثیر مسائل داخلی نیز قرار دارد و افکار عمومی ترکیه تاثیرات مشخصی بر تصمیمات سیاست خارجی دارند، بازی ترک‌ها در منطقه و با اسرائیل و ایران بسیار ظریف است.

ترکیه همواره تلاش داشته روابط خود با اسرئیل را به گونه‌ای تنظیم کند که تاثیری بر روابط آنکارا با دیگر کشورهای منطقه و به خصوص ایران نداشته باشد. تلاش ترک‌ها حفظ تعادل میان روابط خود با ایران و کشورهای همسایه از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر است.

ترکیه سعی دارد تعادل بازی سیستم‌ها و زیر سیستم‌ها را در کنار یکدیگر حفظ کند. در واقع یک سوی رابطه را فدای سوی دیگر رابطه نمی‌کند و مصمم است تا موازنه را در روابط خود با کشورهای منطقه در نظر گیرد.

عمق استراتژیک ترکیه درمنطقه حفظ و افزایش پرستیژ سیاست‌های ترکیه در سطح منطقه و عرصه جهانی است، اما ایران همواره علاقمند است که ترکیه را در مناسبات منطقه‌ای و جهانی در کنار خود ببینند. با وجود این آنکارا زمانی که روابط حسنه‌ای با اسرائیل داشته، در جهت حفظ و ارتقای روابط با تهران نیز گام برداشته و تلاش کرده با مدیریت روابط، از بروز هر نوع اختلال در هر یک از این روابط جلوگیری به عمل آورد.

تجربه روابط ایران و ترکیه نشان داده است که ارتقای روابط آنکارا و تل آویو تاثیری بر ادامه مناسبات دو طرف نداشته است و هیچ گاه طرفین به گونه ای عمل نکردند که ترکیه پلی برای ضربه زدن به ایران باشد.

اسد الله اطهری

نویسنده خبر


نظر شما :